Reklama

Od kiedy dzieci nabywają umiejętności językowe?
- Dzieci nabywają umiejętności językowe już w okresie niemowlęcym - mówi Dorota Maciejec, psycholog dziecięcy. - Mowa rozwija się stopniowo. Dziecko uczy się przez obserwację, nasłuchiwanie i przez naśladownictwo.
Trudno podać dokładną granicę, kiedy mowa pojawia się u dziecka, ale dzieje się to około pierwszego roku życia dziecka.
- Etapy prowadzące do rozwoju mowy zawsze występują w tej samej kolejności - dodaje psycholog dziecięcy. - Najpierw pojawia się głużenie, potem gaworzenie, potem by z czasem pojawiła się ta mowa właściwa.

Reklama

Jak stymulować dzieci do mówienia?

Najlepiej w codziennym kontakcie; w zabawie i podczas pielęgnacji maluszka.
- Mowa nie rozwinie się, jeśli dziecko nie będzie miało partnera do rozmowy a tym na pierwszym etapie jest właśnie rodzic - mówi - mówi Dorota Maciejec, psycholog dziecięcy. - Oczywiście trudno mówić o tym, by z niemowlakiem rozmawiać, ale bardzo ważne jest, by rodzic mówił do dziecka. Można mu czytać książki, albo opowiadać o tym, co aktualnie robimy. Rozmawiać z dziećmi, które już mówią.

Jakie ćwiczenia - zabawy wzbogacają słownictwo dziecka?

Poprzez zabawę stymulujemy rozwój mowy.
- Dziecko słysząc rozmowy w domu zapamiętuje wyrazy i nawet jeśli jeszcze nie mówi, zapytane o dany przedmiot będzie umiało je wskazać - wyjaśnia psycholog dziecięcy.
Takim przykładem zabawy może być zabawa klockami.
- Wykorzystujemy fakt, że bawimy się razem, rozmawiamy z dzieckiem i zadajemy pytania o to, jaki ten klocek jest: czy miękki, czy szorstki, czy gładki, czy zimny, czy ciepły. Rodzic jest tym motywatorem do tego, żeby dziecko mówiło - dodaje psycholog. - Ale zabawę klockami wykorzystać można do nauki języka jeszcze na wiele sposobów. Biorąc w dłoń konkretny klocek na przykład krówkę w przypadku małego dziecka możemy naśladować muczenie, w przypadku starszego maluszka możemy uczyć już go nazywać konkretnie dany przedmiot, na przykład przyczepka.

Zabawa klockami a nauka mowy dziecka

- Zabawa klockami jest idealna do tego, żeby ćwiczyć między innymi umiejętności językowe. Można nazywać rzeczy, zwierzęta, czynności, kolory, albo do nauki innych obcych języków - mówi mama.

W filmie wykorzystano zdjęcia z wykładu o rozwoju motorycznym psycholog Doroty Maciejec, podczas warsztatów z rodzicami w Warszawie, którego sponsorem była firma Lego.

Polecamy:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama