GRY
 
 

A może nie każde dziecko ma talent? – odpowiada Dorota Zawadzka – film

Każdy rodzic marzy, by jego dziecko było uzdolnione i miało talent. A jak takiego talentu w dziecku nie widzi, to co? Zdaniem psycholożki Doroty Zawadzkiej to nie wina dziecka, tylko... rodzica. Dlaczego?

Zobacz inne z serii: Dorota Zawadzka o zabawie i zabawkach – obejrzyj! (10)

Każde dziecko ma talent. To dobra wiadomość. Gorsza jest taka, że nie zawsze potrafimy ten talent w dziecku odkryć, bywa też, że nie jest on zgodny z naszymi wyobrażeniami, bo np. marzymy, by nasze dziecko pięknie śpiewało, a ono woli... sport albo gotowanie.

Talent dziecka nie zawsze łatwo jest rozpoznać  

Na początek musimy dać dziecku szansę, by nam pokazało, w czym jest dobre, co je interesuje, jaką ma pasję. Dlatego warto dawać dziecku różne zabawki rozwijające w różnych kierunkach: manualnie, fizycznie, emocjonalnie. I bardzo dokładnie dziecko podczas tych zabaw obserwować. Trzeba też oderwać się od tradycyjnego myślenia o talencie jako zdolnościach artystycznych – przekonuje Dorota Zawadzka. Bo talent można mieć do bardzo wielu rzeczy, np. do wymyślania historii, odkrywania nowych zastosowań przedmiotów itd. 

Talent dziecka należy mądrze rozwijać  

Aby twoje dziecko mogło rozwijać swoje uzdolnienia, potrzebuje od ciebie cierpliwości i wsparcia. Co to dokładnie znaczy? Chwal swoje dziecko za talent, podkreślaj, jaka to dla ciebie radość, podpowiadaj mu, co może jeszcze w tym kierunku zrobić. Ale też nie zapisuj go na siłę na jakieś rozwijające zajęcia i nie gniewaj się, jeśli dziecko nagle przestaje się czymś interesować. Według psychologii dziecko do 13. roku życia ma prawo codziennie interesować się czymś innym i badać swoje talenty ciągle w nowych dziedzinach.

Ochota na rozwijanie talentu czasem się kończy

Co robić, gdy dziecko nagle chce przestać chodzić na zajęcia, które wcześniej samo wybrało? Dziecko ma do tego prawo – twierdzi Dorota Zawadzka. Nam, dorosłym, gdy coś się przestaje podobać, też tego zaczynamy unikać. Warto dać dziecku odpocząć od takich zajęć, umawiając się z nim jednocześnie, że np. po miesiącu zastanowi się, czy nadal podtrzymuje swoją decyzję. Podczas tego miesiąca warto dziecko obserwować, spróbować przeanalizować, co takiego się stało, że dziecko zniechęciło się (mogą to być nieciekawe lub za trudne zajęcia, brak akceptacji od innych itd.). Jeśli jednak dziecko ponownie po miesiącu odmawia uczestniczenia w zajęciach, należy to zaakceptować. Takie ma prawo.    

Talent to nie tylko sprawa dziecka 

Jeszcze jedna bardzo ważna sprawa. Nie da się namawiać dziecka do robienia czegoś, co je rozwija, jeśli sami dla siebie nic nie robimy. Siła przykładu jest tutaj ogromna i warto o tym pamiętać!

Rozwiąż test: Jak uzdolnione jest twoje dziecko
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Czy twoje dziecko jest gotowe na sporty zimowe?

Czy zima jest taka zła? Przygotujcie się odpowiednio!