Encyklopedia zdrowia dziecka

Sylwetka

Silne, sprawne ciało i wysportowana sylwetka to synonim zdrowia, urody i atrakcyjności. Czy wiesz, jak zapewnić je swojemu dziecku?

Żyć zdrowo!

Recepta na sukces, czyli prosty kręgosłup, nie jest skomplikowana i podobnie jak w przypadku dorosłych brzmi: więcej ruchu i zdrowy tryb życia. A zdrowy tryb życia dziecka zaczyna się od tego, co dostaje do jedzenia i w co jest ubierane. Ciało małego człowieka jest bardzo plastyczne, formuje się pod wpływem wielu czynników. Świadomość zagrożeń, ale w jeszcze większym stopniu wiedza o tym, co jest dla niego korzystne, pomogą Ci czuwać nad prawidłowym rozwojem sylwetki malca.

Wapń
Ponad 90 proc. wapnia w organizmie znajduje się w kościach. Od tego, ile i w jakiej postaci dostarczysz go organizmowi malucha, zależy stopień mineralizacji kości, a tym samym ich wytrzymałość. Im bardziej zwartą strukturę mają kości, tym mniejsze ryzyko ich pęknięcia lub złamania. I większa szansa na to, by Twoja pociecha osiągnęła w przyszłości optymalny wzrost. Nie ma przesady w twierdzeniu, że jesteśmy tym, co jemy. Zwłaszcza w pierwszych latach życia. Żeby szkielet był mocny, musi otrzymać wszystkie składniki niezbędne do jego prawidłowego uformowania. Dlatego tak ważna jest zbilansowana, bogata w wapń i fosfor oraz białko dieta, w której nie może zabraknąć także witaminy D3. Najlepiej, by były one dostarczane równocześnie, np. w postaci serów twarogowych i jogurtów, a także mleka krowiego. Bogate w wapń są także żółte sery, jak również warzywa strączkowe oraz ciemne pieczywo pełnoziarniste, płatki owsiane, jajka i ryby, które dodatkowo zawierają także sporo fosforu.

Ruch
Silnym kościom i prawidłowemu wzrostowi sprzyja także ruch. Kości lubią gimnastykę, bo rozsądnie dawkowane ćwiczenia je wzmacniają. Z kolei dobrze rozwinięte mięśnie podtrzymują kostne rusztowanie ciała we właściwy sposób. Dlatego nie warto strofować malucha, by się nie kręcił – dziecko w naturalny sposób dąży do zmiany pozycji. Mała wiercipięta wie, co robi, nie pozwalając się unieruchomić w krzesełku! W ten sposób unika przeciążeń elementów szkieletu i partii mięśniowych, które zdarzają się, gdy utrzymuje się jedno położenie ciała przez dłuższy czas. Starsze dziecko może uprawiać pływanie, ale doskonałe są także biegi, jazda na rowerze i na nartach, gry zespołowe, np. w piłkę. Dbaj też, by kilkulatek nie przeciążał się dźwiganiem ciężarów lub nadmiernym wysiłkiem fizycznym, bo to może być przyczyną urazów.
Ważne jest też, żeby od pierwszych dni życia ubierać dziecko tak, by nie krępować jego ruchów. Zbyt ciasne śpioszki, spodnie czy sweterki ograniczają swobodę ruchów, unieruchomiając niektóre partie mięśni, a przez to sprzyjają wadom postawy.

Konsultacja: lekarz medycyny Lucyna Michalska, pediatra

Zobacz także:
SPORT
KOŚCI
WITAMINA D3
WAPŃ