GRY
 
 

6 ważnych faktów o truskawkach

Już za chwileczkę, już za momencik będzie coraz więcej świeżych owoców. Końcówka maja i początek czerwca tradycyjnie należą do truskawek. Truskawki mogą jeść już roczne dzieci. Najedzcie się nimi na zapas, bo sezon trwa krótko!

dziecko, truskawki
fot. Panthermedia
Truskawki to królowe wiosny - pojawiają się, gdy tylko robi się słonecznie i ciepło. Są świeże, pachnące, soczyste. I takie zdrowe! Sezon na truskawki nie trwa długo, więc korzystajcie z nich póki czas.

1. Truskawkę wyhodowano ze skrzyżowania dwóch gatunków poziomek

Jej polska nazwa pochodzi ponoć od słowa „trusk”, oznaczającego trzaskanie, które słychać przy odłamywaniu jej liści i owoców.

Zobacz też: Dieta truskawkowa
Redakcja poleca: Czy kobiecie w ciąży wystarczy kwas foliowy z jedzenia? - tłumaczy dietetyk
Od pewnego czasu mamy do czynienia z nowym trendem – kobiety w ciąży zamiast łykać preparaty z witaminami i minerałami, wybierają zdrową dietę. To nie jest bezpieczne rozwiązanie, bo niektóre składniki odżywcze musimy uzupełniać, przyjmując tabletki.

2. Truskawki są zdrowe

Zawierają więcej niż cytrusy witaminy C. Jak na owoce są bogate w żelazo, wapń, mangan i kobalt oraz witaminy  z grupy B (w tym kwas foliowy).  Poprawiają przemianę materii, działają lekko przeczyszczająco i moczopędnie, wspomagają pracę nerek. Poleca się je w niedokrwistości z niedoboru żelaza.

Zobacz też: 7 pysznych owoców egzotycznych dla dziecka

3. Truskawki mogą silnie alergizować 

Zdrowe dziecko może je jeść od 10. miesiąca, jeśli ma skłonność do alergii – w 2–3. roku życia. Po raz pierwszy podaj dziecku przetworzone truskawki – wysoka temperatura powoduje, że są mniej uczulające.

4. Najlepiej jeść truskawki na surowo

Wystarczy umyć truskawki pod bieżącą wodą, razem z szypułkami. Jeśli oderwiesz je wcześniej, owoce nasiąkną wodą, a ta wymyje z nich smak. Świetnie nadają się do deserów, ciast, galaretek, na owocową zupę, kompot.

Zobacz też: Przepis na truskawki w fartuszkach

5. Trzeba przechowywać truskawki w lodówce

Ale nie za długo. Myj truskawki dopiero przed jedzeniem – stracą najmniej cennych składników. Dbaj, by nie wyciekł z nich sok. Każdy nadpsuty owoc – nawet troszkę – trzeba wyrzucić.

6. Truskawkowe przetwory nie tracą aromatu i smaku surowych owoców.

Mrożone truskawki zachowują większość swoich wartości – mroź je w porcjach do jednorazowego zjedzenia. Rób z truskawek także konfitury, dżemy - świetnie nadają się na przetwory.

Zobacz też: Jak robić domowe przetwory?

Konsultacja: Edyta Gulińska, specjalista w dziedzinie żywienia, pracuje w Fundacji Fit Kid, autorka książek kulinarnych i poradnika o żywieniu kobiet w ciąży „Jedz dla dwojga, nie za dwoje”
Doładuj
Przeładuj