GRY

A, B, C czy D - które witaminy są najważniejsze dla dziecka?

Niezależnie od pory roku witaminy muszą się znaleźć w diecie dziecka. I to w odpowiednich proporcjach. Co jest najlepszym ich źródłem? Oczywiście dieta, a zwłaszcza obecność w niej warzyw i owoców, najlepiej świeżych, choć poza sezonem mogą być też mrożone.

Witaminy ważne dla dzieci
fot. AdobeStock
Wszystkie witaminy są bardzo ważne dla dziecka – nie ma jednej, najważniejszej. Wiosna, latem, jesienią i zimą są niezbędne do tego, żeby dziecko nie chorowało i zdrowo rosło. W witaminach tkwi wielka moc, choć potrzeba ich naprawdę niewiele. Oto, co musisz o nich wiedzieć:
 
Czy wiesz, że możesz podawać
witaminę D3 i kwas DHA w 1 dawce?

Czy warto suplementować witaminy?

Witaminy muszą być dostarczane z jedzeniem, bo organizm sam nie potrafi ich wytworzyć. Zwykła zdrowa dieta, która zawiera owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste, w pełni pokrywa zapotrzebowanie na nie. Naturalne witaminy są zresztą lepiej przyswajalne niż syntetyczne. Ale w pewnych wypadkach (np. dla niejadków, po chorobie) przydają się preparaty witaminowe – nie wolno ich nadużywać, bo nadmiar niektórych bywa groźny. Więcej witamin potrzeba niemowlętom, dzieciom i kobietom w ciąży, ale najbardziej mamom karmiącym. Zwykle wystarczy jednak regularnie jeść to, co zawiera te cenne substancje.

Witamina A dla wzrostu

W produktach zwierzęcych zwana retinolem, w roślinnych – prowitaminą A (to np. beta-karoten), które nasz organizm sam zamienia na witaminę A. Odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, tworzenie kości, produkcję hormonów, dobry wzrok. Zapobiega wysychaniu skóry. Chroni przed nowotworami i chorobami serca. Jest wrażliwa na wysoką temperaturę.
Dobre źródła: ryby morskie, tran, wątróbka, żółtko jaj, masło, szpinak, morele, sałata, dynia, groszek zielony, szczaw, marchew, margaryny, sery żółte.
Objawy niedoboru: kruche paznokcie, łamliwe włosy, sucha skóra, wysypka, brak apetytu, częste infekcje, kurza ślepota, złe widzenie, zahamowanie wzrostu.
To ciekawe! Ludzie, których praca wiąże się z długim siedzeniem przed monitorem komputera, potrzebują więcej niż inni witaminy A. Pierwszy pokarm mamy (siara) ma dużo karotenów (widać to po silnie żółtym zabarwieniu).

Zobacz też: 7 pytań o podawanie dziecku witamin

Witaminy z grupy B na energię i rozwój

W tej grupie jest aż sześć witamin. Różnią się nieco swoją rolą.
Dobre źródła: wszystkie są w żółtku jajka, wątróbce, drożdżach i kiełkach pszenicy. Niektóre m.in. także w: ziemniakach, szpinaku (i innych zielonych warzywach), mleku, marchwi, kapuście, płatkach owsianych, wieprzowinie i wołowinie, soi, kaszy jęczmiennej, brązowym ryżu, botwince.
   

Witamina B1

Bierze udział w produkcji energii, wspomaga działanie układu nerwowego, serca, mięśni i produkcję krwinek czerwonych. Gotowanie ją niszczy.
Objawy niedoboru: zaburzenia wzroku, pamięci i koncentracji, zakłócenia równowagi, obrzęki rąk i nóg, problemy i choroby związane z sercem, niechęć do jedzenia, nudności, wymioty, biegunka.
To ciekawe! Ludzie z jej niedoborem często padają ofiarą komarów i innych owadów. Przyczyna to niższy poziom substancji odstraszającej owady w skórze.
Taką pipetą łatwo podasz suplement nawet noworodkowi!

Witamina B2

Ma duże znaczenie w produkcji energii w organizmie, wpływa na prawidłowe działanie skóry i błon śluzowych, wzroku i układu nerwowego.
Objawy niedoboru: pogorszenie widzenia, nadwrażliwość na światło, uczucie piasku w oczach, zaczerwienione oczy, pęknięcia w kącikach ust, na wargach, łuszczące się okolice nosa i ust, wypadanie włosów, zawroty głowy, bezsenność.
To ciekawe! Mleko w przezroczystych butelkach wystawione na działanie światła słonecznego już po pięciu minutach traci 26 procent tej witaminy, a po pół godzinie – nawet 64 procent.

Witamina B3

Inaczej witamina PP, niacyna. Bierze udział w produkcji energii. Wspomaga utrzymanie zdrowej skóry. Jest jedną z witamin najbardziej odpornych na działanie temperatury i światła.
Objawy niedoboru: biegunka, osłabienie, bezsenność, zawroty i bóle głowy, kłopoty z pamięcią.
To ciekawe! Nadmiar cukru, słodyczy i napojów słodzonych w diecie prowadzi do utraty witaminy PP.

Zobacz też: Domowe syropy dla dzieci - przepisy
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Pomysły na prezenty dla maluchów

Jesienne pyszności dla dzieci