GRY

6 ważnych rad na czas ciąży

Dobrze wykorzystaj czas, który został ci do porodu. Jeśli właściwie o siebie zadbasz, unikniesz wielu problemów podczas rodzenia dziecka. Będziesz też piękną i zdrową mamą!
Aleksandra Sobieraj
Konsultacja: dr n. med. Bożena Kowalska , ginekolog położnik
Kobieta w ciąży trenuje
fot. Fotolia
Natura zadbała, by ciąża i poród były dla kobiety czymś zwyczajnym – twoje ciało samo prawidłowo reaguje na zachodzące w nim zmiany, między innymi dzięki hormonom. Ale Ty także możesz sprawić, by w i po ciąży czuć się znakomicie. Co zatem powinnaś robić? Zobacz, jak dbać o siebie w ciąży!


1. Trenuj regularnie

Dobra forma pomoże Ci łatwiej znieść wysiłek, jakim są ciąża i poród. Trening zwiększa wydolność serca i płuc, poprawia postawę i krążenie. Pozwala zapanować nad przyrostem wagi, a nawet uwalnia od skurczów i bólów mięśni, wzmacniając je. Udowodniono, że aktywne mamy prędzej dochodzą do dobrej formy po porodzie, a ich dzieci rodzą się szybciej i w lepszej kondycji. Jeśli wcześniej trenowałaś, rób to nadal. Ustal tylko ze swoim ginekologiem, jak często i czy wszystkie ćwiczenia wolno Ci wykonywać. Możesz też zacząć trening, będąc już w ciąży. Jeśli lekarz powie Ci, że nie ma przeciwwskazań do treningu, zapisz się na zajęcia dla przyszłych mam, których program jest przygotowany specjalnie dla nich.
Pamiętaj! Nie forsuj się – to nie zawody, chodzi o Ciebie i Twoje maleństwo. W razie jakichkolwiek dolegliwości porozmawiaj z lekarzem.
Redakcja poleca: Jak dbać o paznokcie w ciąży – czy każdy manikiur jest bezpieczny?
Zadbane dłonie i paznokcie są ważne także w ciąży. Ale czy przyszła mama może malować paznokcie? Czy każdy rodzaj manikiuru jest bezpieczny dla dziecka? Podpowiada Urszula Bronisz – manikiurzystka, właścicielka salonu Studio Style.


2. Troszcz się o zęby

Trzeba o nie dbać zawsze, ale w ciąży szczególnie. Teraz możesz mieć z nimi więcej problemów, bo hormony ciążowe powodują lekkie nabrzmienie dziąseł, zwiększając ich podatność na krwawienie podczas szczotkowania i czyszczenia nicią. Łatwiej też dochodzi do infekcji bakteryjnych. A każda z nich może być niebezpieczna dla rozwijającego się w Tobie maleństwa. Najlepiej więc do nich nie dopuszczać, lecząc nawet najmniejsze ubytki.
Pamiętaj! Czyść zęby co najmniej dwa razy dziennie szczoteczką o miękkim włosiu – to pomoże ograniczyć podrażnienia dziąseł i krwawienia.

3. Nawilżaj skórę

Po to, by przygotować ją na rozciągnięcie. Jeśli będzie dość elastyczna, jest mniejsze ryzyko, że pojawią się na niej rozstępy. Najbardziej zagrożone są brzuch, piersi i biodra. Rozstępy to powszechny problem – ma je więcej niż 60 procent kobiet. I choć specjaliści twierdzą, że za ich pojawienie się odpowiedzialne są geny, spróbuj do minimum ograniczyć ich skutki. Dobrze zatem nawilżaj skórę (nie powinna swędzieć). Wcieraj krem lub balsam w piersi, brzuch i biodra. Przez całą ciążę noś też dobrze dobrane staniki. I to nie tylko w dzień – jeśli masz duże piersi, wkładaj stanik także na noc, do spania.
Pamiętaj! Ważna jest racjonalna dieta i unikanie zbyt szybkiego przybierania na wadze, by skóra gwałtownie nie musiała się rozciągnąć. To może bowiem spowodować pękanie włókien kolagenowych naskórka.

Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

Narzędzia dla mam

Więcej

Internetowa szkoła rodzenia

Przygotowania do porodu