Witaminy na wiosnę - naturalne czy z apteki

Wszystkie składniki potrzebne do wzmocnienia odporności dziecko najlepiej przyswaja z tego, co zje. Ale teraz, na wiosnę, świeżych owoców i warzyw jest niewiele.

Bądź ostrożna z nowalijkami
Wiosenna rzodkiewka, sałata, ogórki, które możesz teraz kupić na straganie, zostały wyhodowane w szklarni. Musisz liczyć się z tym, że były mocno nawożone, dużo bardziej niż te, które dojrzeją latem. Na pewno zawierają więcej szkodliwych pozostałości nawozów sztucznych. Były też doświetlane, dogrzewane, nie mają więc tylu wartości, co sezonowe. Jednak od czasu do czasu możesz je podać dziecku, jako urozmaicenie jadłospisu. Dzięki temu maluch będzie miał lepszy apetyt.
Masz ochotę podać maluchowi młode ziemniaki? Polskie (spod folii zresztą) będą najwcześniej pod koniec czerwca. Te, które możesz teraz kupić, wyhodowano w Egipcie, Grecji, na Cyprze. Czasem malec może je zjeść, ale lepiej poczekać na „nasze”. A truskawki? Polskie, spod folii, pojawiają się na początku maja. Wcześniej są z Węgier, Hiszpanii lub... Chin! Podawać je dziecku? Jeśli w ubiegłym sezonie już jadło truskawki, to kilka, dla smaku, może zjeść (pamiętaj o bardzo dokładnym umyciu!). Jeśli ma to być „pierwszy raz”, wstrzymaj się do pełni sezonu. Będą smaczniejsze i bardziej wartościowe.

Załóż w domu mały ogródek
Choć sprowadzonymi z zagranicy warzywami dziecko się nie zatruje, to warto wyhodować coś dla niego w domu. Rzeżucha, natka pietruszki, szczypiorek z doniczki nie mają sobie równych. „Zielonym” posypuj kanapki, zupy, drugie dania. W jednej łyżeczce posiekanej natki jest tyle witamin, ile dziecko potrzebuje przez cały dzień!

Kiedy suplementy
Witaminy z apteki warto podawać, jeśli dziecko niedawno chorowało, nie ma apetytu, je mało warzyw i owoców. Pamiętaj jednak, by:
- wybrać preparat multiwitaminowy dostosowany do wieku malca,
- bez zlecenia lekarza podawać go nie dłużej niż dwa tygodnie, za to systematycznie – tyle razy, ile zaleca producent,
- cały czas proponować malcowi owoce i warzywa. To, co je, jest najważniejsze!

A może z jogurtem?
Owoce plus jogurt (najlepiej naturalny) to nie tylko deser, ale też zdrowotna „szczepionka”. Zawarte w jogurtach i kefirach probiotyki korzystnie wpływają na układ odpornościowy. Podobnie zadziała koktajl owocowy z mlekiem modyfikowanym wzbogaconym w probiotyki.
Redakcja poleca: Domowe sposoby na przeziębienie - film
Nie zawsze konieczna jest wizyta u lekarza, czasem wystarczy herbata z cytryną czy ciepła kąpiel. Pediatra poleca domowe sposoby na przeziębienie.

Ocena (1 ocena)

5.0
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Rozwój przez zabawę

Majówka z dzieckiem