GRY

5 sprawdzonych sposobów na szybki i zdrowy obiad

Przygotowanie pysznego i wartościowego dania nie musi zabierać mnóstwa czasu. Wystarczy parę trików, które ułatwią ci gotowanie.

mama, dziecko, kuchnia, obiad, warzywa

Zapomnij o produktach w puszkach, gotowych daniach na tackach lub w słoikach albo kupowaniu jedzenia na mieście. Odłóż na dno szuflady ulotki z numerem telefonu do pizzerii. Gotowanie dla całej rodziny może okazać się całkiem znośne i niepochłaniające dużo czasu. Jeśli tylko spróbujesz oderwać się od typowo polskiego myślenia, że przygotowywanie dobrego obiadu musi trwać godzinami. Tak, tak – można gotować szybko i zdrowo. Oto dowody.

1. Świeże składniki zamiast półproduktów

Wydaje ci się, że korzystając z gotowych półproduktów, skrócisz czas przygotowywania jedzenia? Pewnie trochę tak, ale i jedzenie będzie mniej zdrowe. Składniki puszkowane lub z torebki nie są bowiem tak wartościowe jak świeże. Zostały już poddane wstępnej obróbce, a po to by zachowały trwałość, dodano do nich substancje, które wydłużają ich czas przydatności do spożycia i sprawiają, że dobrze wyglądają. Świeże natomiast zawierają tylko te składniki, które naturalnie w nich występują. I choć nie są tak trwałe jak przetworzone, są dużo zdrowsze.

Nasza propozycja: Makaron z pomidorami i kozim serem
Redakcja poleca: Mam prawo do humorów [WYRAŻANIE EMOCJI]
Jak uczyć dziecko wyrażać emocje? Dlaczego nie warto ich tłumić? Zobacz, co na ten temat mówi Dorota Zawadzka. Poznaj też ćwiczenia, dzięki którym nauczysz dziecko dopasowywać emocje do danych sytuacji.

2. Potrawa jednogarnkowa zamiast dwóch dań

Domowy obiad nie musi składać się z trzech dań, a jego przygotowywanie nie musi zabrać ci połowy dnia. Jeśli zrobisz dwa dania (w tym deser, za którym dzieci przepadają), też będzie smaczny i pożywny. Dlatego wypróbuj wersję jednogarnkową. Nie dość, że oszczędzisz na zmywaniu, to wprowadzisz też nieco urozmaicenia i co najważniejsze, zyskasz nieco czasu dla siebie.

Nasza propozycja: Czerwony ryż meksykański

3. Dania dla dzieci i dorosłych z tych samych składników

Już dla około 9-10-miesięcznego niemowlaka nie musisz gotować zupełnie osobno. Wystarczy, że szykowanie obiadu zaplanujesz tak, by z tych samych składników (najlepszej jakości lub ekologicznych), odpowiednio je oczywiście przyprawiając (dla najmłodszych bez soli, pieprzu, cukru i cytryny) i rozdrabniając, zrobić trzy dania: dla dorosłych, dwuletniego dziecka i niespełna rocznego niemowlaka. To łatwiejsze niż robienie osobnej zupki dla malutkiego dziecka i obiadu dla reszty rodziny.

Nasza propozycja: Sola z warzywami i ryżem

4. Pieczenie w folii zamiast smażenia

Wiadomo: smażenie to najszybszy sposób przyrządzania dań. I jeśli robi się to umiejętnie, nie jest tak niezdrowe. Ale i tak w lekkostrawnej kuchni niepolecane, zwłaszcza w przypadku najmłodszych. Zamiast smażenia radzimy piec w folii aluminiowej lub w specjalnym rękawie – to w zasadzie odmiana gotowania na parze. Podczas pieczenia parujące z produktów soki pozostają wewnątrz szczelnie owiniętej folii aluminiowej lub w specjalnym rękawie. Tak przygotowywane mięso, ryba czy warzywa są bardzo soczyste, a nie chłoną dodatkowego tłuszczu jak podczas smażenia.

Nasza propozycja: Piersi z kurczaka pieczone w rękawie

5. Deser owocowy zamiast ciężkiego ciasta

Częściej rób lekkie desery, których podstawą są owoce. Jeśli nie ma sezonowych, użyj mrożonych. Są tak samo wartościowe jak świeże.

Nasza propozycja: Owoce pod owsianą pierzynką

Coś szybkiego na obiad – 6 zasad zdrowych zasad

By było zdrowo, pamiętaj o nich na co dzień. Oto najważniejsze.
  1. Używaj nieprzetworzonych składników: świeżych owoców, warzyw, mięsa, ryb, ziół i przypraw.
  2. Kupuj jak najświeższe produkty wysokiej jakości. Najlepiej żywność ekologiczną, która nie zawiera szkodliwej chemii.
  3. Wybieraj sezonowe owoce i warzywa. Dojrzewające u nas naturalnie są bardziej wartościowe niż szklarniowe lub importowane.
  4. Używaj oliwy i olejów nierafinowanych. Proces rafinacji pozbawia oleje cennych składników odżywczych.
  5. Stosuj produkty pełnoziarniste, w tym mąkę. Okrywa nasienna ziarna zawiera cenny błonnik, witaminy i minerały.
  6. Ogranicz ilość soli, cukru. Biały cukier zastąp brązowym, a zwykłą sól – morską lub kamienną.
Zobacz też: Pomysł na obiad

Ocena (0 oceny)

0.0
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Zapoznanie z nocnikiem

O czym marzą maluchy?