dziecko, kuchnia dla malca, owoc, arbuz

Zdrowe łakocie

Uważasz, że takie połączenie jest niemożliwe? Że dając swojemu maluszkowi coś słodkiego, zawsze musisz to okupić wyrzutami sumienia? Niekoniecznie. Jest przecież wiele zdrowych łakoci.
dziecko, kuchnia dla malca, owoc, arbuz
Trzeba się z tym pogodzić – dzieci lubią łakocie, a łakocie lubią dzieci. Miłość do słodkiego smaku jest zapisana w ich genach. Już maleństwo w brzuszku znacznie chętniej łyka płyn owodniowy, jeśli ma on słodszy smak. Ale z drugiej strony dobrze wiesz, że nadmiar cukru prowadzi do próchnicy i otyłości, a w przyszłości także do cukrzycy. Na szczęście są też zdrowe słodkości, które można podawać maluszkowi bez wyrzutów sumienia.

Soczyste owoce
Zawierają naturalny cukier, fruktozę, i dlatego są tak słodkie. Mają też móstwo witamin. Owoce możesz miksować, robić z nich musy, dodawać do placuszków i ciast. Będą też znakomitym farszem do naleśników i pierogów. Warto też korzystać z suszonych owoców, takich jak rodzynki, daktyle, figi, morele, śliwki. Też są słodkie i można je dodawać do deserów. Ale najwcześniej w połowie drugiego roku życia, kiedy malec już dobrze gryzie.

Mleczne desery
Mleko jest słodkie dzięki temu, że zawiera naturalny cukier mleczny (laktozę). Bardzo dobrym deserem dla malca są różnego typu napoje mleczne, jogurty, budynie, koktajle. Zawierają białko i wapń, niezbędne do prawidłowej mineralizacji kości. Mleczne desery można przełożyć do pucharka, dodać do nich owoce, cukier waniliowy, cynamon, posypać wiórkami czekolady, rodzynkami lub polać syropem.

Domowe wypieki
Robiąc ciasto, warto do jego przygotowania chociaż od czasu do czasu wziąć mąkę graham albo razową (znakomicie pasuje np. do piernika, murzynka). Dzięki temu ciasto będzie bardziej wartościowe, gdyż w takiej mące jest więcej witamin i składników mineralnych niż w jasnej, pszennej. Dokładaj też dobrej jakości tłuszcze (olej lub masło) oraz owoce (dzięki nim ciasto nabiera nowych smaków i witamin), jest też bardziej „mokre”. Nie przesładzaj go tylko. Zwykle wystarczy, gdy wsypiesz połowę ilości cukru, która jest podana w przepisie. Najlepiej dodawać brązowy cukier (jest zdrowszy, bo zawiera składniki mineralne). Niestety, też sporo droższy. Nie używaj gotowych posypek do dekoracji (zawierają barwniki i substancje koloryzujące – lepiej, żeby dziecko zjadało ich jak najmniej). Wspaniałą dekoracją będą owoce (także suszone). Zamiast używać gotowej polewy czekoladowej, po prostu rozpuść czekoladę, dodaj kilka łyżek mleka i polej nią ciasto.


Herbatniki zbożowe
Do przygotowania większości kupnych ciastek jest używany tłuszcz cukierniczy, który zawiwera szkodliwe dla zdrowia tłuszcze trans. Zamiast nich kupuj malcowi ciasteczka dla niemowląt, które są wzbogacone w witaminy i minerały. Ciasteczka możesz też upiec, dodając mąkę, tłuszcz i oczywiście nie za dużo cukru. Spróbuj wzbogacić je płatkami owsianymi albo sezamem. Będą zdrowsze!

Nadmiar cukru w organizmie
Do czego może prowadzić? W pierwszym okresie życia dziecka największym zagrożeniem związanym z cukrem jest próchnica zębów. Dlatego przed snem i zawsze po słodkich posiłkach trzeba je myć. „Najgroźniejsze” są cukry rafinowane, sztucznie dodawane do jedzenia (głównie glukoza, sacharoza, fruktoza). Innym problemem łączącym się z nadmiarem cukru w diecie jest otyłość i jej następstwa: nadciśnienie, miażdżyca i zaburzenia hormonalne w późniejszym wieku. Niestety otyłość dotyczy coraz większej liczby dzieci, także w Polsce.

Zmiany w menu
Pamiętaj o kilku zasadach dotyczących słodkości, a twój szkrab nie będzie miał kłopotów z nadwagą.
1. Nie kupuj dżemów wysokosłodzonych. Zawierają mnóstwo cukru, a owoców w nich tyle, co kot napłakał. Lepiej podawaj swojemu maluszkowi owoce ze słoiczków: musy, przeciery i sałatki owocowe.
2. Nie dawaj czekoladowych batoników. Pełno w nich konserwantów, cukru i utwardzanego tłuszczu, który niekorzystnie wpływa na zdrowie. Lepiej daj dziecku słoiczek z deserkiem, do którego dodano kakao.
3. Nie syp dużo słodkich płatków. Często cukier stanowi 30–40 proc. ich składu. Lepiej ugotować płatki owsiane, a tzw. śniadaniowe traktować jako dodatek.

Redakcja poleca: Zrób z nami słodkie kosteczki na Halloween
Zobacz, jak w kilka minut zrobić z dziećmi pyszne i efektowne słodkości na Halloween.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy