GRY

Już od czerwca rejestracja dziecka w USC będzie łatwiejsza

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę dzięki, której rodzice będą mogli zarejestrować dziecko przez internet. Czy to oznacza koniec z kolejkami w urzędzie?

Rejestracja dziecka
fot. AdobeStock

Obecnie każde dziecko, które przychodzi na świat, musi być osobiście przez rodzica zgłoszone w Urzędzie Stanu Cywilnego. Ponieważ ten sposób rejestracji nie jest wystarczającym sposobem weryfikacji tożsamości, Ministerstwo Cyfryzacji postanowiło wprowadzić zmiany, które z pewnością ułatwią także życie rodzicom. Zmiany zapowiadane jeszcze w ubiegłym roku wkrótce wejdą w życie.

Co się zmieni?

Już od 1 czerwca 2018 roku narodziny dziecka, a także jego imię będzie można zarejestrować w USC za pomocą dokumentu elektronicznego. Ministerstwo rozpoczęło już prace nad e-usługą zgłoszenia narodzenia dziecka. Z założenia, wniosek będzie można wypełnić w kilka minut, w dowolnym czasie i miejscu, na różnych urządzeniach. Testowe wnioski dla użytkowników dostępne są na stronach Ministerstwa. Po zarejestrowaniu dziecka odpis aktu urodzenia zostanie przesłany zgłaszającemu wraz z powiadomieniem o nadanym numerze PESEL oraz z zaświadczeniem o zameldowaniu. Dokument będzie można otrzymać zarówno w postaci papierowej lub elektronicznej, ale to dopiero początek zmian.

Zobacz także: Rejestracja narodzin dziecka – aktualne przepisy!

Redakcja poleca: Relacja z warsztatów „Mamo, to ja” – zapraszamy na kolejną edycję! [WIDEO]
Za nami kolejne spotkania w ramach bezpłatnych warsztatów organizowanych przez magazyn i portal „Mamo, to ja”. Oj, dużo się działo! Byli eksperci, pytania, odpowiedzi i gorące dyskusje o żywieniu dzieci, szczepieniach czy homeopatii. Zresztą... posłuchajcie i zobaczcie sami!

Jakie będą kolejne zmiany?

Zmiana ma także dotyczyć danych, jakie są rejestrowane. Od 1 grudnia 2018 roku w rejestrze mają pojawić się oprócz danych dziecka, także PESEL-e rodziców. Tzw. parentyzacja będzie dotyczyła na razie tylko nowo narodzonych dzieci, ale jest to "pierwszy etap zmian." Możliwość poprawiania niezgodnych danych w rejestrze PESEL za pomocą e-usługi ma wejść w życie 1 maja 2019 roku.

Zapraszamy do wypełnienia ankiety dla czytelniczek mamotoja.pl! Kliknij w grafikę:


Warto także wiedzieć, że ustawa umożliwia udostępnianie danych z rejestru stanu cywilnego, w tym także odpisy aktu stanu cywilnego oraz zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze danych: Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego i Służbie Wywiadu Wojskowego w zakresie niezbędnym do wykonywania ich ustawowych zadań. Dostęp będzie miała także Służba Ochrony Państwa, Policja, Straż Graniczna, Służba Więzienna oraz Żandarmeria Wojskowa.

Podobają się Wam te zmiany? Napiszcie w komentarzach.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Zobacz także:

Doładuj
Przeładuj