Joga w ciąży - korzyści z ćwiczeń oraz dozwolone i zakazane pozycje [WIDEO]

Joga w czasie ciąży to dobry sposób, by poprawić sylwetkę, rozluźnić się i przygotować ciało do porodu. Niektóre asany są jednak niewskazane w ciąży, dlatego zawsze trzeba ćwiczyć z doświadczonym instruktorem jogi.
Dzięki jodze w ciąży można zadbać o sylwetkę, zrelaksować się, ale i przygotować do porodu. Joga to zestaw ćwiczeń zarówno dla wysportowanych pań, jak i kobiet, które dotychczas nie uprawiały żadnego sportu. Pozycje w jodze, tzw. asany, pomagają rozciągnąć, rozluźnić i wzmocnić ciało, ale i odprężyć umysł.

Joga a ciąża

- Kobiety w ciąży w sposób szczególny zaczynają dbać o siebie, zmieniają swoje nawyki, dbają o dietę, a joga w ciąży idealnie wpasowuje się właśnie w taką dbałość nie tylko już o siebie, ale i dziecko – mówi Aleksandra Kunstler, instruktorka i współwłaścicielka pracowni Jogamudra w Warszawie.

Co dają ćwiczenia jogi kobietom w ciąży?

  • Pobudzają krążenie zwiększając przepływ krwi.
  • Ułatwiają oddychanie, a równocześnie przyczyniają się do lepszego dotleniania nienarodzonego dziecka.
  • Wzmacniają mięśnie i stawy, przez co zapobiega bólom kręgosłupa.
  • Regulują układ hormonalny.
  • Przygotowują organizm do porodu, wzmacniając dolną część brzucha, krocza i wewnętrznej strony ud.
Dobra forma twojego ciała nie tylko wpływa na samopoczucie, ale i  pomaga zniwelować dolegliwości ciążowe.
- Joga wzmacnia moje ciało i dzięki niej nie odczuwam bólu pleców, czy spuchniętych nóg – mówi Katarzyna Waśniewska, przyszła mama uprawiająca jogę od 3 lat. – Ćwiczenia jogi w ciąży mnie relaksują, odprężają, wyciszają umysł.

Kobiety, które dotychczas były aktywne, uprawiały inne sporty a teraz zaszły w ciążę, mogą dalej ćwiczyć, wybierając odpowiednie asany (pozycje). Jeśli sama nie masz zbyt rozciągniętego, wygimnastykowanego ciała możesz zacząć ćwiczyć jogę po 12. tygodniu ciąży (po skończeniu pierwszego trymestru). Jeśli masz wątpliwości, skonsultuj się z ginekologiem lub położną. Ale przede wszystkim trzeba dostosować ćwiczenia do własnej kondycji i swoich indywidualnych możliwości.

Joga prenatalna

Kobiety, które przechodzą okres ciąży bez żadnych komplikacji, powinny wykonywać odpowiednie ćwiczenia fizyczne, np. jogę prenatalną. Joga prenatalna dostosowana jest do potrzeb kobiety ciężarnej. Wpływa na poprawę elastyczności ciała, ale uczy także relaksu i oddychania w ciąży. Jej celem jest przygotowanie kobiety do łatwiejszego oraz bardziej harmonijnego porodu. Joga prenatalna zawiera techniki oddychania, a także ćwiczenia fizyczne.

Joga w ciąży - czego nie wolno?

Chcesz ćwiczyć jogę w ciąży i zastanawiasz się, czego ci nie wolno? Przede wszystkim przyszła mama nie powinna się przemęczać i nadwyrężać, wykonywać skoków i ćwiczeń, które sprawiają ból. 

Asany zakazane w ciąży to:
  • asany w pozycji leżącej (po 1 trymestrze ciąży) – mogą zmniejszyć przepływ krwi do macicy,
  • asany, podczas których środek ciężkości ciała przesuwa się do przodu (od 2 trymestru ciąży),
  • asany brzucha, gdzie występują mocne zgięcia i skręty,
  • asany odwrócone (jeśli nie wykonywałaś ich wcześniej).

Powinnaś także zmniejszyć liczbę asan stojących. Pamiętaj - wykonuj je opierając się o ścianę, by zachować równowagę.

O tym dlaczego warto ćwiczyć jogę w ciąży mówi Aleksandra Kunstler, instruktorka i współwłaścicielka pracowni Jogamudra w Warszawie.


Zobacz także:
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy