Zalety odżywcze jajek

Jajko to pokarm doskonały. Dostarcza niemal wszystkich składników odżywczych.
26769128.jpg
Najcenniejsze jest białko. Zawiera ono komplet aminokwasów, których nasz organizm nie potrafi wytwarzać, musi więc otrzymywać je z pokarmem. Aminokwasy przyswajane są niemal w całości i wykorzystywane np. do budowy mięśni. Co ciekawe, żółtko zawiera ich więcej niż białko.

Wiele witamin i składników mineralnych. W jajku znajdują się m.in.: żelazo, fosfor, siarka, wapń, potas, chlor i cynk oraz jod, a także witaminy A, D, E oraz z grupy B, zwłaszcza kwas foliowy. Dlatego jajek nie może zabraknąć w diecie kobiet ciężarnych, karmiących, dzieci, młodzieży i rekonwalescentów.

Żebyś była zdrowa, piękna i mądra
Skorupka skrywa smakowitą „multiwitaminową pigułkę”. Jak ona działa?

Chroni oczy. Żółtko to źródło luteiny. Barwnik ten działa jak wewnętrzne okulary przeciwsłoneczne. Filtruje szkodliwe dla oczu światło niebieskie i zapobiega uszkodzeniom siatkówki. Luteina ma właściwości antyoksydacyjne – zapobiega uszkodzeniom siatkówki wywołanym przez wolne rodniki.

Poprawia pamięć i koncentrację. Z lecytyny zawartej w żółtku powstaje cholina. Usprawnia ona pracę mózgu.

Dba o skórę. Jajko ma sporo witaminy A i E, które zapobiegają trądzikowi. Sprawiają też, że skóra jest jędrna i gładka.

Odchudza. Ale uwaga! Tylko białko. Gdy oddzielisz je od żółtka, dostarczy zaledwie 14 kcal.
Redakcja poleca: Dlaczego dzieci powinny jeść jajka?
Zobacz jaki wpływ na rozwój dziecka ma jajko.

Ocena (1 ocena)

5.0
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Domowy fastfood

Czas na szparagi