wigilia w ciąży, Boże Narodzenie w ciąży, świąteczna dieta w ciąży, świąteczna dieta na ciążowe dolegliwości, mdłości, zgaga
fot. Fotolia

Święta bez zgagi, mdłości i innych ciążowych kłopotów

Świętowanie to nie tylko rodzinne spotkania, ale także - nie oszukujmy się - dość przyjemne ucztowanie. Tylko jak tu cieszyć się świątecznymi smakami, gdy musisz uważać na to, co jesz? Podpowiemy, co wybrać ze świątecznego menu, by nie pojawiła się zgaga, mdłości, zaparcia i cukrzyca ciążowa.
Małgorzata Wódz
Konsultacja: dr n. med. Bożena Kowalska, ginekolog położnik
wigilia w ciąży, Boże Narodzenie w ciąży, świąteczna dieta w ciąży, świąteczna dieta na ciążowe dolegliwości, mdłości, zgaga
fot. Fotolia
Te dolegliwości to nic innego jak skutek uboczny ciąży. I choć większość z nich minie po porodzie, to gdy przy wigilijnym stole musisz rezygnować z ulubionych potraw, może być trochę smutno. Sprawdź, jak poradzić sobie z tymi ograniczeniami, by w dobrej formie cieszyć się z najpiękniejszych świąt. 

Co jeść, gdy dokucza zgaga?

Ciążowe hormony rozluźniają twoje mięśnie, także ten, który zamyka wlot do żołądka. Dodatkowo w brzuchu coraz więcej miejsca zajmuje macica. Nic dziwnego, że część pokarmu może cofać się do przełyku, wywołując bolesne pieczenie. Co może pomóc, gdy zgaga w ciąży odzywa się dość często?
  • Małe porcje. Gdy jesz mniej, ale częściej, spada ryzyko, że coś nie zmieści się w żołądku.
  • Brak pośpiechu. Wolno dopij barszczyk, spokojnie zjedz rybę, a o deser poproś później. Zgagę mogą wywołać stres i niedokładne gryzienie.
  • Zero cytryn. Choć cytrusy od lat kojarzą się ze świętami, zjedzenie kwasotwórczych cytryn i grejpfrutów może zakończyć się silnym pieczeniem.
  • Ciepłe mleko z kardamonem. Osłabi zgagę, gdy nie uda się jej uniknąć. Pamiętaj, że leki neutralizujące kwaśną treść żołądka można brać tylko za zgodą lekarza.
Redakcja poleca: Zdrowa dieta w ciąży: ginekolog radzi, co jeść, a czego unikać [WIDEO]
Zdrowa dieta w ciąży to taka, która jest odpowiednio skomponowana i bogata w kwas foliowy. Na talerzu ciężarnej powinny królować warzywa. Przyszła mama nie powinna natomiast przejadać się i spożywać dużej ilość cukru. Ginekolog, dr Tadeusz Oleszczuk tłumaczy ważne zasady odżywiania w ciąży.

Czesto robi mi się niedobrze

Mdłości najbardziej dokuczają na początku ciąży, ale czasem nie ustępują do samego rozwiązania. Co robić, by nie popsuły świąt?
  • Jeść częstsze posiłki, bo uczucie głodu nasila mdłości.
  • Dodawać imbir. Jest skutecznym środkiem na nudności. Możesz dodać go do świątecznych ciasteczek, pić imbirową herbatkę.
  • Zachować spokój. Unikaj nerwowej krzątaniny, pośpiechu. Jeśli siądziesz do stołu zdenerwowana, bo jechaliście na wigilijną kolację na ostatnią chwilę, jest niemal pewne, że nudności się pojawią (sprawdź też: Skuteczne sposoby na mdłości).

Dokuczają mi zaparcia

Zmiany hormonalne w ciąży osłabiają pracę jelit, wydłużają czas trawienia i utrudniają usuwanie gazów. Taki kłopot przy świątecznym stole... Upss! Co może sprawić, że się nie pojawi?
  • Kompot z suszu. Tradycyjna potrawa wigilijna zawiera m.in. suszone śliwki, które po namoczeniu działają lekko przeczyszczająco.
  • Kutia. Jest świątecznym źródłem błonnika, który pomaga przy zaparciach i bólach brzucha.
  • Lekkostrawna dieta. Zamiast grzybowej – barszcz czerwony, zamiast pierogów z kapustą i grzybami – ruskie (jeśli nie możesz oprzeć się tym pierwszym, dopraw je kminkiem, który poprawi trawienie). Unikaj cebuli i grochu – sprzyjają wzdęciom.
  • 8–10 szklanek płynów. Taka ilość wody i kompotu (powinnaś unikać herbaty, zwłaszcza mocnej) ułatwi trawienie i wypróżnianie.
  • Świąteczne spacery. Ruch usprawnia pracę jelit.

Nie mogę jeść słodyczy

Jeśli zdiagnozowano u ciebie cukrzycę ciążową, musisz ograniczyć jedzenie cukru. Powinnaś też przestrzegać diety, najlepiej opracowanej przez dietetyka. Co wybierać ze świątecznego menu?
  • Słodkie zamienniki. Łzy po makowcach i piernikach osuszą kluski z makiem (najlepiej z mąki pełnoziarnistej), osłodzony miodem kisiel żurawinowy i pieczone owoce.
  • Dania zawierające dużo błonnika, który hamuje wchłanianie glukozy. Zawierają go produkty zbożowe (najwięcej gruboziarniste kasze i pełnoziarnisty chleb) oraz surowe warzywa i owoce. Co powiesz na sałatkę ze świeżych owoców z jogurtem i orzechami?
  • Mniej tłuszczu. Przyczynia się do rozwoju cukrzycy. Na świąteczny obiad zamiast tłustej kaczki wybierz chudego indyka i upiecz go w foliowym rękawie bez tłuszczu.
  • Sześć posiłków dziennie. Trzy duże i trzy małe zapobiegną skokom poziomu glukozy. Staraj się jednak nie dopuścić do przejedzenia.
  • Aktywność fizyczna. Jest skutecznym lekarstwem na poprawę wyników badań. Świętując, nie zapomnij o obowiązkowym minimum, czyli trzech półgodzinnych spacerach w tygodniu.

Muszę unikać potraw z mlekiem

Nabiał jest m.in. źródłem wapnia, którego bardzo potrzebuje twoje dziecko. Jeśli jednak nie tolerujesz mleka i po zjedzeniu zabielanej zupy czy sosu czujesz się źle, musisz inaczej troszczyć się o jego zdrowe zęby i kości. Co warto jeść?
  • Mielone migdały. Doskonałe źródło wapnia, możesz posypać nimi np. pieczonego w folii pstrąga.
  • Suszone figi. Obfitują w wapń, dodaj je do wigilijnego kompotu z suszu.
  • Sos serowy. Ser mniej uczula niż mleko (a zawiera dużo białka i wapń). Przygotuj z niego sos do ryby lub świątecznego indyka.
  • Mała porcja ruskich. Jeśli nie możesz się im oprzeć, zjedz dwa pierogi, a po pewnym czasie porcję kutii. Zawarty w niej błonnik ułatwi strawienie laktozy z twarogu w pierogowym farszu. 

Czytaj też: Co warto jeść w ciąży, a czego lepiej unikać?
dr n. med. Bożena Kowalska
Konsultacja: dr n. med. Bożena Kowalska, ginekolog położnik

Pracuje w Klinice Leczenia Niepłodności, Ginekologii i Położnictwa „Bocian”. Prowadzi ciąże i porody wysokiego ryzyka. Specjalizuje się także w ginekologii dziecięcej.

Oceń artykuł

Ocena 5 na 2 głosy

Zobacz także

Popularne tematy