Wzdęcia w ciąży

Wzdęcia w ciąży – 13 sposobów na wzdęcia i gazy

To jedna bardziej przykrych ciążowych dolegliwości. Wzdęcia w ciąży i związane z nimi gazy, nie tylko utrudniają życie ciężarnym, Bywają też przyczyną niezłego wstydu.
Małgorzata Wódz
Wzdęcia w ciąży
Wzdęcia często pojawiają się już na samym początku ciąży. Niektórym ciężarnym dokuczają tylko przez pierwsze tygodnie, innym (i jest to spora większość) towarzyszą aż do samego porodu. Czasem są bardzo bolesne.

Skutkiem wzdęć jest bulgotanie w brzuchu i uchodzące gazy (niezbyt miłe dolegliwości, szczególnie w miejscach publicznych, a zwłaszcza podczas wizyty u ginekologa). Wyjaśniamy, co do nich prowadzi i w jaki sposób można sobie z nimi radzić.

Wzdęcia w ciąży – przyczyny

Wzdęcia w ciąży są przede wszystkim skutkiem działania jednego z ciążowych hormonów – progesteronu. Hormony podczas ciąży przestrajają pracę całego organizmu. Progesteron rozkurcza mięśnie, także mięśnie gładkie jelit, w związku z czym zaczynają one wolniej pracować. Znajdująca się w nich treść pokarmowa jest dłużej trawiona (dłużej w nich zalega i wytwarza więcej gazu). W efekcie pierwszy trymestr ciąży może upłynąć pod znakiem gazów, odbijania się i wzdęć, odczuwanych czasem również jako pobolewanie podbrzusza.

Inne przyczyny wzdęć w ciąży:
  • ucisk rosnącej macicy na jelita
  • błędy dietetyczne
  • zaparcia pojawiające się pod koniec ciąży
  • zażywanie preparatów z żelazem
Redakcja poleca: Niepokojące objawy w ciąży - wideo
Jakich dolegliwości w ciąży nie można lekceważyć? Wyjaśnia ginekolog.

Co na wzdęcia w ciąży?

Oto 13 sposobów, które mogą zmniejszyć przykre dolegliwości:
  1. Jedz bez pośpiechu – to, jak jemy, również może przyczyniać się do powstawania wzdęć. Gdy szybko połykasz śniadanie, żeby nie spóźnić się do pracy, łykasz również dużo powietrza. Każdy kęs pokarmu należy dokładnie przeżuć (specjaliści zalecają, aby robić to nawet 20 razy).
  2. Częściej siadaj do stołu – gdy jadasz dwa razy dziennie, przyjmujesz jednorazowo duże porcje jedzenia. Zaspokajasz nimi głód, ale twój leniwie działający układ pokarmowy, ma problem ze strawieniem takiej ilości pokarmu. Skutkiem czego wieczorem może być wzdęty brzuch.
  3. Ogranicz życie gumy – próbując odświeżyć sobie oddech, przy okazji łykasz dużo powietrza i przyczyniasz się do dolegliwości żołądkowych. Z tego samego powodu staraj się też nie żuć gumy na pusty żołądek. Będzie ci po niej bulgotać w żołądku.
  4. Unikaj produktów wzdymających – czyli tych, których trawienie zwiększa ilość gazów w jelitach. Do tej grupy należą m.in. fasola i kapusta, ale również: cebula, czosnek, brokuły, kalafior, jabłka, gruszki, nektarynki, grzyby, twaróg, soczewica, ciecierzyca, orzechy nerkowca, słodziki oraz syrop glukozowo-fruktozowy. Zastąp je produktami, które są lżej strawne. Jedz: marchew, dynię, pomidory, kapustę chińską, banany, kiwi, pomarańcze, chleb orkiszowy na zakwasie, płatki owsiane, orzechy włoskie. Pamiętaj: dieta w ciąży powinna być urozmaicona. Jeśli dokuczają ci silne wzdęcia, nie wprowadzaj żadnej diety na własną rękę. Skonsultuj się z lekarzem, który pomoże znaleźć rozwiązanie odpowiednie dla twojego stanu.
  5. Nie pij napojów gazowanych – na cenzurowanym są nie tylko słodzone napoje, ale również gazowana woda mineralna.
  6. Jedz tzw. naturalne probiotyki – czyli np. ogórki kiszone, które wspomagają trawienie. Dobrym sposobem na wzdęcia i zaparcia jest również picie kefiru w ciąży.
  7. Ogranicz słodycze – a najlepiej całkowicie wyeliminuj je ze swojej diety.
  8. Jedz produkty bogate w błonnik – błonnik sprawia, że treść pokarmowa łatwiej przechodzi przez jelita. Rytm wypróżnień staje się regularny (ciężarna powinna wypróżniać się przynajmniej raz dziennie). Staraj się jednak nie przesadzić z ilością błonnika. Wprowadzaj go do swojej diety powoli. Natychmiastowe przestawienie się na duże ilości produktów bogatych w błonnik może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego, czyli większe wzdęcia i silniejsze gazy.
  9. Nie używaj środków przeczyszczających – nie są polecane w ciąży. Jeśli w ciąży dokuczają ci zaparcia, poproś lekarza o przepisanie preparatu z laktulozą.
  10. Unikaj stresu – napięcie psychiczne może przyczyniać się do gorszej pracy układu pokarmowego i bólu brzucha.
  11. Nie zapominaj o ruchu – po posiłku idź na krótki spacer, to pobudzi układ pokarmowy do pracy. Jeśli lekarz nie widzi przeciwwskazań, zapisz się na ćwiczenia dla ciężarnych (jogę, zajęcia na basenie).
  12. Dużo pij picie wody w ciąży to dobry sposób na walkę z zaparciami. Ciężarne powinny wypijać zdecydowanie więcej płynów. O lepsze nawodnienie musisz też zadbać, gdy jesz dużo pokarmów dostarczających błonnik.
  13. Uważaj na zioła – melisę w ciąży, która łagodzi problemy trawienne, należy mocno ograniczyć, przeciwwskazany jest również koper włoski (może wykazywać działanie toksyczne na płód). Bez obaw natomiast możesz pić miętę w ciąży.

Zobacz też:
Oceń artykuł

Ocena 6 na 2 głosy

Popularne tematy