Z analiz naukowych wynika, że dzieci o finansach największą wiedzę czerpią z domu. To dlatego informacje o zarządzaniu pieniędzmi i korzystaniu z nich dzieci powinny otrzymywać od rodziców. Warto zatem dawać im dobry przykład w tej materii i pomóc im obchodzić się z gotówką.
Hojność jest ważna!
Gdy naukowcy spytali ludzi w różnym wieku, jaką wiedzę o pieniądzach wynieśli z domu, okazało się, że wśród najważniejszych rzeczy badani wymieniali: zarządzanie gotówką, oszczędzanie oraz... hojność.
W wypowiedziach badanych można było wyróżnić trzy główne typy hojności:
- datki charytatywne, obejmujące datki dla organizacji religijnych oraz charytatywnych,
- akty dobroci, czyli przekazywanie pieniędzy bezpośrednio osobom potrzebującym pomocy,
- inwestycje w rodzinę, czyli decyzje finansowe podejmowane przez rodziców w celu zaoszczędzenia pieniędzy na rzecz dzieci lub innych członków rodziny, np. na lekcje tańca dla dziecka czy wspólne rodzinne wakacje.
Jak uczyć dzieci gospodarowania pieniędzmi i hojności
W tym celu można dziecku sprezentować dwie lub trzy skarbonki. Do jednej dziecko może odkładać (oszczędzać) pieniądze na konkretny zakup, np. na rower, do drugiej pieniądze do wydania na drobne przyjemności, a do trzeciej – pieniądze przeznaczone na cele dobroczynne, np. na pomoc dzieciom w domu dziecka.
Źródło: sciencedaily.com