GRY

Urządzenia mobilne szkodzą dzieciom - alarmują naukowcy

Naukowcy z Uniwersytetu Medycznego w Bostonie udowadniają, że używanie tabletów i smartfonów przez dzieci poniżej 30. miesiąca życia może negatywnie wpływać na ich rozwój.

fot. Fotolia.pl

Lepsze klocki, niż gra w ich układanie

Zdaniem badaczy interakcji społecznych można nauczyć się jedynie podczas obserwowania innych ludzi lub zabawy z nimi, a nie z telewizji czy aplikacji mobilnych. Okazuje się też, że  gry wirtualne (nawet te oparte na tych samych zasadach co tradycyjne,  np. budowanie wieży z klocków) zmniejszają umiejętności sensomotoryczne i wzrokowo-ruchowe najmłodszych dzieci. Nie rozwijają one myślenia przestrzennego ani umiejętności motorycznych rąk.
- Te urządzenia często zastępują inne aktywności, potrzebne do rozwoju zdolności sensomotorycznych i koordynacji wzrokowo-ruchowej – mówi Jenny Radesky, pediatra rozwojowo-behawioralny Akademii Medycznej Uniwersytety Bostońskiego. Problem w tym, że w rzeczywistości coś tak prostego jak zabawa klockami lepiej rozwija umiejętności małego dziecka niż elektroniczny gadżet.

Czytaj też: Najpierw klocki, potem tablet - radzi psycholog

Redakcja poleca: Mam prawo do humorów [WYRAŻANIE EMOCJI]
Jak uczyć dziecko wyrażać emocje? Dlaczego nie warto ich tłumić? Zobacz, co na ten temat mówi Dorota Zawadzka. Poznaj też ćwiczenia, dzięki którym nauczysz dziecko dopasowywać emocje do danych sytuacji.

Emocji dziecko nauczy się tylko od drugiego człowieka

Według badań Radesky, opublikowanych w magazynie Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej, używanie przez dziecka tabletu czy smartfonu w tak młodym wieku – chodzi o dzieci do 3. roku życia -  może również negatywnie wpływać na jego rozwój społeczno-emocjonalny. Na tak wczesnym etapie dorastania niezwykle ważny jest kontakt z drugim człowiekiem, a zastępowanie go elektroniką prowadzić może do konsekwencji, których nie jesteśmy na razie w stanie przewidzieć. Chodzi szczególnie o problemy w rozwoju empatii i zdolności rozwiązywania problemów w sytuacjach społecznych. Dziecko nabywa je podczas nienadzorowanej zabawy i komunikacji z rówieśnikami. Sadzanie go przed tabletem może mu to znacząco utrudnić.
Badaczka powołuje się tu na wspomniane badania dotyczące wpływu telewizji – fakt, że nie jest ona wstanie zastąpić w procesie uczenia dziecka interakcji z drugim człowiekiem jest dobrze znany i udokumentowany. Podobnie, sugeruje, może być z tabletami i smartfonami.
Jak sama zaznacza, aktualnie w tym temacie więcej jest odpowiedzi niż pytań. Rodzicom radzi zainwestowanie czasu we własne pociechy. Sugeruje chociażby przeznaczenie przynajmniej jednej godziny w ciągu dnia na spędzenie go wyłącznie w towarzystwie dziecka i rodziny – bez żadnej telewizji i urządzeń elektronicznych. Jej wpływ na rozwój dziecka może się okazać nie do przecenienia.

Polecamy: Tablet i spółka - czy dzieci powinny korzystać z nowych technologii?

Ocena (1 ocena)

4.0
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Zapoznanie z nocnikiem

O czym marzą maluchy?