czy karmiąca mama może jeść truskawki
fot. AdobeStock

Truskawki a karmienie piersią –​ dozwolone czy nie?

Truskawki są owiane złą sławą wśród karmiących mam. Choć zalecenia dotyczące diety podczas karmienia piersią już dawno się zmieniły, nadal wiele kobiet szuka informacji, czy truskawki należą do grupy produktów zakazanych. Wyjaśniamy, kto może jeść truskawki bez obaw i jakie wartości odżywcze mają te niezwykłe owoce.
czy karmiąca mama może jeść truskawki
fot. AdobeStock
Truskawki i karmienie piersią to nie jest złe połączenie. Choć wiele mam słyszy zupełnie odmienne opinie, nie należy im wierzyć. Na pewno warto znać kilka ważnych zasad, bo w okresie karmienia piersią nawet dozwolone produkty należy wybierać rozsądnie. Zobacz, co musisz wiedzieć o jedzeniu truskawek, jeśli karmisz dziecko, żeby móc bez stresu cieszyć się ich niesamowitym smakiem i wartościami odżywczymi.

Spis treści:

Czy podczas karmienia piersią można jeść truskawki?

Według aktualnych zaleceń żywieniowych kobieta, która karmi piersią, może jeść wszystko. To bardzo ważna informacja. Rezygnowanie z określonych produktów bez wyraźnej przyczyny, ograniczanie swojej diety, doprowadzanie do tego, że staje się nieurozmaicona i monotonna, jest złe i może skutkować poważnymi niedoborami witamin i minerałów.

Karmiąca mama może jeść wszystko, kierując się zasadami zdrowego odżywiania. To oznacza, że w jej menu powinny znaleźć się również truskawki, które są m.in. bogatym źródłem witaminy C. Warto tylko wiedzieć, jakie owoce wybierać.
Redakcja poleca: Czego brakuje w diecie kobiet karmiących piersią? - film
Niestety, kobiety karmiące piersią nie odżywiają się dobrze... Badania wykazały, że całkiem niepotrzebnie wykluczają ze swojej diety niektóre produkty - i choć robią to w trosce o dziecko, to nie jest to korzystne. Zobacz, co możesz poprawić w swojej diecie, jeśli karmisz piersią.

Jakie truskawki wybierać podczas karmienia piersią?

Truskawki należą do owoców, które łatwo chłoną wszelkie środki chemiczne, którymi są pryskane, aby dłużej zachowały świeżość. Najlepiej jeść truskawki w czasie, kiedy jest na nie sezon i wybierać owoce pochodzące z pewnego źródła. Jeśli nie masz własnego ogródka, kupuj truskawki od sprawdzonego sprzedawcy (pytaj, skąd pochodzą).
Objawy nietolerancji lub uczulenia na truskawki, które mogą pojawiać się u ciebie lub u dziecka, mogą być wywołane przez środki konserwujące, którymi są pryskane owoce. Jeśli karmisz piersią zawsze uważnie obserwuj dziecko, aby szybko wyłapać ewentualne objawy nietolerancji lub alergii.

W jakiej postaci jeść truskawki podczas karmienia piersią?

Najlepiej jeść owoce świeże, konieczne dobrze umyte pod bieżącą wodą (szypułki odrywamy dopiero po umyciu, aby owoce nie nasiąkały wodą). Poza sezonem dobrym rozwiązaniem dla karmiącej mamy są również truskawki mrożone (najlepiej z własnych zbiorów, ewentualnie od uznanych producentów mrożonek). To cenne źródło witamin w okresie, kiedy trudniej o dostęp do świeżych owoców. Karmiąca mama może też pić kompot z truskawek (najlepiej bez dodatku cukru), jeść dżem truskawkowy, najlepiej domowej roboty. Co ciekawe – truskawki poddane obróbce cieplnej są lepiej tolerowane nawet przez osoby, które są na nie uczulone. Dla karmiącej mamy dobrą propozycją na śniadanie jest np. koktajl z truskawkami, bananem i jogurtem, który zapewnia zarówno porcję witamin, jak i potrzebne białko oraz wapń.

Czy dziecko nie dostanie uczulenia, jeśli mama zje truskawki?

Truskawki są uważane za owoce silnie alergizujące, to właśnie z tego powodu jeszcze do niedawna zalecano, aby ich unikać w okresie karmienia piersią. Zgodnie z aktualnymi zaleceniami karmiąca mama może jeść truskawki, ponieważ wczesne podawanie produktów potencjalnie alergizujących może nawet „uodpornić” układ odpornościowy dziecka i spowodować, że niemowlę nie będzie miało alergii. Unikanie jedzenia tych owoców podczas karmienia piersią jest wskazane tylko w sytuacji, gdy mama ma uczulenie na truskawki. I ma to związek z troską o jej stan zdrowia. 

Jakie wartości odżywcze mają truskawki?

Truskawki są przede wszystkim dobrym źródłem witaminy C, a także z grupy B (B1, B2, PP) oraz minerałów, takich jak żelazo, wapń, mangan, kobalt. Warto sięgać po te owoce, ponieważ zapobiegają anemii, wspomagają odporność, poprawiają przemianę materii. Posiadają także właściwości lekko przeczyszczające i moczopędne (wspomagają pracę nerek).

Zobacz też:
Oceń artykuł

Ocena 5 na 5 głosy

Zobacz także

Popularne tematy