Reklama

Dziecko jest bardzo dobrym obserwatorem. Informacje z otoczenia chłonie jak gąbka, a to jak my się zachowujemy i co robimy, służy mu za wzór. Jeżeli jesteśmy zdenerwowani – nasza pociecha szybko to wychwyci. Gdy mamy złe nawyki żywieniowe – możemy być pewni, że maluch prędzej czy później powieli ten schemat. Co gorsza, w przyszłości dziecko może zacząć traktować jedzenie, jako metodę radzenia sobie z trudnymi emocjami. Jak zatem kształtować u najmłodszych dobre nawyki żywieniowe? Oto nasze wskazówki!

Reklama

Rozszerzanie diety metodą BLW

Chciałabyś, aby twoje dziecko polubiło zdrowe posiłki? Jeśli tak, już od najmłodszych lat powinnaś kształtować jego dobre nawyki żywieniowe, które zaowocują w przyszłości. Zaczynamy to robić już na etapie rozszerzania diety niemowlęcia – podając dziecku papki lub gotowe kawałki warzyw i owoców (metoda Bobas Lubi Wybór). Ta druga metoda jest bardzo popularna, głównie ze względu na to, że maluch sam decyduje, co zje. Rozszerzanie diety metodą BLW można rozpocząć, gdy dziecko skończy 6. miesięcy i potrafi samodzielnie siedzieć w krzesełku do karmienia.

Unikanie stresu w trakcie posiłku

Prawda jest taka, że jedzenie powinno kojarzyć się z przyjemną czynnością, a nie przykrym obowiązkiem. Jeśli od małego pilnujesz, by pociecha zawsze siedziała grzecznie przy stole i zjadała każdy posiłek co do ostatniej łyżki – możesz wywołać u niej stres. To z kolei nie przyczynia się do rozwoju zdrowych nawyków żywieniowych. Dobrym pomysłem jest wprowadzanie nowych produktów do diety dziecka poprzez zabawę. Możesz kilka z nich wykorzystać do stworzenia uroczych zwierzątek. Wystarczy przekroić jajko na pół, dodać dwa plasterki rzodkiewki i kilka pasków szczypiorku, a urocza myszka będzie gotowa! To świetna metoda na to, by zachęcić dziecko do jedzenia zdrowych rzeczy.

Wspólne zakupy lub wyjście do restauracji

Jak kształtować dobre nawyki, gdy dziecko zaczyna wkraczać w dorosłość? Wyjście z domu po zakupy czy na obiad do restauracji to świetna okazja, aby poobserwować pociechę i dać jej szansę podejmowania własnych decyzji. Będąc w restauracji McDonald's, twoja pociecha może sama skomponować zestaw i wybrać dołączoną do niego zabawkę. Ty zaś wiesz, że możesz pozwolić jej na ten wybór, ponieważ w nowej ofercie Happy Meal znajdują się pyszne przekąski – w miejsce całego jabłka zostały wprowadzone cząstki jabłka i ciemnych winogron bezpestkowych. Aby przekąska była jeszcze lepiej dopasowana do dziecięcych potrzeb, porcja pomidorków koktajlowych została zastąpiona paluszkami surowej marchewki (przypominają frytki, co daje większą radość z jedzenia!). Z kolei w miejsce całego jabłka wprowadzone zostały cząstki jabłka i ciemnych winogron bezpestkowych. Wszystko to zostało zrobione po to, by:

  • podnieść wartość odżywczą posiłków,
  • zmniejszyć ich kaloryczność,
  • ograniczyć zawartości cukru i soli,
  • wykluczyć sztuczne dodatki.

Co więcej, na opakowaniach zestawów Happy Meal rodzice mogą znaleźć materiały edukacyjne zachęcające do wyboru zdrowej przekąski.

Mc Donald's

Odłożenie na bok smartfona

Nie tylko jakość posiłków ma znaczenie w budowaniu dobrych nawyków żywieniowych. Ważne jest również to, czy jemy o stałych porach, wspólnie z rodziną i czy nic nas nie rozprasza. Wiele osób nie potrafi zrezygnować z trzymania w ręku telefonu komórkowego nawet w trakcie jedzenia obiadu. „Wiele badań przemawia za szkodliwością telefonów komórkowych czy komputerów i negatywnego ich wpływu na rozwój dziecka. Mogą pojawić się trudności ze snem czy z utrzymaniem uwagi podczas wykonywania zadań, które mogą być wynikiem przeciążonego układu nerwowego. Także w tym przypadku świećmy dobrym przykładem” – mówi Dorota Maciejec, psycholog. I dodaje: „Na czas wspólnych posiłków, spacerów, wspólnych rytuałów odłóżmy telefony, wyciszmy powiadomienia, schowajmy laptopy. Skoncentrujmy się na relacjach rodzinnych, na tworzeniu dobrego klimatu, wspólnie spędzanym czasie i rozmowach. Z całą pewnością będzie to inwestycja w wasze wspólne relacje oraz w przyszłe relacje waszych dzieci z innymi ludźmi”.

Reklama

Materiał powstał przy współpracy z: McDonald's

Reklama
Reklama
Reklama