Naukowcy już jakiś czas temu odkryli, że flora bakteryjna w przewodzie pokarmowym dzieci urodzonych przez cesarskie cięcie jest inna aniżeli u tych, które przyszły na świat drogami natury. Zauważyli także, że to, w jaki sposób się urodziliśmy, nie jest obojętne dla naszego zdrowia w przyszłości. A ściślej mówiąc: ma wpływ na funkcjonowanie naszego systemu immunologicznego zarówno w dzieciństwie, jak i w dorosłym życiu. Ostatnie badania naukowców z Uniwersytetu w Kopenhadze, których wyniki opublikowano niedawno w "Journal of Immunology", przynoszą wyjaśnienie tej zagadki.
Otóż duńscy naukowcy odkryli, że organizmy dzieci urodzonych w sposób naturalny wykształciły więcej komórek, dzięki którym ich system odpornościowy lepiej funkcjonuje. Dlaczego? Wszystko wskazuje na to, że znaczenie mają tu bakterie umiejscowione w kanale rodnym matki, z którymi styka się dziecko podczas porodu fizjologicznego. Dzięki kontaktowi z nimi organizm noworodka, a właściwie jego układ odpornościowy, ma okazję od razu uczyć się odróżniać własne, nieszkodliwe komórki od tych potencjalnie groźnych, pochodzących z zewnątrz. Rzutuje to także na skład flory bakteryjnej w przewodzie pokarmowym dziecka, która z kolei ma wpływ na pracę wielu układów. Dlatego maluchy, które przyszły na świat drogami natury, są mniej narażone na alergie, astmę czy cukrzycę typu 1 niż te, które urodziły się przez cesarskie cięcie.

Reklama

Komentarz eksperta:

mat. prasowe

Dr Mariusz Sadowski, ginekolog: umów się na wizytę na ZnanyLekarz.pl:

O odporności nabytej podczas porodu mówi się już od dawna. Coraz więcej badań prowadzi się wieloośrodkowo i coraz więcej wiemy na ten temat. Ostanie doniesienia przemawiają za tym, że ten pierwszy kontakt z florą bakteryjną pochwy jest ważny z punktu widzenia "startu" układu odpornościowego u noworodka. Dzieci urodzone drogami natury statystycznie są silniejsze, bardziej odporne na alergie, bo ich układ odpornościowy jest lepiej rozwinięty.

Zobacz także
Reklama

Warto przeczytać: Poród z punktu widzenia dziecka

Reklama
Reklama
Reklama