GRY
 
 

Zaburzenia w rozwoju psychoruchowym niemowlęcia- jakich błędów unikać

Rozwój psychoruchowy niemowlęcia to kilka bardzo ważnych miesięcy dla zdrowia dziecka. Sprawdź, jakich błędów unikać, żeby twój niemowlak rozwijał się harmonijnie. Wywiad z ekspertem, fizjoterapeutką mgr Iwoną Osiecką.

mama i niemowlę
fot. fotolia.com
Jakie objawy wskazują na zaburzenia w rozwoju psychoruchowym niemowlęcia i na co powinni zwrócić uwagę rodzice dziecka?

Objawy, które powinny zaniepokoić rodziców, to wszelkie odstępstwa od normalnego zachowania dzieci w danym okresie rozwoju. Mogą to być zaciśnięte piąstki, trudności ze ssaniem, trudności z karmieniem, odgięciowe układanie się dziecka (maluch robi tzw.: mostki).

Niepokojącym sygnałem są również przeciwne objawy, czyli nadmiernie wiotkie wiotkie dziecko, które "przelewa się" przez ręce. Rodzice powinni też zwrócić uwagę na zachowanie dziecka, np. czy jest mało aktywne lub nieustannie pobudzone, ma kłopoty ze snem, płacze bez powodu i nie daje się w żaden sposób uspokoić.

Które dzieci najczęściej mają problemy z rozwojem psychoruchowym?

Najczęściej są to dzieci z grupy ryzyka okołoporodowego, chociaż problemy rozwojowe zdarzają się również u zupełnie zdrowych niemowląt.

Które dzieci zalicza się do grupy ryzyka okołoporodowego?

Do grupy ryzyka okołoporodowego zalicza się dzieci, wymagające szczególnej opieki medycznej ze względu na obciążający wywiad ciążowo-porodowy. Są to noworodki ze zbyt małą masą urodzeniową, dzieci urodzone przedwcześnie i urodzone w zamartwicy. Również choroby matki w czasie ciąży mają tu olbrzymie znaczenie. Także wtedy dziecko jest bacznie obserwowane i dokładnie badane.

Pewną informację o początkowym stanie dziecka daje również powszechnie znana skala Wirginii Apgar, która jest umieszczana w książeczce zdrowia każdego dziecka.

Co robić jeżeli się okaże, że dziecko ma problemy w rozwoju psychoruchowym?

W takich sytuacjach najbezpieczniej udać się do neurologa dziecięcego, który oceni stan dziecka i - w razie potrzeby - skieruje na odpowiednie usprawnienie (rehabilitację).

Nie zawsze takie niemowlę musi mieć problemy rozwojowe. Jeśli lekarz stwierdzi, że stan neurologiczny dziecka jest prawidłowy, może się okazać, że np.: na skutek nieprawidłowej pielęgnacji (szczególnie nieprawidłowego noszenia) dziecko układa się odgięciowo, asymetrycznie, cofa rączki, zamiast je wyciągać.

Jak leczyć i pielęgnować takie dzieci? Jak wspierać prawidłowy rozwój niemowlęcia?

Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na to, jak rodzice pielęgnują swojego niemowlaka, ponieważ dzieci szybko się przystosowują do błędnych przyzwyczajeń rodziców...

Jakie są to błędy?

Często np. rodzice bardzo mocno zapinają pieluszkę, co powoduje, że dzieci nie lubią podnosić nóżek do góry. W konsekwencji nie ćwiczą mięśni brzucha, odginają się. Z kolei odgięcie się powoduje u nich dyskomfort, cofanie rączek (w ten sposób szukają stabilizacji), brak zainteresowania nóżkami.

Rodzice mają też zwyczaj noszenia dziecka ciągle z tej samej strony, na tej samej ręce, wobec czego dziecko odruchowo układa się w kierunku większej ilości bodźców i zaczyna się „krzywić”. Zaniedbanie takiej nieprawidłowości w przyszłości może zamienić się w skoliozę, czyli boczne skrzywienie kręgosłupa.

Namawiamy też rodziców do kładzenia dzieci na brzuszku. To ze wszech miar korzystna pozycja i należy przekonać do niej dziecko. I nie dajmy się zwieść, gdy trochę narzeka. Starajmy się je zabawić i miejmy świadomość, że w przyszłości to zaprocentuje, gdy maluch będzie silny i sprawny.

Jakie metody rehabilitacji stosuje się u dzieci z problemami psychoruchowymi?

Ja stosuję metodę NDT-Bobath (od: neurodevelopmental treatment — trening neurorozwojowy). Jest to zmodyfikowana metoda Bobath i jest jedną z bardziej znanych i skutecznych. Jako metoda aktywnego wspierania rozwoju dziecka polecana jest wszystkim dzieciom, nie tylko z problemami. Jest to wtedy rodzaj ukierunkowanej zabawy, podpowiedź ćwiczeń, które mogą w miły sposób prowadzą rozwój dziecka w dobrym kierunku.

Na czym polega metoda NDT-Bobath?

Metoda ta proponuje całościowe, perspektywiczne i interdyscyplinarne podejście do problemów dzieci z zaburzeniami psychometrycznymi (również tymi spowodowanymi uszkodzeniami centralnego układu nerwowego).

Koncepcja NDT wchodzi naprzeciw wielu problemom, na które napotykają młodzi rodzice. Często są to problemy pozornie nie związane z ruchem, a jednak omówienie ich z terapeutą wskazuje rozwiązanie.
Do pracy włączeni są wszyscy, którzy zajmują się dzieckiem. Rodzice uczeni są prawidłowej pielęgnacji dziecka, ponieważ tylko całodzienna praca z dzieckiem ukierunkowana na jego problem zapewni najbardziej optymalny rozwój.

Współpraca polega także na wplataniu w codzienne sytuacje życiowe (zabawę, ubieranie, karmienie, kąpanie itd .) elementów terapii. Dziecko dzięki temu uczy się prawidłowych nawyków ruchowych, zdobywa nowe doświadczenia, uczy się samoobsługi.

Iwona Osiecka, mgr rehabilitacji ruchowej (certyfikat NDT Bobath), terapeuta NDT, SI, Kinesiotapingu.
Prowadzi Gabinet Rehabilitacji Dziecięcej "Promyk" przy ul. Słonecznej 50 w Warszawie. 


Czytaj też: 
Redakcja poleca: Napięcie mięśniowe u dziecka – mówi Paweł Zawitkowski [WIDEO]
Obniżone i wzmożone napięcie mięśniowe u niemowląt – jak je zdiagnozować, co robić?– radzi Paweł Zawitkowski, fizjoterapeuta.
Doładuj
Przeładuj