GRY

Jesteś w ciąży? Sprawdź, ile przytyjesz i od czego to zależy

Jest wiele kobiet, które w ciąży zdrowo przybrały na wadze. I to właśnie im łatwiej wrócić do dawnej sylwetki. Bo zdrowo w tym wypadku znaczy tyle, ile trzeba.

ile przytyjesz w ciąży
fot. Fotolia
Ponad połowa kobiet głodziła się przed rozpoczęciem starań o dziecko – wynika z badań prof. Johna Hopkins z Uniwersytetu Columbia, które prowadził wśród mieszkanek Nowego Jorku. Panie nie chciały przytyć za dużo w czasie ciąży! Takie postępowanie zagraża zdrowiu dziecka, bo organizm mamy jest „zmęczony” ciągłym odchudzaniem. Na szczęście moda na „szczupłą” ciążę już mija. Coraz więcej kobiet (także hollywoodzkich gwiazd) z dumą prezentuje krągłości. Co nie znaczy, że ich waga podczas ciąży rośnie bez ograniczeń. Tyją tyle, aby bez kłopotu po porodzie wrócić do formy. Jeśli tobie też zależy na prawidłowej wadze, sprawdź, o czym musisz wiedzieć.

Czy utyję w ciąży tyle, co moja mama?

Niekoniecznie. Skłonność do tycia podczas ciąży nie jest zapisana w genach. Od nich może zależeć jedynie wielkość dziecka. Jeśli ty lub ojciec dziecka przyszliście na świat jako duże noworodki, to i wasz potomek zapewne może być ponadprzeciętnie duży. Wbrew pozorom otyłe kobiety nie rodzą większych dzieci. Wręcz odwrotnie! Ich organizm często jest tak złakniony pożywnych i zdrowych składników pokarmowych, że w pierwszej kolejności bierze je dla siebie, a nie wzmacnia dziecka. Maluchy rodzą się wtedy mniejsze. Skoro kobiety w twojej rodzinie przybierały na wadze podczas ciąży za dużo, to raczej sygnał dla ciebie, żeby zwrócić uwagę na nawyki żywieniowe i styl życia. Im bardziej jesteś aktywna, tym lepiej.
Redakcja poleca: Dotykanie przez dziecko narządów płciowych – czy jest powód do niepokoju? [WIDEO]
Zaciekawienie rocznego dziecka narządami płciowymi to nie powód do niepokoju – wyjaśnia psycholog i seksuolog kliniczny dr Agnieszka Izdebska. Dzieci w tym czasie są zafascynowane całym swoim ciałem i jest to jak najbardziej normalne.

Powrót do figury sprzed ciąży jest możliwy?

Oczywiście! Podczas ciąży nie zachodzą w organizmie żadne procesy, które na zawsze mogą odkształcają sylwetkę. To, jak będzie wyglądać twoje ciało po porodzie i czy wrócisz do wagi sprzed ciąży, zależy jedynie od ciebie. Newralgicznym miejscem jest brzuch – gdy kobieta przytyje za dużo, skóra na nim może nie obkurczyć się do wyjściowych rozmiarów. Cieszysz się, że brzuch podczas ciąży staje się coraz większy? Później może być on dla ciebie problemem.

Czy wiek wpływa na tycie w ciąży?

Tak. Z wiekiem u każdego człowieka przemiana materii zwalnia, a to zwiększa ryzyko tycia. Dlatego trzydziestolatki łatwiej przybierają w ciąży na wadze niż dwudziestolatki. Zwykle dłużej też tracą nadwagę po porodzie. Jest jeszcze jeden czynnik, na który nie mamy wpływu – to rodzaj komórek tłuszczowych. Każdy z nas rodzi się z określoną ich liczbą, kiedy tyjemy – komórki puchną, a gdy chudniemy – zmniejszają swą objętość. Niektórzy mają jeszcze tzw. komórki uśpione, które uaktywniają się pod wpływem zawirowań hormonalnych, np. spowodowanych ciążą. Wówczas komórki te puchną, ale nie wracają już do pierwotnego rozmiaru – dlatego niektórym kobietom trudno wrócić do dawnej wagi.

Ile dokładnie można przytyć w ciąży?

To zależy od wagi wyjściowej. Średnio kobieta tyje 11–13 kg w pojedynczej ciąży. Punktem odniesienia będzie dla ciebie tzw. rekomendowany przybór wagi. Najpierw jednak określ BMI, czyli wskaźnik masy ciała. Podziel swoją wagę (w kilogramach) przez wzrost (w metrach) podniesiony do kwadratu.

 
Wynik BMI Co oznacza? Ile można przytyć w ciąży?
poniżej 18,5 niedowaga 12,5–18 kg
18,5–24,9 w normie 11,5–16 kg
25–29,9 nadwaga 7–11 kg
powyżej 30 otyłość do 7 kg









Jak zapanować nad apetytem w ciąży?

Dieta w ciąży powinna składać się z niewielkich posiłków: 6 lub 7 co 2–3 godziny. Gdy bardzo cię ssie w żołądku, wypij szklankę wody lub niesłodzonej zielonej herbaty. Zjedz jabłko, małego banana albo jogurt (bez cukru). Jeśli przez 9 miesięcy będziesz regularnie i zdrowo jeść, to masz większą szansę, aby stało się to twoim nawykiem. Szansa jest o wiele większa niż u kobiet, które próbują przestawić się na taki styl życia tylko z powodu stosowanej diety odchudzającej czy zbliżającego się sylwestra.
 
Duża nadwaga w ciąży to nie tylko problem estetyczny. To również kłopot dla zdrowia. Zwiększa ryzyko nadciśnienia tętniczego i cukrzycy ciążowej. Wraz z przyrostem kilogramów rośnie też skłonność do zakażeń – gorzej goją się rany po nacięciu krocza i cesarskim cięciu. Niedowaga także może być niebezpieczna – może zaburzyć rozwój płodu.
 

Czy karmienie piersią odchudza?

Tak, ale tylko pod warunkiem, że będziesz jadła tylko o 500 kcal więcej niż przed ciążą. Wówczas będziesz gubić na wadze średnio kilogram tygodniowo, a przy tym nie stracisz pokarmu. Jeśli jednak będziesz jadła więcej, to karmiąc piersią, nie tylko nie schudniesz, ale możesz nawet przytyć!

Kiedy można zacząć dietę odchudzającą po porodzie?

Nie wcześniej niż po zakończeniu karmienia piersią. Jeśli natomiast karmisz butelką, nie wprowadzaj drastycznych ograniczeń w jedzeniu w trakcie połogu, czyli 6 tygodni po porodzie. Ten czas jest ci potrzebny, byś odzyskała siły.

Trenerka fitness radzi, jak ćwiczyć po ciąży:



Zasady diety w ciąży

  1. Pij dużo niegazowanej wody – tłumi apetyt i jest niezbędna do prawidłowej pracy organizmu (m.in. usprawnia transport wartościowych składników).
  2. Jedz obfite śniadania – to pierwszy i najbardziej energetyczny posiłek w ciągu dnia, gdy go pominiesz, trudniej ci będzie uniknąć napadów wilczego głodu.
  3. Bądź wybredna – w doborze menu kieruj się jakością, a nie ilością. Talerz kanapek z wędliną wygląda smakowicie, ale o wiele zdrowiej będzie, jeśli zastąpisz je gotowanymi warzywami. Możesz zjeść ich dużo!
Zobacz też:
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Lato w ciąży

Sezon na witaminy