GRY
 
 

Maleństwo, czas się odwrócić!

Pomiędzy 28. a 32. tygodniem ciąży maleństwo powinno odwrócić się główką do dołu. To bardzo ważny ruch, który przygotowuje dziecko do porodu. Sprawdź, czy można w tym pomóc dziecku?

lekarz, ciąża, badanie, usg, kobieta, mama, szpital
Jeśli zbliżasz się do terminu porodu, a twoje dziecko nadal jest odwrócone pośladkami do dołu, możesz zachęcić je do zrobienia obrotu w macicy odpowiednimi pozycjami, ruchami ciała i delikatnym głaskaniem brzucha. Oczywiście pod warunkiem, że nic poważnego mu w tym nie przeszkadza. Poproś wcześniej lekarza o zrobienie USG, by upewnić się, że możesz wykonywać polecane przez nas ćwiczenia. Dowiedz się, jak leży twoje dziecko (pleckami do twojego brzucha czy odwrotnie) i w którym kierunku łatwiej będzie mu się obrócić (w lewo czy w prawo). Jego ciałko jest bowiem lekko skręcone w stosunku do osi twojego tułowia. Rączki i nóżki maleństwa są tam, gdzie czujesz kuksańce – na lewo lub na prawo od kręgosłupa.

 


Opisane poniżej ćwiczenia staraj się robić kilka razy w ciągu dnia, systematycznie, do momentu, gdy maluch zmieni położenie w macicy. Jeśli wydają ci się one zbyt trudne, porozmawiaj z doświadczoną położną. By łagodnie zachęcić dziecko do zmiany ułożenia, mów do niego ciepło i głaszcz brzuch. Pamiętaj też, aby nie wstawać od razu po skończeniu ćwiczeń. Ułóż się na boku, odpocznij, oddychając spokojnie.
  • Ćwiczenie nr 1 - klęknij na złożonym kocu lub płaskiej poduszce, podpierając się na zgiętych w łokciach rękach. Głowę połóż na dłoniach, nogi rozstaw na szerokość tułowia. Spokojnie oddychając, rozluźniaj mięśnie brzucha i delikatnie kołysz biodrami przez 15-30 minut.
  • Ćwiczenie nr 2 - połóż się wygodnie na wznak, z głową na małej poduszce. Ugnij nogi w kolanach, stopy oprzyj o podłogę, ręce ułóż wzdłuż tułowia. Powoli unoś biodra do góry i opuszczaj je w dół. To trudne ćwiczenie, przerwij je, gdy poczujesz się zmęczona.
  • Ćwiczenie nr 3 - inna wersja poprzedniego ćwiczenia: leżysz na plecach z biodrami uniesionymi powyżej głowy. Pod biodra i poduszkę podłuż poduszki, nogi ugnij w kolanach, stopy oprzyj o podłogę. Masuj brzuch przez ok. 10 minut w tym kierunku, który podpowie ci położna lub lekarz (w stronę nóżek i rączek maluszka).
     
  • Ćwiczenie nr 4 - jeśli rączki i nóżki dziecka są po prawej stronie twojego brzucha (tam czujesz kopnięcia), połóż się na prawym boku. Jeśli po stronie lewej – na lewym boku. Dzięki temu kręgosłup dziecka będzie znajdował się „na górze”. Pod głowę podłuż poduszkę, nogi ugnij w kolanach (bardziej tę, która położona jest niżej). Delikatnym, głaszczącym ruchem (od kręgosłupa w stronę rączek dziecka), pomagaj dziecku „wykonać fikołka” do przodu.
Konsultacja: położna, mgr Urszula Tataj-Puzyna

Czytaj też: Żałuję, że tego nie wiedziałam przed porodem
Redakcja poleca: Czy warto zapisać się do szkoły rodzenia – film
Jeśli wciąż masz wątpliwości czy szkoła rodzenia jest ci potrzebna, ten film jest dla ciebie. O za i przeciw mówi nasz psycholog Adriana Klos.
Doładuj
Przeładuj