GRY
 
 

Zanim zjesz zrób test

I sprawdź, czy wiesz, co powinnaś lub możesz jeść, a czego nie (i dlaczego). Jeśli masz wątpliwości, przekonaj się, czy twoja ciążowa dieta jest naprawdę zdrowa. Szczerze odpowiedz na pytania i... już wiesz!

01_test_jedzenie_mtj_06.jpg
1. Kwas foliowy to ważny składnik diety przyszłej mamy. Czy wiesz, w jakich produktach jest go najwięcej?
a) w mięsie – czerwonym i drobiowym
b) w natce pietruszki, brokułach, bobie, ale też w otrębach pszennych
c) w mleku i innych produktach mlecznych
ODPOWIEDŹ B: Tak, kwasu foliowego powinnaś szukać w zielonych warzywach (np. brukselce, szpinaku, sałacie), ale też
w warzywach strączkowych, papryce czerwonej, w pestkach dyni. Jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju dziecka – zapobiega wrodzonym wadom układu nerwowego, chroni dzidziusia m.in. przed rozszczepem kręgosłupa i przepukliną oponowo-rdzeniową. Kwas foliowy najlepiej brać codziennie (0,45 mg) do końca trzeciego trymestru.

2. Których serów absolutnie nie powinnaś jeść w czasie ciąży?
a) wiejskiego
b) morskiego
c) brie lub oscypka
ODPOWIEDŹ C: Sery dojrzewające i pleśniowe (także feta, camembert) mogą być źródłem listerii, bakterii wywołującej groźną chorobę listeriozę – może spowodować przedwczesny poród czy poronienia.

3. Ile kawy i napojów z kofeiną możesz wypić w ciąży?
a) ani jednej filiżanki
b) dwie filiżanki
c) jedną filiżankę
ODPOWIEDŹ C: Jeśli jesteś zdrowa i nie masz nadciśnienia, możesz wypić jedną filiżankę słabej kawy z mlekiem. Z napojów typu cola lepiej w ogóle zrezygnować. Według najnowszych badań wypicie dwóch kaw dziennie zwiększa ryzyko poronienia, przedwczesnego porodu, a także urodzenia noworodka o niskiej masie ciała. Pamiętaj, że kofeina wypłukuje z organizmu witaminy z grupy B, witaminę C, wapń, potas i cynk.

4. Wapń jest potrzebny zwłaszcza w drugim trymestrze. Sięgaj po produkty bogate w ten minerał ponieważ:
a) maleństwo potrzebuje teraz dużo wapnia do budowy kości
b) do tej pory sięgałaś po żółty ser, który jest bogaty w wapń, teraz musisz ograniczyć jego ilość ze względu na dużą zawartość soli i niezdrowego tłuszczu zwierzęcego
c) będziesz miała problem z zębami
ODPOWIEDŹ A i C: W drugim i w trzecim trymestrze wzrasta zapotrzebowanie na wapń (o ponad 30 proc.), ponieważ maleństwo błyskawicznie rośnie i potrzebuje wapnia do budowy kości. Jeśli w twojej diecie jest go zbyt mało, dziecko będzie czerpało z twoich zapasów. A to może wpłynąć niekorzystnie na stan twoich zębów. Pij codziennie cztery szklanki mleka (kefiru, jogurtu) albo zjedz porcję białego sera (szklanka mleka = 100 g twarogu).

5. Tłuste ryby morskie są zalecane, bo są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które zapobiegają przedwczesnemu porodowi. Maluch potrzebuje ich do prawidłowego kształtowania się mózgu, układu nerwowego i siatkówki oka. Zaleca się jednak, by ograniczyć jedzenie takich ryb (tylko dwa razy w tygodniu), ponieważ:
a) niektóre morskie ryby zawierają dużo metali ciężkich
b) są tuczące
c) należą do grupy produktów, które mogą wywołać alergię
ODPOWIEDŹ A: Mimo że ryby morskie są źródłem cennych związków, lekarze zalecają, by w ciąży zwracać uwagę na to, ile się ich je – ze względu na ich zanieczyszczenie związkami rtęci, które są niebezpieczne dla maleństwa i dla ciebie. Jednak nie wszystkie ryby są podobnie zanieczyszczone. W ciąży lepiej unikać dużych i tych, które długo żyją, czyli tuńczyka, miecznika, rekina, halibuta. Lepiej zjeść sardynkę, śledzia, makrelę czy dorsza.
Redakcja poleca: Pielęgnacja skóry twarzy w ciąży: lato
Wiosną i latem skóra twarzy przyszłej mamy może sprawiać problemy. Hormony sprawiają, że lubi się przetłuszczać, więc powstają zaskórniki i niedoskonałości, a słońce może powodować przebarwienia, czyli ostudę. Jak pielęgnować skórę twarzy latem, podpowiada Izabela Czernuszczyk, kosmetyczka z warszawskiego salonu Studio Style.

Ocena (0 oceny)

0.0
Doładuj
Przeładuj