GRY
 
 

Wielka witaminowa piątka dla przyszłej mamy czyli witaminy, bez których nie zajdziesz... daleko!

Wszystko, czego potrzebuje dziecko, które rozwija się w twoim brzuchu, dostaje od ciebie. Jeśli więc brakuje czegoś w twojej diecie, skutki odczuwasz nie tylko ty, ale także ono. Dlatego tak ważne jest to czy dostarczasz sobie składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

witaminy w ciąży
fot. Fotolia

Nigdy przedtem nie byłaś tak odpowiedzialna za innego człowieka jak teraz, gdy jesteś w ciąży. To dzięki tobie maluszek rozwija się, rośnie. Zastanawiasz się, czy twoja dieta w ciąży jest odpowiednia i czy potrzebne ci są dodatkowe witaminy w ciąży? To ty dostarczasz dziecku składników potrzebnych do budowy kości, tkanek, komórek. Dlatego, patrząc na talerz, zamiast brukselki zobacz żelazo, a zamiast jabłek – witaminę C. 

Organizm sam podpowiada czego mu brakuje? Niezupełnie!

Czy w czasie ciąży należy słuchać wyłącznie organizmu i jeść tylko to na co ma się ochotę? Nie zawsze. Ta powszechna opinia ze względów cywilizacyjnych nie zawsze się już sprawdza. Kiedyś homo sapiens żyjący w jaskiniach wiedzieli, że cukier to dobra rzecz i źródło energii, ale dla nich dostępny był wyłącznie zdrowy cukier, np. z owoców. Czy dzisiaj jest tak samo? No, raczej nie. Tak też jest z innymi składnikami.  Zdrowa dieta ciężarnej w dzisiejszych czasach może nie wystarczyć, by pokryć zapotrzebowanie mamy i dziecka na niektóre niezbędne witaminy i mikroelementy. Niektóre naturalne składniki też gorzej się wchłaniają z produktów poddawanych, np. głównie obróbce termicznej.
Redakcja poleca: Czy kobiecie w ciąży wystarczy kwas foliowy z jedzenia? - tłumaczy dietetyk
Od pewnego czasu mamy do czynienia z nowym trendem – kobiety w ciąży zamiast łykać preparaty z witaminami i minerałami, wybierają zdrową dietę. To nie jest bezpieczne rozwiązanie, bo niektóre składniki odżywcze musimy uzupełniać, przyjmując tabletki.

Wielka Piątka - te składniki muszą być w diecie ciężarnej

Jakie witaminy w ciąży są niezbędne i kiedy trzeba koniecznie brać witaminy w ciąży? Polskie Towarzystwo Ginekologiczne zaleca przed planowaną ciążą, w okresie ciąży i karmienia piersią suplementowanie tzw. wielkiej piątki. Są to:
  • kwas foliowy,
  • jod,
  • witamina D,
  • NNKT,
  • żelazo.
Zobacz też: Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego dla kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących piersią - oryginalny dokument

Zestaw witamin obowiązkowy dla brzuszka

Witamina, o której przyjmowaniu nie możesz zapomnieć w czasie ciąży, to B9, czyli kwas foliowy. Twojemu dziecku jest ona wprost niezbędna! 
  • Dlaczego kwas foliowy jest taki ważny? Ponieważ to najlepszy i bardzo prosty sposób zapobiegania poważnym wadom centralnego układu nerwowego dziecka. 
  • Ile powinnaś przyjmować kwasu foliowego? Wystarczy 0,4 mg dziennie, o większych dawkach decyduje lekarz.
Uwaga! Kwas foliowy znajduje się także w wielu zestawach witamin dla ciężarnych, więc jeśli je bierzesz, spytaj ginekologa, czy przyjmować dodatkowo witaminę B6.

Zobacz też: Przepis na sałatkę pełną kwasu foliowego

Witaminy w ciąży - gdy jesteś całkiem zdrowa

Jeśli nie przestrzegasz żadnej diety, np. antyalergicznej albo wegetariańskiej, jesz codziennie pięć urozmaiconych posiłków – w tym dużo owoców i warzyw, a oprócz tego chude mięso, ryby, nabiał, kasze, czyli odżywiasz się tak, jak zalecają lekarze, jest bardzo dobrze, ale i tak nie wszystkie cenne składniki przekazujesz dziecku razem z tym, co jesz. Niektóre składniki łatwo przyswajalne i witaminy organizm łatwiej "wychwytuje" z warzyw i owoców aniżeli z suplementów diety, ale są i takie, które ciężko dostarczyć w odpowiedniej ilości nawet ze zdrowej diety.
Jeśli nie jesteś pewna, czy twoja dieta jest prawidłowa, nie sięgaj po żadne preparaty bez konsultacji z lekarzem!  Szczególnie w pierwszym trymestrze ciąży, gdy tworzy się cały układ nerwowy dziecka. Nadmiar witamin też może szkodzić!

Jakie witaminy są niezbędne w ciąży na diecie wegetariańskiej?

Zamiast mięsa możesz jeść więcej kasz, fasoli, orzechów i moreli. Licz się z tym, że lekarz zaleci przyjmowanie preparatów witaminowych. To także konieczne, gdy masz alergię na mleko krowie.

Zobacz też: Wegetarianka w ciąży

Co robić, gdy męczą cię nudności?

Ciążowe kłopoty z żołądkiem często oznaczają też mniejszy apetyt. Aż się prosi, abyś wzięła dodatkowe witaminy. Bo gdy w ciąży męczą wymioty, są szczególnie potrzebne. Dlatego jedz jak najwięcej owoców i warzyw. Pomocne mogą być gotowe preparaty witaminowe. Niestety, często podrażniają one żołądek. Powiedz o tym lekarzowi, na pewno coś na to poradzi.

Co, gdy masz anemię?

Gdy twój organizm pracuje dla dwojga, spada ilość hemoglobiny i czerwonych krwinek we krwi. To może doprowadzić do anemii (krwinki nie dostarczają dziecku odpowiedniej ilości tlenu i składników odżywczych). Zadbaj, aby na twoim talerzu często gościły ryby, zielone warzywa, orzechy, morele czy mięso. To bogactwo żelaza. Lekarz zaleci przyjmowanie preparatów krwiotwórczych: żelaza i witamin z grupy B.

Wypróbuj: Przepis na szybką sałatkę bogatą w żelazo

Co robić, gdy łapią cię skurcze?

Drętwiejące nogi, kołatanie serca, dziwny ból w mięśniach? Najprawdopodobniej brakuje ci magnezu! Jedz zatem kasze, migdały, figi, banany, ryby, pij kakao i niegazowaną wodę mineralną bogatą w magnez. Lekarz może ci również przepisać preparaty zawierające ten pierwiastek.

Zobacz też: Przepis na śniadanie z dużą dawką magnezu

Na uspokojenie skołatanych nerwów

Dla niektórych kobiet ciąża jest na tyle stresującym wydarzeniem, że muszą one podczas niej przyjmować preparaty uspokajające. Wielu lekarzy rozumie, że kobiecie może być wtedy ciężko, zarówno fizycznie, jak i psychicznie, i zaleca przyjmowanie kropli walerianowych. Zatem jeśli w ciąży odczuwasz niepokój, jesteś podenerwowana i rozdrażniona, możesz zapytać lekarza, czy i ty możesz je zażywać. Ciężarnym, które nie odczuwają żadnych psychofizycznych zmian, środki uspokajające nie są potrzebne.

Zobacz też: Emocje podczas ciąży

Co jeść, by nie brakowało witamin w ciąży?

Pewnie już wiesz, że w ciąży nie powinnaś jeść za dwoje, tylko dla dwojga. Co to oznacza? Mniej więcej to, że nie musisz, a nawet nie powinnaś zjadać dwa razy więcej – dopiero w drugim i trzecim trymestrze potrzebujesz o 300–500 kcal więcej niż przed ciążą. To kotlet z chudego mięsa, jarzynka i owoce, nie zaś pięć porcji lodów! Postaw na jakość, a nie ilość. Tym bardziej że zapotrzebowanie na niektóre witaminy i minerały rośnie aż o połowę! Czy dieta jest w stanie dostarczyć ich wszystkich? To trudne. Ale jeśli nie, to może warto sięgnąć po gotowe preparaty witaminowo-mineralne? Nie zawsze są potrzebne, ale bywają wręcz konieczne – np. wtedy gdy dokuczają ci ciążowe dolegliwości.
Doładuj
Przeładuj