GRY

Wigilia karmiącej mamy [PRZEPISY]

W ten wyjątkowy wieczór na stole pojawi się kapusta, mak, grzyby, suszone owoce. Nie jest to idealne menu dla mamy karmiącej piersią. Sprawdź, co możesz zjeść bez ryzyka, że skończy się to u malca kolką lub wzdęciami.

Mama i niemowlę
fot. Fotolia
Czekałaś cały rok, by spróbować dwunastu wigilijnych dań? Niestety, jeśli niedawno urodziłaś, powinnaś przestrzegać ścisłej diety, szczególnie przez pierwsze tygodnie po porodzie. Dieta karmiącej mamy wyklucza potrawy smażone, tłuste, wzdymające, zakwaszane octem, alergizujące, a także potrawy z wędzonych ryb i solonych śledzi.

Wigilia a karmienie piersią

Tradycyjne świąteczne potrawy niestety mogą doprowadzić do kolki u maluszka. Nie oznacza to jednak, że młoda mama nie ma co jeść podczas Bożego Narodzenia. Wystarczy potrawy odpowiednio zmodyfikować:
  • Ryba w galarecie - Przygotuj ją z ryb morskich (np. z łososia), bo zawierają dużo jodu, nienasyconych kwasów tłuszczowych i... jedz potrawę do woli. Nie doprawiaj jednak galarety na ostro.
  • Sałatka śledziowa - Pozwól sobie na niewielką ilość tego przysmaku. Dla ciebie najlepsza będzie sałatka z gotowanymi buraczkami, jabłkami, posypana natką pietruszki (źródło żelaza i witaminy C). Cebulę – dodaj ją tylko do smaku – sparz wrzątkiem albo zastąp odrobiną czerwonej (jest łagodniejsza). Możesz użyć nieco oleju z winogron, słonecznikowego lub domowego majonezu (gotowane żółtko plus olej).
  • Zupa grzybowa - Choć jest pyszna, przejdź raczej do następnego dania, bo jest zbyt ciężkostrawna.
  • Barszcz czerwony - Jest lekkostrawny, zawiera dużo soli mineralnych i błonnika. Nie jedz kiszonego barszczu. Całe buraki umyj, pokrój, dodaj cebulę, zalej wrzątkiem i gotuj na małym ogniu. Dopraw sokiem z kwaśnych jabłek.
  • Uszka z grzybami - Pozwól sobie tylko na jeden taki pierożek. Grzyby, nawet dobrze ugotowane, są ciężkostrawne. Poza tym do nadzienia dodaje się także podsmażoną cebulkę. Takie połączenie wywołałoby u malca kolkę lub wzdęcia. Najlepiej ulep sobie kilka uszek bez nadzienia.
  • Postne pierogi - Choć pachną smakowicie, nie nakładaj ich na talerz. Jeśli uwielbiasz pierogi, przygotuj specjalnie dla siebie porcję z nadzieniem innym niż kapusta i grzyby, np. z kaszy gryczanej lub ziemniaczano-serowym, szpinakowym. Będą równie smaczne, ale też lekkostrawne (nie podsmażaj ich – możesz je podpiec). Jeśli zauważyłaś, że maluch reaguje alergicznie, gdy zjesz nabiał, nie dodawaj sera.
Czytaj też: Przepisy dla mam karmiących gdy dziecko ma alergię.
  • Karp smażony - Lepszy byłby filet z łososia lub pstrąg – ugotowany na parze lub upieczony w folii. To doskonałe źródło białka oraz wapnia.

Słodkie przepisy dla mamy karmiącej piersią

Karmiąca mama może sobie pozwolić także na odrobinę słodyczy. Pamiętaj jednak, że powinnaś unikać dań z proszku, czy kupnych ciast.
  • Piernik, keks, makowiec - Odrobina każdego z tych ciast nie zaszkodzi, jeśli są domowego wypieku bez sztucznych aromatów.
  • Kluski z makiem - Teraz możesz połasuchować. Pod warunkiem, że w tym daniu nie będzie za dużo maku, zamiast miodu użyjesz cukru, a orzechy zastąpisz migdałami (pobudzają laktację). Dorzuć rodzynki, figi, morele – mają niezbędne dla ciebie żelazo.
Czytaj też: 7 produktów zakazanych w czasie karmienia piersią 
  • Kisiel żurawinowy  - Możesz go jeść bez ograniczeń. Żurawiny działają przeciwbakteryjnie oraz mają wiele witamin (A, C oraz B).
  • Kompot z suszu - Suszone jabłka, gruszki, śliwki, figi, morele to źródło mikroelementów. Poprawiają trawienie, ale gdy zjesz ich za dużo, mogą zadziałać przeczyszczająco. Owoce koniecznie sparz i umyj.
Konsultacja: Edyta Gulińska, specjalista w dziedzinie żywienia z SGGW w Warszawie.
 
Redakcja poleca: Ozdoby choinkowe – bombki metodą decoupage
Sprawdź, jak zrobić bombkę za pomocą metody decoupage.

Ocena (3 oceny)

4.3
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Kłopoty w pieluszce

Karm piersią, polecamy!