upał a ciąża
fot. Adobe Stock

Upał a ciąża: jak radzić sobie w upały? Najlepsze sposoby w ciąży

Upały często wywołują u ciężarnych różnego rodzaju dolegliwości, zwłaszcza na zaawansowanym etapie ciąży. Wysokie temperatury powodują opuchlizny, zasłabnięcia oraz zwiększają ciśnienie krwi. Gorące dni zniesiesz łagodniej, jeśli będziesz dużo pić i unikać ostrego słońca. Jakie są jeszcze bezpieczne sposoby na upały w ciąży?
Małgorzata Wódz
upał a ciąża
fot. Adobe Stock

Upał w ciąży trudno znieść. Ciężarne często nie wiedzą, jak sobie radzić z dolegliwościami takimi jak: puchnięcie nógzasłabnięcia, nadmierne pocenie się czy plamy i przebarwienia. Do tego zdarzają się też omdlenia podczas upałów – w końcu serce wykonuje teraz większy wysiłek, a tym samym przepompowuje więcej krwi. Jeśli jesteś w ciąży i podczas upału poczujesz się słabo, spryskaj twarz wodą, pochyl głowę delikatnie do dołu i głęboko oddychaj. Ale są jeszcze inne, sprawdzone sposoby na upały w ciąży.

Upał a ciąża:

Upał a ciąża: jak sobie radzić?

Przedstawiamy sprawdzone sposoby na upały w ciąży, które pozwolą ci uchronić się przed dolegliwościami wywołanymi wysokimi temperaturami.

1. W ciąży unikaj najintensywniejszego słońca

Postaraj się organizować codzienne zajęcia tak, by nie wychodzić na dwór w porze, gdy jest najgoręcej (między 11 a 16). Unikaj upału, zwłaszcza jeśli masz żylaki – pod wpływem wysokiej temperatury żyły rozszerzają się, a żylaki stają się większe.

Redakcja poleca: Pielęgnacja skóry twarzy w ciąży: lato
Wiosną i latem skóra twarzy przyszłej mamy może sprawiać problemy. Hormony sprawiają, że lubi się przetłuszczać, więc powstają zaskórniki i niedoskonałości, a słońce może powodować przebarwienia, czyli ostudę. Jak pielęgnować skórę twarzy latem, podpowiada Izabela Czernuszczyk, kosmetyczka z warszawskiego salonu Studio Style.

2. W czasie upału odpoczywaj

Jeśli twoje tempo życia zawsze jest intensywne, ciąża jest najlepszym momentem, aby trochę zwolnić. Wysokie temperatury osłabiają koncentrację, obciążają organizm, sprawiają i że rozszerzają się naczynia krwionośne. Ciąża sprawia, że trudniej ci się poruszać i łatwiej się męczysz. Upał i ciąża to nie najlepsze połączenie, dlatego warto w tym czasie jak najwięcej odpoczywać.

3. Gdy jest upał, pływaj

Dzięki wizycie na basenie lub przebywaniu nad wodą możesz się schłodzić, zrelaksować i poczuć lekko. Pływanie rozluźnia mięśnie i pozwala podtrzymać formę bez obciążania stawów. Jest bezpieczne dla dziecka: nie narażasz się na wstrząsy ani upadki. Ze względu na ryzyko infekcji w ciąży szczególnie unikaj kąpieli w niezbyt czystych zbiornikach. Pamiętaj też, aby nie pływać w jeziorze czy morzu, kiedy słońce jest najintensywniejsze. W upał dobrym pomysłem są także orzeźwiające kąpiele i prysznice w domowym zaciszu.

4. Noś przewiewne ubrania w ciąży

Mając parę kilo więcej, pocisz się bardziej. Do garderoby powinnaś więc dołożyć bawełniane i lniane sukienki. Jesteś teraz bardziej narażona na grzybicę, bo zmienia się pH pochwy. Podczas upałów ryzyko wzrasta: grzyby uwielbiają ciepło i wilgoć. Gdy nosisz obcisłe spodnie, narażasz się dodatkowo. 

5. Więcej pij

Powinnaś pić około 2 litrów płynów dziennie. Najlepsza jest niegazowana woda. Ośrodek pragnienia (znajduje się w mózgu) informuje, kiedy trzeba się napić. Ale zdarza się, że lekceważymy te sygnały. To błąd, bo odwodnienie zaburza pracę nerek, wątroby i upośledza przepływ krwi przez łożysko. Gdy siusiasz za rzadko, narażasz się na infekcje układu moczowego.

6. Stosuj krem z filtrem

Gdy jesteś w ciąży, pod wpływem słońca na skórze mogą powstać plamy: to skutek działania hormonów i promieni słonecznych. Chroń się więc wyjątkowo starannie – przed wyjściem z domu w upał posmaruj odkryte części ciała kremem z filtrem 30 lub 50. Ponawiaj smarowanie kilka razy dziennie. Pamiętaj też o smarowaniu twarzy kremami ochronnymi z wysokimi filtrami, bezpiecznymi dla kobiet w ciąży.

7. Kup sobie wygodne buty na upały

Wysokie temperatury powodują obrzęki w ciąży. Ciasne, nieprzewiewne buty jeszcze bardziej pogarszają sytuację. Wybieraj obuwie lekkie, które pozwala skórze oddychać. Unikaj wysokich obcasów (powinny mieć nie więcej niż 3-4 cm).
 

8. Mimo upału ciesz się latem

Może i jest bardzo ciepło, ale za to nie musisz nosić ciężkiego płaszcza ani bać się niekontrolowanych piruetów na śliskich chodnikach. Możesz leniuchować na trawie i plotkować z koleżankami pod parasolem w kawiarnianym ogródku. Po prostu ciesz się odpoczynkiem i swoim wyjątkowym stanem, a upał w ciąży nie będzie ci tak mocno doskwierał. 

9. W upale szukaj ochłody

Jeśli możesz, wyjedź w ciąży w podróż, najlepiej na łono natury. Uważaj na klimatyzację: gwałtowna zmiana temperatur może się skończyć przeziębieniem. Gdy zaczynasz się „rozpuszczać”, potrzymaj dłonie w strumieniu chłodnej wody, spryskaj twarz, przyłóż do karku wilgotną chusteczkę. 

10. Nie przejadaj się w upał

Mięso i potrawy mączne jedz raczej wieczorem, gdy jest chłodniej. W upał zalecane są posiłki lekkostrawne (warzywa, sałatki). Jako przyszła mama powinnaś odżywiać się regularnie (wystarczą nieduże porcje). Pamiętaj, że dieta ciężarnej powinna być zdrowa i zbilansowana, dopasowana do potrzeb zarówno przyszłej matki, jak i dziecka.

Upał a ciąża: dlaczego tak się pocę?

Ciężarne pocą się częściej i intensywniej, ponieważ organizm wytwarza wtedy więcej ciepła. Także dodatkowe kilogramy sprawiają, że bardziej się pocisz, nie zapominaj więc o odpowiednim nawodnieniu. Przewiewne ubranie, ekologiczny dezodorant i unikanie ostrego słońca pomogą ci poradzić sobie z nieprzyjemnym zapachem i plamami potu. Pamiętaj też o nakryciu głowy – jest obowiązkowe w czasie upału, nie tylko w ciąży!


Zobacz także:
Oceń artykuł

Ocena 4 na 2 głosy

Zobacz także

Popularne tematy