Dzieci, które skończyły pierwszy rok życia, już nie są niemowlętami. Bawią się więc inaczej niż wcześniej. Warto, by miały zabawki, które odpowiadają temu, na jakim są etapie rozwoju. Dlatego warto dla nich starannie wybierać zabawki, którymi można skutecznie wspomagać rozwój i uzdolnienia dziecka. Jak bawią się dwu- i trzylatki? Zabawki dla dziecka w wieku 15-18 miesięcy Zabawki dla dziecka w wieku 1,5-2 lata Zabawki dla dziecka w wieku 2-3 lata Jak wybierać zabawki dla dwulatka i trzylatka? Jak lubią się bawić dwu- i trzylatki? W 1. roku życia dziecka lubi się bawić różnymi przedmiotami ze względu na ich kolor czy kształt. Od końca 2. roku życia dziecka interesują je zabawy pobudzające wyobraźnię. Na niby piecze ciasta, kąpie lalki, naśladuje sceny z życia – bawi się w doktora, sprzedawcę. Dwulatki i trzylatki chętnie wyklejają, lepią z plasteliny , budują z klocków. Lubią też słuchać piosenek dla dzieci – podchwytują ich słowa, powtarzają towarzyszące im gesty. Dziecko w wieku 15-18 miesięcy Co potrafi: mówi kilka słów, rozumie proste polecenia, wkłada elementy do odpowiednich otworów w pudełku. Jakie zabawki są najlepsze: książeczki, pudełka z otworami, w które wstawia się pasujące klocki, zabawki wydające dźwięki, do pchania i ciągnięcia, telefony, kredki, duże miękkie piłki. Zobacz też: Zabawki edukacyjne dla roczniaka [Przegląd] Dziecko w wieku 1,5-2 lata Co potrafi: łączy słowa w wyrażenia, interesują je obrazki w książeczkach, naśladuje słowa dorosłych, próbuje wtórować, gdy ktoś recytuje wiersz, zdejmuje buciki, skarpetki. Zabawki edukacyjne dla 2 latka - sprawdź opinie Jakie zabawki są najlepsze: serwis do herbaty, klocki, książki z obrazkami i prostymi historyjkami, różne zabawki-narzędzia (szczotka, szufelka), zabawki muzyczne, kredki, ciastolina (do...
Gry i zabawy
20 lutego 2013
Jakie zabawki powinno mieć każde dziecko? Jak się nimi bawi mając pół roku, a jak jako trzylatek?
1
z
6
Pluszak
Półroczne dziecko lubi pluszaki… żuć. Roczne może się już bawić z tobą i misiem w „Pokaż oczko, pokaż nosek”. Może także szukać pluszaka, gdy go ukryjesz (ale musi widzieć, jak to robisz). Potrafi podać ci misia, wziąć go od ciebie. No i zaczyna go lubić: nosi go, przytula, śpi z nim. Półtoraroczne dziecko bawi się w naśladowanie dźwięków wydawanych przez zwierzątka (w tym pluszowe): muuu, hau hau, kwa kwa itd. Dwulatek karmi misia, tuli go do snu, okrywa kołderką. Trzylatek bawi się z rozmachem i wyobraźnią. Wysyła pluszaki w podróż pociągiem, każe im przeżywać przygody, miśki mogą ze sobą rozmawiać, kłócić się, tańczyć…
2
z
6
Klocki
Półroczne niemowlę ogląda klocki i bada je na różne sposoby. Ok. 7 miesiąca potrafi chwycić dwa naraz, obracać je w dłoni, przekładać z rączki do rączki. Roczne dziecko hałasuje nimi, lubi też wkładać je do pojemników. Uwielbia burzyć zamki i wieże, które mu budujesz. Półtoraroczne buduje wieżę z dwóch, trzech klocków, trzeba jednak pokazać mu jak to zrobić. Dwulatek ustawia wieżę z 4- 7 klocków. Wrzuca klocki o różnych kształtach do odpowiednich otworów. Trzylatek buduje pociąg, tzn, ustawia klocki w poziomie. Buduje zamki, garaże itd, (każda z tych budowli może wyglądać tak samo).
3
z
6
Piłka
Półroczne niemowlę ściska piłkę w rękach, poklepuje ją, ogląda, a nawet ... liże. Roczne dziecko toczy ją w twoją stronę i cieszy się, gdy toczysz ją do niego. Półtoraroczne próbuje rzucać piłką w twoim kierunku. Dwulatek kopie ją, choć nie zawze udaje mu się trafić w nią nóżką. Trzylatek potrafi złapać piłkę, choć nie zawsze mu się to udaje.
4
z
6
Kredki, flamastry
Półroczne niemowlę jest za małe na zabawę kredkami. Gdyby wpadły w jego ręce, prawdopodobnie potraktowałoby je jak kukurydzianego chrupka.
Roczne dziecko może już dostać duże, bezpieczne kredki – najlepiej świecowe. Bazgrze nimi z wielką chęcią - także po ścianach. Póltoraroczne próbuje cię naśladować, gdy rysujesz. Nie musi jeszcze trzymać kredki prawidłowo, ale jeśli lubi rysować i robi to często, możesz mu już pokazać, jak powinno się to robić. Dwulatek bazgrze po kartkach, z mniejszym lub większym upodobaniem. Trzylatek potrafi skopiować kółko czy kreskę, być może coś konkretnego widać już na jego rysunkach, na przykład ludziki z chudymi nogami wyrastającymi prosto z wielkiej głowy.
5
z
6
Instrumenty
Półroczne dziecko potrząsa grzechotką lub dzwoneczkiem. Roczne uwielbia hałasować: walić w bębenek, garnki, miski, pokrywki. I sprawia mu to ogromną radość. Półtoraroczne może potrząsać tamburynem, uderzać w bębenek, klaskać, ale trudno mu jeszcze zachować rytm. Dwulatek może już trafić pałeczką w cymbałki. Warto pokazać mu różne instrumenty: pianinka, gitarę, talerze, grzechotki, marakasy. Malec eksperymentuje, próbuje dociec skąd biorą się nie tylko dźwięki, ale i …cisza. Trzylatek może już używać najróżniejszych zabawek muzycznych, jednak najlepsze i najbardziej rozwijające są takie, na których można sobie samodzielnie skomponować prostą melodię.
6
z
6
Układanki
Niemowlę traktuje elementy układanki jak wszystkie inne przedmioty: wkłada je do buzi, oglądają itd. Roczne dziecko może bawić się separatorem i jednoelementową układanką, np. figurą, którą trzeba trafić w otworek o odpowiednim kształcie, półtoraroczne koncentruje się na kształcie a nie obrazku, dlatego warto mu kupować układanki z prostymi figurami takimi jak koło czy trójkąt. Dwulatkowi warto zwracać uwagę na obrazek („Zobacz, tu jest piesek, czego mu brakuje, może ogona?”). W 2. połowie roku może być już w stanie dopasować 3, 4 elementy prostej układanki.
Trzylatek może już układać proste, kilkuelementowe puzzle. Wcześniej lepiej sprawdzały się układanki z drewnianą ramką, która ułatwiała zadanie.
Polecamy
Porady