GRY

Witaminowa dwunastka przyszłej mamy

Masz teraz kilka miesięcy na to, by dać swojemu dziecku najlepszy z możliwych start w życie. To nie są puste słowa!
kobieta, ciąża, brzuszek, kuchnia, warzywa

Ciąża, to czas wielu zmian w życiu kobiety. Zmienia się nie tylko twoje ciało, podejście do świata, ale przede wszystkim powinien zmienić się twój jadłospis. Pamiętaj, że prowadząc zdrowy tryb życia i prawidłowo się odżywiając dbasz o zdrowie swojego maluszka. Zwłaszcza w tym okresie powinnaś szczególnie przyjrzeć się swojemu codziennemu menu. Nie powinno w nim zabraknąć owoców, warzyw, chudego mięsa, nabiału, tłustych ryb. Jeśli zaś jesteś wegetarianką powinnaś uzupełnić swoją dietę w białko pochodzenia roślinnego. W okresie ciąży wzrasta zapotrzebowanie na niektóre witaminy i minerały. Oto 12 składników pokarmowych, na które musisz zwrócić szczególną uwagę. 

1. Kwas foliowy 

Kwas foliowy powinien znaleźć się w twojej diecie na minimum trzy miesiące przed planowanym poczęciem. Przyjmowanie tej witaminy, chroni malca przed poważnymi wadami neurologicznymi, m.in. rozszczepem kręgosłupa i przepukliną oponowo-rdzeniową. Witamina ta jest niezbędna w czasie całej ciąży, ale szczególnie na jej początku, gdy trwa organogeneza, czyli kształtują się wszystkie narządy dziecka. Kwas foliowy jest też potrzebny również tobie, bo jego niedobory mogą powodować anemię. Potrzebujesz go, aż trzy razy więcej niż przed ciążą!
Warto jeść: brokuły, brukselkę, szpinak, sałatę, natkę pietruszki, pomarańcze, banany, paprykę, morele, pestki dyni, słonecznika, migdały. Należy pamiętać, że gotowanie i smażenie niszczy kwas foliowy i im dłużej trwa – tym mniej go zostaje. Jeśli pewne produkty musimy gotować, to ugotujmy je na parze. 
Uwaga: Ze względu na wrażliwość kwasu foliowego w trakcie obróbki jest to jedyna witamina, której przyjmowanie jest konieczne, co najmniej przez pierwsze 12 tygodni ciąży (0,4–1 mg dziennie, dokładną dawkę ustali ginekolog). Lekarz może też zalecić ci przyjmowanie kwasu foliowego, co powinno uchronić Cię przed anemią w ciąży. Warto sięgać po produkty sprawdzone, które od wielu lat są dostępne na rynku i cieszą się zaufaniem nie tylko mam, ale również lekarzy ginekologów, farmaceutów. 

Redakcja poleca: Przepis na chłodnik z kiełkami
Chłodnik to idealny pomysł na orzeźwiający obiad, zwłaszcza, że jest szybki, smaczny i prosty do przyrządzenia.

2. Żelazo

W okresie ciąży potrzebujesz go aż dwa razy więcej. Żelazo wchodzi bowiem w skład hemoglobiny, czyli czerwonego barwnika krwi. Dzięki niej krwinki mogą rozprowadzać glukozę, tlen oraz składniki odżywcze po całym organizmie. Żelazo jest niezbędne, żeby zapobiec anemii. Potrzebuje go także rozwijający się mózg maluszka.
Warto jeść: mięso (najwięcej żelaza znajduje się w czerwonym, np. wołowinie, cielęcinie, wieprzowinie, ale ponieważ jest ono tłuste, to jedz także białe – kurczaka, indyka), oraz ryby i jajka. Żelazo znajduje się też w produktach roślinnych (grubych kaszach, zbożach z pełnego przemiału, płatkach owsianych), ale organizm niestety gorzej je przyswaja. 
Uwaga: Razem z posiłkami bogatymi w żelazo jedz warzywa i owoce lub pij soki. Zawarta w nich witamina C pomaga w przyswajaniu żelaza. Nie pij za to po jedzeniu herbaty, gdyż znajdujące się w niej garbniki utrudniają wchłanianie tego pierwiastka.

Czytaj: Jak urodzić mądre dziecko - 5 prostych rad

3. Wapń

Dziecko głównie z niego zbuduje swoje kości i zawiązki zębów. Wapń jest też niezbędny do pracy układu nerwowego.
Warto jeść: nabiał (to najlepsze źródło wapnia), ryby (dużo wapnia mają zwłaszcza te, które zjadamy razem z kręgosłupem, np. szprotki, sardynki z puszki), zielone warzywa, nasiona słonecznika, fasolę, migdały. Jeśli jesteś alergiczką i nie możesz jeść produktów mlecznych, lekarz może ci zalecić przyjmowanie preparatów wapnia. 

4. Magnez 

Ten składnik mineralny jest niezbędny przede wszystkim dla układu nerwowego. Zapobiega kurczom łydek, problemom ze snem, a także przedwczesnemu porodowi.
Warto jeść: płatki owsiane, kasze (szczególnie gryczaną), otręby i zarodki pszenne, fasolę, soję, kakao, czekoladę (najlepiej gorzką), orzechy oraz suszone owoce.

Czytaj też: Cukrzyca ciążowa - ważne pytania

Ocena (3 oceny)

5.0
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Internetowa szkoła rodzenia

Przygotowania do porodu