Zanim zaczniesz starać się o dziecko, sprawdź, czy nie masz kłopotów ze zdrowiem.
fot. Edipresse

15 kroków do... ciąży

Sądzisz, że wystarczy odstawić tabletki antykoncepcyjne, by zajść w ciążę? To trochę bardziej skomplikowane, ale wysiłek się opłaci! Oto co, możesz zrobić, by być gotową na ciążę, krok po kroku.
Zanim zaczniesz starać się o dziecko, sprawdź, czy nie masz kłopotów ze zdrowiem.
fot. Edipresse
Ciąża wymaga odpowiednich przygotowań. Bo zmiany wymagają czasu. Wielu ginekologów zaleca przyszłym mamom i tatusiom, aby zaczęli bardziej dbać o siebie nawet rok przed planowaną ciążą. Minimalny czas to trzy miesiące – tyle czasu potrzebuje twój organizm, by zgromadzić zapas potrzebnych maleństwu minerałów i witamin. Znamy odpowiedź na pytanie, jak obliczyć dni płodne i jak zajść w ciążę.

Proponujemy półroczny plan przygotowań do ciąży krok po kroku, który sprawdziła prof. Ewa Dmoch-Gajzlerska, ginekolog położnik. A co będzie potem? Potem pozwól działać naturze...

1. Poszukaj lekarza

Takiego, do którego będziesz mieć zaufanie. Dobra metoda to ankieta wśród koleżanek, które ciążę mają już za sobą.

Radzimy, jak wybrać gabinet ginekologiczny.
Redakcja poleca: Wyprawka do szpitala – dla mamy i dziecka [WIDEO]
Nie warto zwlekać do ostatniej chwili ze spakowaniem rzeczy do szpitala dla ciebie i dla dziecka. Zrób to na około miesiąc przed planowanym terminem porodu. Zobacz w naszym filmie, co powinno się w znaleźć w torbie do szpitala.


2. Zacznij dbać o formę

Ciąża to zwiększony wysiłek dla organizmu. A ponieważ obowiązuje cię sportowa zasada: im lepsza kondycja, tym łatwiej go znieść, zapisz się na aerobik lub basen (a może taneczny aerobik –video?). Zrzucisz zbędne kilogramy, a w ciąży mniej będą ci dokuczać bóle pleców.

Witaminy na płodność i w ciąży - sprawdź opinie

3. Popraw dietę

Odpowiedz sobie na kilka pytań:

• Czy twoje menu jest urozmaicone?
• Czy dostarczasz organizmowi przynajmniej 800 mg wapnia dziennie (tyle jest go w trzech szklankach mleka)?
• Jesz przynajmniej trzy posiłki?


Jeśli choć na jedno odpowiedziałaś przecząco, zmiany są konieczne. Właściwe odżywianie chroni przed infekcjami i pomaga oczyścić organizm z toksyn (polecamy przepisy na 6 dań, które poprawiają płodność). Powstanie więc zdrowe środowisko dla malca, który wkrótce będzie się w tobie rozwijać.

Dieta ma też wpływ na zwiększenie szansy zapłodnienia. Jak to możliwe? Weźmy pod lupę jadłospis mężczyzny. Jeśli zamiast kolejnej kawy wypije szklankę soku pomarańczowego, dostarczy organizmowi 124 mg witaminy C, która poprawia stan plemników. Dbaj więc, by twój partner przyjmował przynajmniej 60 g tej witaminy dziennie, więcej – najmniej 100 mg – jeśli pali. Przypomnij mu, że nawet krótki niedobór cynku zmniejsza ilość nasienia. Źródło tego pierwiastka to np. wołowina i fasola. Więcej o tym, jak poprawić jakość plemników.
 

4. Zważ się

Musisz pilnować wagi, ale nim zaczniesz się odchudzać, porozmawiaj z lekarzem. Gwałtowny spadek wagi wywoła zaburzenia hormonalne prowadzące do zahamowania owulacji, a to wyklucza zajście w ciążę. Radykalna dieta oznacza dla organizmu stratę zapasów odżywczych, a przed ciążą nie jest to rozsądne. Otyłość z kolei to kłopoty z owulacją, a potem większe ryzyko powikłań ciążowych – cukrzyca i nadciśnienie (więcej o tym, jaki wpływ na ciążę ma nadmierna waga, czyli otyłość a ciąża).


5. Rzuć palenie

Większość dzieci, które urodziły się za wcześnie, i te z niską wagą (to główna przyczyna chorób okresu noworodkowego i problemów w rozwoju) mogą winić za to swoje palące mamy! Z tym nałogiem wiąże się też ryzyko ciąży pozamacicznej, poronienia i problemów z łożyskiem. Palenie przez tatę z kolei obniża jakość plemników i zwiększa ryzyko wad u nienarodzonego dziecka.


6. Ogranicz alkohol

Jeśli pijesz go regularnie, musisz to zmienić. Dotyczy to was obojga. Alkohol upośledza pracę wielu narządów, pozbawia organizm ważnych witamin i mikroelementów. Badania wykazują, że codzienne picie choćby wina czy piwa może zmniejszyć stężenie testosteronu i liczbę plemników, a także przyczynia się do zwiększenia liczby uszkodzonych plemników.
 

7. Licz filiżanki kawy

Badania dowodzą, że wypicie więcej niż trzech dziennie może zmniejszyć szansę zapłodnienia.

Zobacz też: Jak przygotować się do ciąży?


8. Odstaw pigułki antykoncepcyjne

Tabletki antykoncepcyjne nie tylko uniemożliwiają owulację, ale też zmieniają błonę śluzową macicy. Potrzebuje ona kilku cykli menstruacyjnych, by się zregenerować. Jeśli zaszłabyś w ciążę tuż po odstawieniu tabletek, wzrosłoby ryzyko poronienia.
 

9. Zaszczep się

Jeżeli nie byłaś szczepiona na różyczkę, sprawdź, czy masz we krwi przeciwciała (lekarz skieruje cię na badanie). Po szczepieniu odłóż starania o dziecko na trzy miesiące. Dotyczy to także szczepień przeciw żółtaczce typu B.
 

10. Uważaj na leki

Nawet te, które łykasz, gdy boli cię głowa lub masz bóle menstruacyjne, mogą... zwiększać ryzyko poronienia. Dotyczy to niesterydowych leków przeciwzapalnych, np. Ibupromu. Do takich wniosków doszli naukowcy z USA i Dani. Możesz brać paracetamol.
 

11. Łykaj kwas foliowy

Jeśli zdrowo się odżywiasz, nie musisz przyjmować żadnych witamin, a jedynie kwas foliowy (sprawdź: kwas ciążowy przed ciążą – kiedy i ile brać). Gdy zaczniesz brać codziennie 400 mikrogramów tego kwasu minimum trzy miesiące przed ciążą, zmniejszysz ryzyko wystąpienia wad układu nerwowego u maleństwa.


12. Zrób badania

Oto, na jakie badanie dostaniesz skierowanie od lekarza:

• oznaczenie grupy krwi
• morfologia, by wykryć ewentualną niedokrwistość, której częstą przyczyną są niedobory żelaza (zazwyczaj już w ciągu miesiąca udaje się je uzupełnić, stosując odpowiednią dietę i preparaty żelaza)
• oznaczenie poziomu glukozy we krwi – to sposób na wykrycie cukrzycy
badanie na obecności przeciwciał przeciwko toksoplazmozie – dla ciebie będzie to informacja, że nie jest potrzebne leczenie.
* cytologia i posiew bakteriologiczny z szyjki macicy, by od razu wyleczyć infekcję czy nadżerkę, nim pod wpływem hormonów ciążowych staną się problemem
• badanie USG narządu rodnego, aby upewnić się, że nie ma nieprawidłowości w jego budowie.

Jakie jeszcze badania warto zrobić, gdy planujesz zajść w ciążę? Oto 12 badań, które musisz zrobić przed ciążą.
 

13. Unikaj chemikaliów

Zwłaszcza gdy pracujesz w przemyśle chemicznym, fotograficznym, uprawiasz ziemię. Uważaj także na środki czystości! Kontakt z nimi może niekorzystnie wpłynąć na komórkę jajową i rozwijający się zarodek. Ostrożność musi zachować też przyszły tata, bo chemikalia mogą uszkodzić plemniki. To samo dotyczy promieniowania rentgenowskiego. Jeśli prześwietlenie jest niezbędne, zrób je w pierwszej połowie cyklu – wtedy jeszcze nie istnieje możliwość wczesnej ciąży.
 

14. Wybierz najlepszy moment

Do owulacji zwykle dochodzi w połowie cyklu – około 14. dnia przy 28-dniowym cyklu. Najbardziej płodne dni można ustalić, używając testu owulacyjnego (kupisz go w aptece) lub stosując metodę pomiaru temperatury ciała. Przed rozpoczęciem jajeczkowania wzrasta ona od 0,5 do 1,6 stopnia (kalendarz dni płodnych pomoże obliczyć ci, kiedy one wypadają). Najlepszy czas na poczęcie to dwa–trzy dni przed wzrostem temperatury. W trakcie cyklu śluz wydzielany przez szyjkę macicy zmienia konsystencję. Gdy śluz jest śliski, przejrzysty i rozciągliwy (jak biało jajka) – masz dni płodne.

Przydatną wskazówką jest też ból owulacyjny. Wiele kobiet jest w stanie wskazać dzień owulacji, bo wtedy czują ten specyficzny ból po jednej stronie podbrzusza. Może on trwać od kilku minut do kilku godzin. Jeżeli i ty go odczuwasz, sprawdź, jak wygląda śluz szyjkowy.

Jednym z testów płodności jest badanie szyjki macicy – jak to robić dobrze?
 

15. Nie koncentruj się na „tym” dniu, uprawiając seks, bo stanie się on obowiązkiem

Jeśli będziecie się kochać co dwa–trzy dni, nasienie na pewno znajdzie się w odpowiednim miejscu i czasie, niezależnie od tego, co mówią zestawy do wyznaczania tego jednego właściwego dnia. Trzymamy kciuki, by się udało!


Jeśli masz wątpliwości, czy to najlepszy moment na ciążę, przeczytaj: 8 sygnałów, że jesteś gotowa na dziecko.
 
Oceń artykuł

Ocena 5 na 4 głosy

Zobacz także

Popularne tematy