Odwaga ratuje życie – to hasło nowej, wakacyjnej kampanii Rzecznika Praw Dziecka. Dziewięć spotów, które bez zbędnych słów, bez zbędnych wywodów pokazują młode osoby w niebezpiecznych sytuacjach (m.in. kąpiące się w niedozwolonych miejscach, wsiadające do samochodu nieznajomych osób). Historie te mogą mieć różne zakończenia – szczęśliwe lub tragiczne. Wszystko zależy od dzieci i ich postawy. Kampania zachęca młodych ludzi do dbania o bezpieczeństwo własne i przyjaciół. Zachęca do działań odważnych, lecz nie zawsze akceptowanych przez najbliższe otoczenie.

Reklama

Warto mieć odrębne zdanie

W liście przesłanym do redakcji dyrektor biura RPD, Bartosz Sowier, napisał:

"Podczas wakacji dzieci mają wiele swobody i wolnego czasu. Ważne, aby był to czas bezpieczny. Nie zawsze grupie najmłodszych towarzyszy dorosła osoba. Kampania 'Odwaga ratuje życie' ma nie tylko przestrzec przed brawurą czy brakiem rozwagi, ale też zachęcić i ośmielić dziecko do dbania o bezpieczeństwo (...). W grupie rówieśniczej niełatwo dziecku otwarcie wyrazić odrębne zdanie, sprzeciwić się liderowi, wykazać 'nudnym' rozsądkiem, powstrzymać innych przed popisywaniem się, ryzykanctwem czy brakiem wyobraźni. Spoty tej kampanii dowodzą, że warto, bo czasem może to być działanie bohaterskie, ratujące nawet życie".

Zobacz także: Dziecko w samochodzie – to może być niebezpieczne!

Wakacyjne przykazania

Tematy spotów kampanii mogą stanowić przykazania wakacyjne:

Zobacz także

1. Bądź odważny. Chroń kolegów przed głupotą.

2. Nie hejtuj, nie będziesz hejtowany

3. Zachowaj bezpieczeństwo podczas wakacyjnych przygód

4. Stosuj się do znaków informacyjnych i ostrzegawczych

5. Podejmuj odważne i odpowiedzialne decyzje

6. Nie ufaj nieznajomym

7. Nie kradnij

8. Życie najbliższych należy od Twoich decyzji

9. Nigdy nie zostawiaj dziecka w samochodzie

Warto przeczytać: 10 rzeczy, które musi wiedzieć dziecko przed wyjazdem na kolonie

Czy te scenki nie są przejaskrawione?

Takie filmy lepiej trafiają do wyobraźni młodych ludzi niż przestrogi rodziców. Jednak zdaniem niektórych osób, przedstawione w kampanii sytuacje są przejaskrawione, a wobec tego niewiarygodne dla dzieci.
Z tą opinią nie zgadza się psycholog Dorota Zawadzka: – Dzieciaki chodzą w niebezpieczne miejsca, robią niebezpieczne rzeczy: przeskoczenie na drugą stronę muru, wejście w jakieś zawalające się budynki... Nikt tak naprawdę nie wie, co młodemu człowiekowi chodzi po głowie. Ta kampania pokaże, jak uniknąć niebezpiecznych sytuacji, jak powiedzieć "nie", gdy wszyscy chcą zrobić coś głupiego. Trzeba myśleć. Myślenie ma przyszłość i nie boli.

Malina Wiczorek, twórczyni kampanii, wyjaśnia, że jej forma ma prowokować. Przyznaje, że reakcje na filmy są różne, ale pomysłodawców to nie martwi.

– Najważniejsze, że pobudzają do dyskusji – dodaje Malina Wiczorek.

Odwaga mylona z głupotą

Kampania RPD jest niezwykle potrzebna, bo wiele osób myli odwagę z głupotą, a asertywność z obciachem.

– Kiedy ma się naście lat najważniejsza jest grupa rówieśnicza. To grupa decyduje, co mówimy, co robimy, gdzie idziemy. W takiej grupie jest potrzebna jedna odważna osoba. Taka osoba, która powie: "Nie róbmy głupot. Pomyślmy chwilę. Zatrzymajmy się". Nowa kampania RPD właśnie o tym opowiada – tłumaczy Dorota Zawadzka.

– Chcemy pokazać dzieciakom w sposób przystępny (w formie fajnych historii, fajnych zdjęć), że do niebezpiecznych sytuacji może dojść w każdej chwili – opowiada Bartosz Konopka, reżyser spotów. I dodaje: – To mi się podoba w tej opowieści, że jest grupa nastolatków czy też gimnazjalistów, w której jest jeden, najmłodszy, który nie nadąża za innymi. Ciągle jest na końcu grupy, ale okazuje się, że ten najmłodszy ma w sobie tyle siły, by zatrzymać tych starszych i pokazać im, że to co robią jest niebezpieczne – dodaje reżyser.

A co wy sądzicie o tych spotach?

Polecamy: Czy Twoje dziecko wie jak bezpiecznie poruszać się po mieście?

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama