GRY

Gdzie jest więcej wapnia: w mleku czy w żółtym serze?

Czy wiesz, że to wcale nie mleko jest najbogatszym źródłem wapnia w diecie małego dziecka? Oczywiście po 1. roku życia mleko nadal jest ważne, ale maluch może już jeść także inne produkty. Gdzie szukać wapnia, wyjaśnia dr inż. Anna Harton, dietetyk z SGGW.

Ser i mleko
fot. Fotolia

Najlepsze źródła wapnia w diecie dziecka to mleko i produkty mleczne, w tym sery oraz napoje fermentowane, czyli m.in. ser żółty, mleko, kefir i maślanka. Wapń to bardzo ważny budulec kości i zębów.

Gdzie jest najwięcej wapnia?

Największe ilości wapnia znajdziemy w serze żółtym – jest tu minimum sześć razy więcej wapnia niż w twarogu (białym serze). Jednak dzieci nie powinny jeść dużych ilości żółtego sera, bo jest on tłusty (to tłuszcz zwierzęcy, zawierający dużo nasyconych kwasów tłuszczowych) i może przyczyniać się do nadmiaru masy ciała. Jedna szklanka mleka pokrywa około 50 proc. zapotrzebowania dziecka na ten cenny składnik, a 100 g jogurtu (2/3 małego kubeczka) dostarcza ok. 170 mg tego cennego minerału. W diecie małych dzieci każdego dnia powinno znaleźć się minimum pół litra mleka. 
Niskie spożycie mleka i jego produktów, jak dowodzą badania naukowe, zarówno w przypadku  dzieci jak i dorosłych prowadzi do niedoborów tego cennego pierwiastka, co może w przyszłości zwiększać ryzyko osteoporozy. Pewne ilości wapnia znajdziemy też w produktach zbożowych, grubych kaszach, zielonych warzywach oraz orzechach i suszonych owocach. 

Zobacz też: Jak nauczyć dziecko picia ze zwykłego kubka?

Redakcja poleca: Przepis na krupnik z kaszą orkiszową i tofu
Aromatyczny i bogaty w pełnowartościowe składniki odżywcze przepis na krupnik z kaszą orkiszową i tofu. Koniecznie go wypróbuj.
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Pomysły na prezenty dla maluchów

Jesienne pyszności dla dzieci