GRY

Co powinna jeść wegetarianka w ciąży?

Czy dieta wegetariańska może zaspokoić potrzeby zarówno mamy, jak i jej dziecka? Naszym zdaniem tak! Dobrze zaplanowane diety laktoowowegetariańska, a nawet wegańska, zawierają potrzebne składniki odżywcze i zaspokoją potrzeby żywieniowe i energetyczne wegetarianki w ciąży.
Kobieta w ciąży w kuchni
Nie jesz mięsa i zastanawiasz się, czy dieta wegetariańska jest odpowiednia dla kobiet w ciąży? W twoich wątpliwościach utwierdzają cię najbliżsi, twierdząc, że musisz jeść mięso, by twoje dziecko było zdrowe? To nieprawda. Jeśli zadbasz o to, by twoja codzienna dieta dostarczała wszystkich potrzebnych tobie i dziecku składników odżywczych, możesz nie jeść mięsa. O czym powinna pamiętać wegetarianka w ciąży? Przeczytaj nasz dekalog wegetarianki.

1. Zwiększ liczbę spożywanych kalorii 

Przyrost masy ciała w czasie ciąży jest ważnym wskaźnikiem jej przebiegu. Ile kobieta w ciąży powinna przybrać na wadze? Zalecenia w przypadku większości pań, które na początku ciąży miały prawidłową wagę ciała, mówią o przyroście wynoszącym od 11,5 do 16 kilogramów. Poniżej tabela zalecanego przyrostu wagi w okresie ciąży w różnych sytuacjach.
 
 
Aby osiągnąć pożądany przyrost wagi ciała w okresie ciąży, oprócz normalnej diety potrzeba dodatkowych 100 kalorii dziennie w pierwszym trymestrze i około 300 w następnych dwóch trymestrach. Całkowita liczba kalorii odpowiednia w przypadku większości kobiet to 2500–2700 kalorii. Szklanka mleka sojowego albo kromka pełnoziarnistego chleba dostarczają około 100 kalorii, a miseczka płatków śniadaniowych (z mlekiem) czy muffinka z owocami – około 300.
Redakcja poleca: Atrakcyjność kobiety w ciąży – film
W ciąży ciało kobiety bardzo się zmienia. Czy przyszła mama powinna martwić się, że przestaje być atrakcyjna? Odpowiada nasz psycholog Adriana Klos.

2. Jedz różnorodne produkty odżywcze

W okresie ciąży zapotrzebowanie na składniki odżywcze wzrasta znacznie, natomiast na liczbę kalorii – nieznacznie. Oznacza to, że mamy mniej miejsca na „śmieciowe jedzenie". 
W twojej diecie powinny się znaleźć produkty zbożowe – najlepiej pełnoziarniste, a także nieoczyszczone ziarna zbóż, takie jak ryż brązowy, komosa ryżowa, proso, jęczmień, pszenica. Jedz dużo warzyw (w tym ciemnozielone warzywa liściaste) i owoców bogatych w witaminę C. Uwzględniaj w każdym posiłku produkty bogate w wapń (mleko i jego zamienniki). Spożywaj różnorodne produkty bogate w białka – wybieraj fasolę i soczewicę. Włącz do diety orzechy i nasiona, żeby zwiększyć ilość witaminy E i minerałów. Zwracaj uwagę na ważne składniki odżywcze, w tym kwasy tłuszczowe omega-3, witaminę B12 oraz witaminę D3. 
 
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Internetowa szkoła rodzenia

Przygotowania do porodu