Reklama

Reklama proszku do prania, udostępniona przez Sheryl Sandberg, dyrektorkę ds. operacyjnych Facebooka, może zmienić sposób, w jaki wychowujemy naszych synów i córki oraz dać do myślenia tym mężczyznom, którzy nadal uważają, że pranie (i reszta) to działka kobiet: czy tego chcą dla swoich córek w przyszłości? Czy chcą, żeby były mistrzyniami wielozadaniowości, bo nie będą miały innego wyboru? Żeby ogarniały pracę, dom, dzieci i mężów, bo ani one, ani ich partnerzy nie wiedzą, że można inaczej?

Reklama

W tej mocnej reklamie widzimy młodą kobietę wracającą do domu i zabierającą się za sprzątanie, podającą siedzącemu przed telewizorem mężowi herbatę, pochylająca się nad dzieckiem. Widzimy też przyglądającego się jej starszego mężczyznę i słyszymy z offu jego głos czytający list do córki:

"Kochana córeczko,
jesteś już dorosła. Kiedyś bawiłaś się w dom, a teraz prowadzisz prawdziwy. I swoje biuro. Jestem z Ciebie taki dumny. I tak mi przykro.

Przepraszam, że musisz robić to wszystko sama. Przepraszam, że nigdy nie przerwałem Ci zabawy w dom. Nigdy nie powiedziałem Ci, że to nie tylko Twoje zadanie... ale też Twojego męża. Ale jak mogłem Ci to powiedzieć, skoro sam też nigdy nie pomagałem Twojej mamie?

I nauczyłaś się tego, co widziałaś. A Twój mąż musiał nauczyć się tego samego od swojego ojca. Kiedy bawiliście się w dom, on udawał, że ogląda telewizję, a Ty udawałaś, że robisz herbatę.

Przepraszam za jego tatę. Przepraszam za każdego tatę, który dawał zły przykład.

Ale nigdy nie jest za późno. Będę się świadomie starać pomagać Twojej mamie w pracach domowych. Może nie jestem szefem kuchni, ale przynajmniej mogę pomóc z praniem. Myliłem się przez te wszystkie lata... pora to naprawić.
Twój tata".

This is one of the most powerful videos I have ever seen – showing how stereotypes hurt all of us and are passed from...
Posted by Sheryl Sandberg on 24 luty 2016

Reklamy proszków do prania zwykle pokazują nam zaplamione ubrania i euforię, że udało się je doprać. Mamy więc Chajzera (mężczyznę), który zachwala proszki konsumentom (kobietom), mamy laborantów mówiących o najnowocześniejszych enzymach piorących, dostajemy kolorowe grafiki, ślady jedzenia i wina... W reklamie udostępnionej przez Sandberg mamy za to silny przekaz i okazję do refleksji: nigdy nie jest za późno na zmiany, a to, co nasze dzieci widzą w dzieciństwie, stanie się ich udziałem w przyszłości. Zachęcajmy do równouprawnienia i partnerstwa przez odpowiedni przykład: tato, nastaw pranie. Mamo, odpocznij przed telewizorem.

Ta indyjska reklama proszku do prania jest mocna i uniwersalna, a zarzut, że taki los może dotyczyć tylko kobiet w Indiach, jest bezpodstawny. Mimo że w Polsce wiele się zmieniło w podziale obowiązków, a nasze związki są coraz bardziej partnerskie, to małe dziewczynki nadal uczymy bawić się głównie w dom i parzenie herbaty, a chłopców wysyłamy zdobywać świat.

To nie pierwszy feministyczny post Sheryl Sandberg. Dyrektorka ds. operacyjnych Facebooka znana jest ze swoich wypowiedzi motywujących kobiety do walki o równouprawnienie, do podążania za własnymi ambicjami i marzeniami, dzielenia się obowiązkami domowymi z partnerem. Sandberg, która sama jest matką i kobietą osiągającą duże sukcesy zawodowe, ma nadzieję, że jej przesłanie i motywujące filmiki, które zamieszcza w sieci, pokażą wahającym się kobietom, że powrót do pracy, rozwój osobisty i godzenie macierzyństwa z pracą zawodową są możliwe.

Reklama

A pamiętacie tego fajnego ojca zaplatającego warkocz-kłos swojej córce? Do dziś uśmiecham się ciepło na wspomnienie tej reklamy (i nadal nie potrafię tak uczesać mojej córki!).

Reklama
Reklama
Reklama