Twoje dziecko śpi przy zapalonym świetle? Nie rób tego błędu!
fot. Fotolia

Pozwalasz dziecku spać przy lampce? Zobacz, czemu powinnaś przestać

Według naukowców zostawianie włączonej lampki na noc w pokoju dziecka może negatywnie wpłynąć na jego rozwój.
Twoje dziecko śpi przy zapalonym świetle? Nie rób tego błędu!
fot. Fotolia
Dzieci często sygnalizują rodzicom, że boją się ciemności i wolą spać przy zapalonym świetle. W trosce o ich komfort zostawiamy na noc włączoną lampkę. Obecnie na rynku można znaleźć praktycznie każdy rodzaj oświetlenia do pokoju dziecka – przyciemniane lampki w kształcie ulubionych bohaterów, podświetlane budziki, wkładane do kontaktu diody, oświetlające łóżeczko oraz popularne w ostatnim czasie cotton balls, czyli ciepłe światło zamknięte w kolorowych, bawełnianych kulach. Wszystko po to, by stworzyć dziecku przytulny nastrój, dzięki któremu poczuje się ono dobrze i bezpiecznie.

Światło w nocy szkodzi dziecku

Tymczasem naukowcy z Uniwersytetu Medycznego w Nowym Jorku odkryli, że włączanie na noc światła wpływa negatywnie na nasze zdrowie. Jak wynika z badań, zwiększona ekspozycja na światło w nocy zwiększa ryzyko zachorowania na depresję, raka oraz zaburzenia hormonalne. - Światło hamuje wydzielanie melatoniny, hormonu, który naturalnie sprzyja komfortowi snu. Nawet jeśli masz zamknięte powieki, twój mózg "widzi" światło i nie produkuje melatoniny, a twój organizm przestaje rozróżniać dzień od nocy – wyjaśnia dr Joyce Walsleben – profesor nadzwyczajny na nowojorskim Uniwersytecie Medycznym. – Dlatego powinieneś zadbać o jak najwięcej ciemności w sypialni – podsumowuje.

Zdaniem naukowców z Harvard Medical School niestabilny sen może powodować drażliwość, niecierpliwość czy brak koncentracji. Może również wpływać niekorzystnie na pracę serca lub ogólną odporność organizmu. Natomiast zdrowy sen ma dobroczynny wpływ na nasz organizm, likwiduje stres, wzmacnia odporność i usprawnia pracę mózgu, a tym samym wpływa korzystnie na przyswajanie wiedzy. Sztuczne oświetlenie zaburza pracę naszego organizmu, dlatego ważne jest przyzwyczajenie naszego dziecka do spania w ciemności.

Dr Phyllis C. Zee, dyrektor Centrum Zaburzeń Snu Northwestern Memorial Hospital, podkreśla, że coraz częściej w różnego rodzaju badaniach potwierdzają się przypuszczenia jakoby jakość snu miała związek z otyłością dziecięcą.
Redakcja poleca: Jak nie krzyczeć na dziecko – jak przestać krzyczeć? Jak krzyk wpływa na dziecko? [WIDEO]
Jeśli zastanawiasz się, jak nie krzyczeć na dziecko, najważniejszy krok do sukcesu masz już za sobą. Krzyczenie na dziecko przynosi bowiem fatalne skutki i wyrabia w maluchu nawyk rozwiązywania problemów podniesionym głosem. A to nie jest dobry kapitał na przyszłość. Psycholog wyjaśnia, czy można krzyczeć na dziecko, i jak przestać to robić.

Sen to zdrowie

Nie jest to jednak taka prosta sprawa. Dorośli zwykle nie mają problemu z zasypianiem w ciemności. Dzieciom natomiast znacznie trudniej jest zasnąć bez choćby odrobiny światła w pokoju. Jeśli chodzi o zostawianie dzieciom oświetlenia w trakcie snu, zdania są podzielone. Wielu rodziców z oburzeniem komentuje zapalanie lampek w nocy. Ich zdaniem to wpajanie dzieciom przekonań, że ciemność jest czymś strasznym i że należy się jej bać.

Sposobem na przyzwyczajenie dziecka do spania w ciemnym pomieszczeniu może być stopniowe ograniczanie światła, tak by maluch zdążył przyzwyczaić się do nowych warunków. Im wcześniej podejmiemy próbę, tym lepiej dla niego. Zanim dziecko położy się spać, warto przedtem wywietrzyć mu pokój. Warto też zaśpiewać maluchowi kołysankę, a także zastosować inne sposoby na usypianie. Dzięki temu nasze dziecko będzie się czuło bezpiecznie, a zdrowy sen z pewnością przyczyni się do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu.
 

Zobacz też:
Oceń artykuł

Ocena 6 na 7 głosy

Zobacz także

Popularne tematy