Zaparcia w ciąży: domowe sposoby
fot. Fotolia

Zaparcia w ciąży. Jak sobie pomóc domowymi sposobami?

Zaparcia w ciąży to problem, który dotyczy co drugiej przyszłej mamy. Niestety leki, które mają przynosić ulgę, mogą rozregulować naturalną przemianę materii. Ciężarnym zaleca się bardziej naturalne środki.
Martyna Pstrąg
Zaparcia w ciąży: domowe sposoby
fot. Fotolia

Zaparcia w ciąży to często spotykany problem wśród kobiet i wiele z nich nie chce, będąc w ciąży, niepotrzebnie przyjmować leków, które mogą zaszkodzić – jej lub dziecku. Ponadto środki farmakologiczne zaburzają naturalny rytm pracy jelit, co nie sprzyja zdrowiu przyszłej mamy. Dlatego też wybór domowych sposobów jest uzasadniony – to proste rozwiązanie, które nikomu nie zagraża.

Zaparcia w ciąży: jak sobie pomóc?

Wypróbuj poniższe, naturalne sposoby na zaparcia. Są skuteczne, a co więcej, bezpieczne dla ciebie i rozwijającego się płodu. Polecamy:
 

Suszone morele i śliwki na zaparcia 

Śliwki, szczególnie te suszone, zawierają aż 10 g błonnika w 100 g. Już kilka suszonych śliwek zjedzonych codziennie rano przyniesie wymierne efekty. Polecamy zostawić je namoczone na noc w wodzie – dzięki temu staną się bardziej miękkie i łatwiejsze do zjedzenia. Możesz też wypić kompot z suszu albo też zjeść garść suszonych moreli czy daktyli. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić z ilością, ponieważ nadmiar tych owoców powoduje wzdęcia, szczególnie dokuczliwe w ciąży.

Kiszonki i fermentowany nabiał na zaparcia

Fermentowane produkty to świetny lek na zaparcia, np. kiszona kapusta przy przetwory mleczne (jogurty, kefiry i maślanki) - naturalnie wspierają prawidłową perystaltykę jelit. Możesz do jogurty naturalnego dosypać otręby - one także zawierają sporą ilość błonnika witalnego, możesz więc je dodawać także do innych posiłków czy wypieków.

Siemię lniane na wzdęcia i zaparcia

Nasiona lnu na zaparcia działają rewelacyjnie, możesz je np. zalać wodą lub dodać do jogurtu. Pęcznieją w żołądku i pobudzają go do wzmożonej pracy, a więc także niwelują wzdęcia i zaparcia. Możesz też wsypać 3 łyżki zmielonego siemienia lnianego do szklanki z ciepłą wodą i pozostawić na 2-3 godziny. Wypij napój przed snem, a rano poczujesz, że zaparcia ustępują.

Zobacz też: Żelazo w ciąży: jak przyjmować, by sobie nie zaszkodzić?

Płyny w diecie na pracę jelit

Pij dużą ilość płynów - najlepiej ponad 2 litry dziennie. To zalecenie jest wskazane, nawet jeśli nie męczą cię zaparcia w ciąży. Woda ponadto poprawia pracę jelit i nawadnia przetrawiony pokarm, dzięki czemu łatwiej się go pozbyć.

Jeśli zaparcia w ciąży ciągle powracają, wprowadź na stałe do swojej diety napary ziołowe. Wypróbuj mieszankę suszonych kwiatów śliwy z pączkami brzozy i suszoną pietruszką - szklanka rano i szklanka wieczorem poprawią pracę układu trawiennego. Innym wskazanym napojem jest mieszanina oliwy z oliwek i soku z cytryny. Wymieszaj jedną łyżkę oliwy z jedną łyżeczką soku z cytryny. Pij taki napój na czczo, 20 minut przed śniadaniem.

Redakcja poleca: Niepokojące objawy w ciąży - wideo
Jakich dolegliwości w ciąży nie można lekceważyć? Wyjaśnia ginekolog.

Zatwardzenie w ciąży: kiedy do lekarza?

Jeśli męczą cię powracające zaparcia w czasie ciąży, musisz skonsultować się z lekarzem, ponieważ zatwardzenie może powodować inne problemy zdrowotne, np. hemoroidy w ciąży (inaczej zwane żylakami odbytu), które są bardzo częste. Jeśli zatwardzenie nawraca, lekarz może zalecić przyjęcie leków z laktulozą lub czopki glicerynowe.  

Zobacz także:

Oceń artykuł

Ocena 6 na 7 głosy

Zobacz także

Popularne tematy