Reklama proszku do prania, która może zmienić życie naszych dzieci?
Dlaczego pranie to robota dla mamy? Sheryl Sandberg, dyrektorka ds. operacyjnych Facebooka, miała ważny powód, żeby podzielić się na swoim profilu reklamą proszku do prania. Ten film może zmienić sposób, w jaki wychowujemy swoje dzieci. Dla ich dobra!
Reklama proszku do prania, udostępniona przez Sheryl Sandberg, dyrektorkę ds. operacyjnych Facebooka, może zmienić sposób, w jaki wychowujemy naszych synów i córki oraz dać do myślenia tym mężczyznom, którzy nadal uważają, że pranie (i reszta) to działka kobiet: czy tego chcą dla swoich córek w przyszłości? Czy chcą, żeby były mistrzyniami wielozadaniowości, bo nie będą miały innego wyboru? Żeby ogarniały pracę, dom, dzieci i mężów, bo ani one, ani ich partnerzy nie wiedzą, że można inaczej?
W tej mocnej reklamie widzimy młodą kobietę wracającą do domu i zabierającą się za sprzątanie, podającą siedzącemu przed telewizorem mężowi herbatę, pochylająca się nad dzieckiem. Widzimy też przyglądającego się jej starszego mężczyznę i słyszymy z offu jego głos czytający list do córki:
"Kochana córeczko,
jesteś już dorosła. Kiedyś bawiłaś się w dom, a teraz prowadzisz prawdziwy. I swoje biuro. Jestem z Ciebie taki dumny. I tak mi przykro.
Przepraszam, że musisz robić to wszystko sama. Przepraszam, że nigdy nie przerwałem Ci zabawy w dom. Nigdy nie powiedziałem Ci, że to nie tylko Twoje zadanie... ale też Twojego męża. Ale jak mogłem Ci to powiedzieć, skoro sam też nigdy nie pomagałem Twojej mamie?
I nauczyłaś się tego, co widziałaś. A Twój mąż musiał nauczyć się tego samego od swojego ojca. Kiedy bawiliście się w dom, on udawał, że ogląda telewizję, a Ty udawałaś, że robisz herbatę.
Przepraszam za jego tatę. Przepraszam za każdego tatę, który dawał zły przykład.
Ale nigdy nie jest za późno. Będę się świadomie starać pomagać Twojej mamie w pracach domowych. Może nie jestem szefem kuchni, ale przynajmniej mogę pomóc z praniem. Myliłem się przez te wszystkie lata... pora to naprawić.
Twój tata".
This is one of the most powerful videos I have ever seen – showing how stereotypes hurt all of us and are passed from...
Posted by Sheryl Sandberg on 24 luty 2016
Reklamy proszków do prania zwykle pokazują nam zaplamione ubrania i euforię, że udało się je doprać. Mamy więc Chajzera (mężczyznę), który zachwala proszki konsumentom (kobietom), mamy laborantów mówiących o najnowocześniejszych enzymach piorących, dostajemy kolorowe grafiki, ślady jedzenia i wina... W reklamie udostępnionej przez Sandberg mamy za to silny przekaz i okazję do refleksji: nigdy nie jest za późno na zmiany, a to, co nasze dzieci widzą w dzieciństwie, stanie się ich udziałem w przyszłości. Zachęcajmy do równouprawnienia i partnerstwa przez odpowiedni przykład: tato, nastaw pranie. Mamo, odpocznij przed telewizorem.
Ta indyjska reklama proszku do prania jest mocna i uniwersalna, a zarzut, że taki los może dotyczyć tylko kobiet w Indiach, jest bezpodstawny. Mimo że w Polsce wiele się zmieniło w podziale obowiązków, a nasze związki są coraz bardziej partnerskie, to małe dziewczynki nadal uczymy bawić się głównie w dom i parzenie herbaty, a chłopców wysyłamy zdobywać świat.
To nie pierwszy feministyczny post Sheryl Sandberg. Dyrektorka ds. operacyjnych Facebooka znana jest ze swoich wypowiedzi motywujących kobiety do walki o równouprawnienie, do podążania za własnymi ambicjami i marzeniami, dzielenia się obowiązkami domowymi z partnerem. Sandberg, która sama jest matką i kobietą osiągającą duże sukcesy zawodowe, ma nadzieję, że jej przesłanie i motywujące filmiki, które zamieszcza w sieci, pokażą wahającym się kobietom, że powrót do pracy, rozwój osobisty i godzenie macierzyństwa z pracą zawodową są możliwe.
A pamiętacie tego fajnego ojca zaplatającego warkocz-kłos swojej córce? Do dziś uśmiecham się ciepło na wspomnienie tej reklamy (i nadal nie potrafię tak uczesać mojej córki!).