mama, kobieta, ciąża, brzuszek, relaks, muzyka, słuchawki

Sztuka relaksu

Stres dopada każdego, a ty jesteś na niego narażona o wiele bardziej podczas ciąży. Dlatego powinnaś opanować techniki relaksowania się i wypracować własne sposoby na solidny odpoczynek.
mama, kobieta, ciąża, brzuszek, relaks, muzyka, słuchawki
Spokojnie - nie są one wcale trudne – wystarczy zmienić dietę na bogatszą w warzywa, owoce oraz soki, a także znaleźć własne „umilacze czasu”.

Coś dla ciała i dla ducha
Na dobry relaks składa się odpoczynek nie tylko ciała, ale i umysłu. Dlatego pomyśl o tym, co sprawia ci przyjemność oraz o tym, co ci ją zakłóca i staraj się tego unikać. Przyjrzyj się uważnie swojemu otoczeniu – w końcu najwięcej czasu będziesz teraz spędzała w domu. Czasami wystarczy zmienić zaledwie kilka drobiazgów, by poczuć się lepiej. Może w twoim pokoju brakuje zieleni lub ciężkie zasłony ograniczają dopływ światła? Latem warto postawić w pokoju bukiet świeżych kwiatów, ciemne zimowe wieczory z pewnością rozjaśni miły blask świec. Z pewnością przyda się również na stole kosz z owocami i warzywami, po które będziesz mogła sięgnąć w każdej chwili – w końcu 5 porcji warzyw, owoców lub soku na dzień to podstawa, o której nie możesz zapominać.

Małe co nieco – specjalne co nieco
Dogadzaj sobie! Wiadomo, że podczas ciąży obowiązuje cię żywnościowy rygor i musisz bacznie przywiązywać wagę do tego, co jesz. „Pamiętaj, aby nie pić kawy, ponieważ u kobiety w ciąży metabolizm kofeiny jest dużo dłuższy.” – radzi dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia, ekspert kampanii 5 porcji warzyw, owoców lub soku.  „Proponuję też zamiast zupek instant – sok pomarańczowy, a do białego jogurtu – truskawki, borówki, maliny.”

Spraw zatem, by jedzenie stało się bardziej urozmaicone oraz by było przyjemnością.
Wiadomo, że posiłki muszą być zróżnicowane i musisz spożywać różnorodne produkty, nawet gdy nie są one ulubionym elementem jadłospisu. Dlatego warto zadbać, żeby stały się one bardziej atrakcyjne. Dodawaj do obiadu kolorowe warzywa, małe listki zielonych przypraw, kotlecik połóż na listku chrupiącej sałaty, do porannego jogurtu dodaj kolorowe owoce, bakalie, chrupiące płatki, a na deser przygotuj sobie sokowy drink – mix twoich ulubionych soków. Dogadzaj sobie i niech każda, nawet przyziemna potrawa, stanie się specjałem.

Pamiętaj, żeby twoja dieta była jak najbardziej urozmaicona i nie zapominaj o 5 obowiązkowych porcjach warzyw, owoców lub soku dziennie. Taka dawka jest optymalna dla każdego z nas, a dla ciebie – jest wręcz obowiązkowa. Pozwoli ci skutecznie walczyć ze stresem i osłabieniem organizmu. Staraj się wybierać różnorodne owoce, warzywa oraz soki. Najlepiej, aby reprezentowały one różne grupy kolorystyczne: zieloną,  czerwoną, żółto-pomarańczową, białą lub czarną. Nie zapominaj jednak o grupie zielonej, jest ona dla ciebie szczególnie ważna, ponieważ zawiera kwas foliowy, który jest zalecany w czasie ciąży. Ważna dla ciebie jest również witamina C, która wzmacnia odporność, a tej – nigdy za wiele. Sięgaj zatem  po owoce sezonowe (truskawki, maliny, poziomki) czy zimą po cytrusy, a także cebulę, szczypiorek, paprykę, kiwi, kapustę, które zawierają jej szczególnie dużo.
„Zwróć także uwagę na walory estetyczne owoców, warzyw oraz soków. To bogactwo barw i kolorów, które potrafią rozjaśnić szary dzień i poprawić nastrój.” – zwraca uwagę dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia, ekspert kampanii 5 porcji warzyw, owoców lub soku.
Warzywa, owoce czy soki wpływają korzystnie na odporność całego organizmu, w tym również na stres. Dostarczają bowiem wielu składników, które działają kojąco na system nerwowy. Dlatego dieta urozmaicona jest niezmiernie ważna, tylko ona dostarczy tych składników w odpowiedniej ilości.

Dla ciała
Twoje ciało ulega ciągłym zmianom, dlatego trzeba je odpowiednio pielęgnować, żeby zachowało jędrność i sprężystość, a przy tej okazji możesz się odprężyć i zrelaksować. Zrób sobie relaksującą kąpiel  - to szczegóły, ale kąpiel z aromatycznym olejkiem, z dorzuconymi płatkami kwiatów, w blasku świec z pewnością wprowadzi cię w doskonały nastrój. Warto się rozpieszczać. Gdy jesteś zmęczona, szybką ulgę przyniesie kąpiel dla stóp, zwłaszcza jeśli dodasz do wody oliwkę lub aromatyczny olejek.
Pamiętaj, że nic tak nie odpręża, jak oddziaływanie na zmysły: zapachowe świece, spokojna muzyka, przygaszone światło, soczyste i słodkie owoce oraz soki. A może nawet mały masaż? Poza tym, przytulaj się dużo i często – zawsze warto sobie okazywać czułość - to najlepsze lekarstwo na stres.   

Dla ducha
Dobra książka, ulubiona płyta, komedia romantyczna, spotkanie z przyjaciółkami na pogaduchy – ważne, żeby miło spędzić czas. Możesz sobie pofolgować i obejrzeć po raz 133 "Bezsenność w Seattle" lub "Masz wiadomość". Albo sięgnij po niezawodne czarno-białe komedie Franca Capry. Dozwolone jest wszystko, co poprawia nastrój. Czytaj ulubione książki, przejrzyj stare płyty, a gdy wzrok się zmęczy, wyjdź na mały spacer w zielone otoczenie. Nie zapominaj, by zapewnić sobie również dawkę ruchu – mały spacer potrafi uspokoić, oderwiesz wzrok od czterech ścian, odetchniesz świeżym powietrzem i ukoisz nerwy otaczającą zielenią. Wieczorem możesz natomiast urządzić mały babski wieczór ze zdrowymi przekąskami: zrób owocową sałatkę, zamiast drinków z palemką przygotuj kolorowy sok z cytrynką, a zamiast gorącej czekolady i kawy – koktajl z owoców. Ty zachowasz zdrową dietę, a koleżanki będą zachwycone, kiedy wyjaśnisz im, jak mało to kalorii, a jakie korzyści dla zdrowia i urody. W towarzystwie czas płynie inaczej, a ty się odprężysz i odreagujesz stres.
Wszystko brzmi pięknie i … nieprawdopodobnie? Dlaczego? Najlepsze sposoby na stres to te najprostsze. Wystarczy kilka drobiazgów, mała zmiana diety, 5 porcji warzyw, owoców lub soku dziennie, a efekty nie każą na siebie długo czekać. 


Tekst powstał w ramach Kampanii społecznej 5 porcji warzyw, owoców lub soku.






Redakcja poleca: Pielęgnacja skóry twarzy w ciąży: lato
Wiosną i latem skóra twarzy przyszłej mamy może sprawiać problemy. Hormony sprawiają, że lubi się przetłuszczać, więc powstają zaskórniki i niedoskonałości, a słońce może powodować przebarwienia, czyli ostudę. Jak pielęgnować skórę twarzy latem, podpowiada Izabela Czernuszczyk, kosmetyczka z warszawskiego salonu Studio Style.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy