GRY
 
 

Zdrowe przekąski dla dzieci

Kiedy dziecko odczuwa głód między posiłkami, dobrze dać mu smaczną przekąskę. Najlepsze są te, które zapewnią maluchom dodatkową energię, a przy tym będą naturalne.

dziecko, kuchnia, owoce, koktail
fot. Panthermedia
Zdrowych nawyków żywieniowych powinniśmy uczyć nasze pociechy już od najmłodszego. Smaki, które wówczas poznają zapamiętają na lata.
Największymi „grzechami” rodziców jest podawanie dzieciom  produktów wysoko przetworzonych, typu fast food, chipsów czy gazowanych napojów. Niestety mogą one uzależniać i w konsekwencji prowadzić do otyłości oraz chorób serca. Na szczęście można je zastąpić bardziej wartościowymi posiłkami. Oto kilka propozycji na smaczne i zdrowe smakołyki, którym nie oprze się żadne dziecko.

Łakocie od sadownika

Nie od dziś wiadomo, że zarówno warzywa jak i owoce są źródłem wielu witamin. Dlatego nie powinno ich zabraknąć w codziennym menu naszych pociech. Są słodkie i smaczne, co sprawia, że mogą zastąpić słodycze. Aby maluchy sięgały po nie z większą ochotą wystarczy podawać je na różne sposoby. Dobrą metodą może okazać się przygotowanie świeżych i soczystych owoców zanurzonych w kolorowej galaretce lub polanie ich naturalnym jogurtem. Pamiętajmy, aby w naszych lodówkach nie zabrakło talerzyka z warzywami i owocami - aby zawsze były one w zasięgu ręki.
Wskazówka: Jeśli nie masz dostępu do świeżych owoców, starszym dzieciom zaproponuj owoce suszone. Wcześniej jednak sprawdź na etykiecie, czy nie dodano do nich dodatkowych składników (np. cukru). Naturalne zachowują wiele składników odżywczych.
Redakcja poleca: Rozszerzanie diety niemowlęcia zacznij od warzyw [WIDEO]
Chcesz, by twoje dziecko jadło warzywa? Zobacz, jak zaprogramować żywieniowo niemowlę. Opowiedzą eksperci: dr hab. n. med. Jan Mazela, pediatra oraz dr inż. Danuta Gajewska, dietetyk.

Pieczone ziemniaki

To doskonała alternatywa dla tłustych i niezdrowych frytek. Zawierają  witaminę  B6, C i kwas foliowy, a przy tym stanowią smaczny posiłek dla osób w każdym wieku.
Wskazówka: Pokrój ziemniaki w cienkie talarki i upiecz je w piekarniku. W efekcie otrzymasz chrupiące ziemniaczane krążki, które możesz podawać dzieciom np. z jogurtowym dipem.

Wafelki ryżowe

Małe, okrągłe wafelki ryżowe można podawać nawet niemowlakom. Ich chropowata powierzchnia doskonale masuje dziąsła, dlatego są odpowiednie zwłaszcza dla ząbkujących maluchów. Starszym dzieciom mogą posmakować wafle z czekoladą, które dodatkowo dostarczą im magnezu i żelaza. Tego typu łakocie stanowią idealną propozycję na zdrowy i słodki podwieczorek.
Wskazówka: Pamiętaj by wybierać tylko te produkty, do których nie został dodany cukier. Brak tego składnika sprzyja zachowaniu zdrowych zębów u najmłodszych. Bezcukrowe wafelki można chrupać do woli!

Zboża

Produkty zbożowe leżą u podstawy piramidy żywieniowej. Są doskonałym źródłem błonnika, który wpływa na przemianę materii i zapewnia uczucie sytości. Pamiętajmy, że dzieci uwielbiają chrupiące przekąski, dlatego warto z tego skorzystać podając im np. chrupki zbożowe, które można jeść „na sucho” lub łączyć z jogurtem.
Wskazówka: Śniadaniowe chrupki zbożowe to świetna propozycja na dobry początek dnia. Dostarczą one dziecku sporą dawkę energii i witamin. Dodawaj do nich sezonowe owoce, orzechy lub rodzynki, które wzbogacą ich smak.

Owocowe i mleczne koktajle

Nawet najbardziej wybredne dziecko nie oprze się koktajlom. Korzystajmy zatem z sezonowych lub mrożonych owoców i nie bójmy się miksować ze sobą różnych smaków. Tego typu przekąska mleczno-owocowa zawiera dużo białka, wapnia (budulec kości) i błonnika.
Wskazówka: Nie kupuj gotowych koktajlów, które zawierają sporą ilość cukru. Dużo lepiej będzie przygotować taki napój samemu, łącząc świeże owoce i mleko. Dodając szczyptę cynamonu dodatkowo wzbogacisz ich smak.

Popcorn

Wbrew pozorom popcorn zaliczany jest do jednej ze zdrowszych przekąsek zalecanych przez dietetyków. Zawiera błonnik, który pomaga regulować pracę jelit. Zdecydowanie powinniśmy jednak zrezygnować z gotowego produktu z dodatkiem masła lub soli. Dużo zdrowsze dla dzieci będą ziarenka, które razem będziecie mogli uprażyć na patelni lub w specjalnych maszynach.
Wskazówka: Jeszcze ciepły popcorn posypcie cynamonem lub sproszkowanym czosnkiem. Nie bójcie się bawić smakiem i chrupcie na zdrowie!

Wśród szerokiej gamy przekąsek przeznaczonych dla dzieci znajdziemy wiele odmian, spośród których często trudno dokonać wyboru. Zawsze jednak warto upewnić się, czy zawierają one naturalne i zdrowe składniki. Takie małe „co nieco” może być doskonałą okazją do wyrobienia u dziecka nawyku sięgania po wartościowe produkty.

Tych produktów staraj się unikać

  • Słone orzeszki, paluszki i chipsy – nadmiar soli obciąża nerki i układ moczowy.
  • Wysoko przetworzone produkty (np. mrożone frytki).
  • Słodycze i cukier, który jest główną przyczyną próchnicy

Konsultacja: Małgorzata Zdrojewska, dietetyk, magister inżynier w zakresie dietetyki współpracująca z firmą Good Food, producentem Wafelków Ryżowych „Milutkie”
Doładuj
Przeładuj