Czy w ciąży można jeść wątróbkę?

Wątróbka w ciąży – czy można ją jeść?

Mam wielką ochotę na wątróbkę. Zawsze miałam skłonność do anemii, więc to pewnie dlatego. Dlaczego wątróbka jest zakazana dla ciężarnych?
Małgorzata Wódz
Czy w ciąży można jeść wątróbkę?
Wątróbka jest uznawana za jedno z głównych źródeł żelaza. Niestety, znajduje się na liście potraw zakazanych dla przyszłych mam. Wątróbka to danie, które nie powinno być jedzone w czasie ciąży – potwierdza dietetyczka Karolina Madej z firmy Maczfit.

Dlaczego w ciąży nie należy jeść wątróbki?

– Wątróbka oprócz żelaza ma bardzo dużą zawartość witaminy A w postaci retinolu – wyjaśnia ekspertka. – Witamina A w ciąży przyjmowana w nadmiernych ilościach może doprowadzić do powstania wad wrodzonych u dziecka. Porcja wątróbki zawiera prawie trzykrotność maksymalnej dawki witaminy A, jaką powinniśmy przyjąć w ciągu dnia. Zdecydowanie bezpieczną formą tej witaminy dla ciężarnych są karotenoidy występujące głównie w warzywach i owocach (przede wszystkim pomarańczowych).

Wątróbka zawiera również dużo cholesterolu. Z tego względu jedzenie jej może również wpływać na podniesienie ciśnienia oraz złą gospodarkę lipidową organizmu.

Warto pamiętać, że wątróbka (wieprzowa lub drobiowa) może znaleźć się w pasztetach i kiełbasie, tzw. wątrobianej. Z jedzenia tych produktów też należy zrezygnować w czasie ciąży.
Redakcja poleca: Czy w ciąży można jeść majonez i sernik na zimno? [WIDEO]
Masz ochotę na pyszny sernik na zimno, ciastka z kremem a może domowy majonez? Każda z tych potraw może zawierać surowe jajka. Sprawdź, czy w ciąży możesz sobie pozwolić na ich zjedzenie.

O czym świadczy apetyt na wątróbkę w ciąży?

Niektóre przyszłe mamy mają podczas ciąży silną ochotę na wątróbkę. Czasem potrzeba zjedzenia porcji tego dania jest tak silna, że bardzo trudno jej sobie odmówić. Niektóre zachcianki ciążowe mogą wynikać z niedoborów ważnych witamin lub minerałów. Warto o nich powiedzieć lekarzowi. Być może konieczne będzie przyjmowanie preparatu uzupełniającego składniki, których organizm w ten sposób się domaga, np. żelaza, oraz wprowadzenie do diety produktów, które je dostarczają.

Karolina Madej tłumaczy, że wątróbka nie jest jedynym źródłem żelaza. Jeśli ciężarna zmaga się z niedoborem żelaza w ciąży, zamiast sięgać po ten ryzykowny produkt, powinna przyjmować przepisane przez ginekologa witaminy i minerały oraz pamiętać o innych bogatych źródłach tego pierwiastka, którymi są:
  • mięso czerwone w niewielkich ilościach (np. wołowina)
  • jaja
  • ryby
  • rośliny strączkowe
  • ciemnozielone warzywa liściaste
  • nasiona
  • orzechy.

Aby żelazo było lepiej przyswajalne, niezbędna jest obecność witaminy C w posiłku, np. jajo zjedzone w samodzielnej postaci, bez dodatku warzywa czy owocu, praktycznie w ogóle nie dostarczy żelaza organizmowi. Zaś z dodatkiem np. czerwonej papryki (bogatej w witaminę C), możemy być spokojni o jego przyswajalność. Tyczy się to przede wszystkim produktów roślinnych jak strączkowe czy orzechy – wyjaśnia ekspertka.

Zobacz też:


 
Doładuj
Przeładuj