mama, niemowlę, dziecko, maluch, komputer, zakupy

Zakupy w sieci: kurs bezpiecznych zakupów w internecie

Szybko, łatwo, bezpiecznie i korzystnie - właśnie tak możesz robić zakupy przez internet. Przeczytaj nasz szybki kurs robienia bezpiecznych zakupów on-line.
Aleksandra Sobieraj
mama, niemowlę, dziecko, maluch, komputer, zakupy
W sieci możesz kupić nie tylko podarunki dla najbliższych, ale także produkty spożywcze. I to z dostawą do domu. Unikasz tłumów w sklepach, kolejek, pchania ciężkiego wózka. Zamiast tego wygodnie zasiadasz przed monitorem i zaglądasz na półki sklepowe z kubkiem kawy w ręku.

Nie musisz nawet kupować tylko w polskich sklepach internetowych, teraz mamy możliwość zrobienia zakupów w sklepach innych krajów Unii Europejskiej, a nawet poza nią. Wystarczy tylko sprawdzić, czy sklep wysyła towary do Polski. Parlament Europejski ujednolicił unijne prawa związane z zakupami przez sieć, m.in. dotyczące obowiązku informacji o cenach przesyłek, rezygnacji z transakcji, zwrotu towaru.

Sklepy internetowe

W sklepie internetowym po prostu składasz zamówienie i płacisz zaproponowaną przez sklep kwotę. Jeśli już wiesz, co chcesz kupić, ale nie wiesz gdzie będzie najtaniej, skorzystaj z porównywarek cen. To najlepszy sposób, by znaleźć najtańszą rzecz.
Jeśli wybierzesz najtańszą ofertę, sprawdź też warunki dostawy. Oceń, czy sklep jest wiarygodny (komentarze klientów!) i wejdź na jego stronę. Po zamówieniu produktu i wybraniu opcji zapłaty wystarczy już tylko czekać na dostawę towaru.
Redakcja poleca: Świąteczne prezenty dla dziecka wybierz w Hamleys! [WIDEO]
Szukasz oryginalnych pomysłów na gwiazdkowe prezenty dla dzieci? Zajrzyj koniecznie do pierwszego w Polsce sklepu z zabawkami Hamleys, w którym od 250 lat spełniają się marzenia dzieci!

O czym pamiętać robiąc zakupy w sklepie internetowym:

• Przeczytaj regulamin zakupów w sklepie. Zobacz, jakie są zasady płatności i dostawy towaru, jej termin, a także jak można odwołać zamówienie.
• Sprawdź, czy na stronie sklepu są podane dane kontaktowe sprzedawcy: adres, telefon, e-mail. Jeśli coś będzie nie tak, musisz wiedzieć, jak się z nim skontaktować. Nieufność powinien budzić brak takich danych.
• W terminie 14 dni od otrzymania przesyłki masz prawo odstąpić od umowy, składając oświadczenie na piśmie i wysyłając je listem poleconym – liczy się data nadania, i zwrócić nieużywany towar bez podania przyczyny (wyjątkiem jest żywność, płyty z muzyką, filmami czy oprogramowaniem, jeśli zostało już wyrzucone oryginalne opakowanie).
• Na reklamację masz dwa lata, niezależnie od tego, czy produkt jest objęty gwarancją. Jeśli stwierdzisz wadę, niekompletność, brak instrukcji obsługi, sprzedawca powinien załatwić reklamację w ciągu 14 dni lub zwrócić ci pieniądze.
Porównywarki cen: www.ceneo.pl, www.skapiec.pl. www.nokaut.pl

Internetowe serwisy aukcyjne

Serwisy aukcyjne to właściwie wirtualne bazary, na których kupisz rzeczy nowe (bezpośrednio od przedsiębiorców) i używane (od osób prywatnych). Jest tam wszystko: od pasty do zębów po samochody. Możesz kupować, licytując (wygrywa ten, kto da lepszą cenę), lub przez opcję „Kup teraz”, bez licytacji. Potem tylko czekasz na przesyłkę. W większości przypadków jest taniej niż w sklepach tradycyjnych, a nawet internetowych. Zależy to też od przedmiotu, jaki kupujesz – niektóre są tańsze na aukcji, inne w sklepach internetowych. Badania przeprowadzone przez UBIK BC (zlecił je serwis eBay) wykazały, że średnie oszczędności wynoszą około 30 procent. Produkty dla dzieci są tańsze nawet o 35 procent niż w sklepach tradycyjnych.

O czym pamiętać kupując na aukcji:

• Uważnie czytaj opis przedmiotu. Zastanów się, czy na pewno go potrzebujesz. Porównaj z innymi ofertami. Przejrzyj szczegóły płatności, dostawy. Zsumuj cenę przedmiotu i koszty dostawy (to może podrożyć cenę końcową, np. jeśli to paczka z Ameryki Południowej).
• Sprawdź sprzedającego. Wiarygodni są sprzedający nieposiadający negatywnych komentarzy (wystawiają je klienci, którzy już zawarli transakcję). Jeśli są jakieś negatywy, sprawdź, czy mogą mieć wpływ na twoje zamówienie. 
• Przeczytaj warunki reklamacji i zwrotu – trzeba to ustalić ze sprzedającym, jeżeli sam nie proponuje konkretnych rozwiązań. Jeśli kupujesz od przedsiębiorcy, warunki reklamacji i zwrotu reguluje prawo (możesz zwrócić towar kupiony bez licytacji w ciągu 14 dni i reklamować w ciągu dwóch lat).
• Jeśli masz wątpliwości, skontaktuj się ze sprzedającym – jemu też zależy na twoim zadowoleniu (nie chce dostać negatywnej opinii). Jeśli nie będzie reakcji lub odpowiedź będzie niejasna, lepiej nie ryzykuj. Spory staraj się rozwiązywać polubownie. 
Serwisy aukcyjne: www.allegro.pl, www.olx.pl, www.eBay.pl

Wymiana towarów w sieci

To nowość w polskim internecie i alternatywa wobec aukcji internetowych i serwisów ogłoszeniowych. Może być kopalnią ciekawych i trudnych do zdobycia przedmiotów, m.in. płyt, książek, filmów. Jeśli masz rzeczy, których nie potrzebujesz, możesz je oddać i pozyskać inne. Wszystko opiera się na zasadzie: przedmiot (usługa) za przedmiot (usługę) bez względu na ich wartość. Internetowa wymiana jest dość bezpieczna, bo zbytnio nie angażuje finansowo – oprócz opłaty za przesyłkę i małych kwot na rzecz serwisu.


O czym pamiętać przy wymianie internetowej:

• Przeczytaj uważnie regulamin pozyskiwania i oddawania przedmiotów.
• Sprawdź użytkownika, od którego chcesz pozyskać przedmiot, czytając komentarze na jego temat.
• Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o przedmiocie, skontaktuj się z jego właścicielem. Doprecyzuj z nim warunki wymiany, m.in. koszt, termin oraz sposób wysyłki lub odbioru. Na kontakt macie 14 dni.
Najpopularniejsze do wymiany są grupy na Facebooku, często lokalne.

Zobacz: Jak tanio skompletować wyprawkę dla noworodka


8 ważnych zasad zakupów on-line

Przestrzegaj ich. Jeśli jednak zdarzy się, że trafisz na nieuczciwego sprzedawcę, zadzwoń na policję pod numer alarmowy 997.

1. Kieruj się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego. Ale nie zakładaj, że ma złe intencje.
2. Korzystaj ze sprawdzonych stron. Pytaj znajomych, czytaj zapisy na forach dyskusyjnych, komentarze.
3. Kupując w sieci, używaj tylko komputera domowego. Nie korzystaj z komputera w kafejce internetowej (tam najłatwiej o utratę poufnych danych). Zachowuj całą korespondencję ze sprzedawcą. Jeśli cię oszuka, pomoże to policji znaleźć go.
4. Sprawdź, czy na stronie są namiary (adres i numer telefonu) na sklep lub sprzedającego. Zawsze będziesz się mogła z nim skontaktować.
5. Nim zalicytujesz na aukcji, sprawdź komentarze o sprzedającym. Zobacz też, za co są te komentarze. Czy sprzedający nie nazbierał ich w dziwny sposób, np. biorąc udział w aukcji jakiegoś drobiazgu za złotówkę. I jak długo sprzedawca działa w portalu.
6. Nie korzystaj z przysłanych e-mailem linków – na stronę sklepu wejdź, wpisując adres w oknie przeglądarki. Unikniesz stron podszywających się pod legalnie działające sklepy.
7. Płacąc kartą kredytową, zwróć uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne. Na dole bezpiecznej strony musi pojawić się symbol zamkniętej kłódki. Po kliknięciu w nią powinna wyświetlić się informacja potwierdzająca tożsamość strony, a na początku adresu muszą być literki https.
8. Zamawiając sprzęt elektroniczny, zapytaj (lub sprawdź w ofercie), czy razem z nim zostanie przesłane oryginalne oprogramowanie, wyposażenie (np. ładowarka do telefonu komórkowego) i instrukcja obsługi, a jeśli sprzęt jest używany, dowód zakupu. Ich brak może świadczyć o tym, że pochodzi on z kradzieży. 

Zobacz: Mądra Polka przed szkodą: jak nie dać się naciągnąć

Konsultacja: Michał Herde, wiceprezes warszawskiego oddziału Federacji Konsumentów, gdzie udziela porad prawnych.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy