Mocne strony dziecka – jak je odkryć i wspierać?
Wśród mocnych stron dziecka chyba na pierwszym miejscu należy wymienić plastyczność jego mózgu. Jednak poza nią, każde dziecko ma wyjątkowe zdolności, które dotyczą zarówno jego rozwoju fizycznego jak i charakteru.
Dziecko to wyjątkowa osoba. Naukowcy już jakiś czas temu stwierdzili, że dziecko nie jest małym dorosłym. Aby nim się stać, potrzebuje troskliwej opieki, wsparcia i wspierania swoich mocnych stron. Każdy maluch, a nawet nastolatek ma własne unikatowe zdolności. Warto je odkryć i wspomagać rozwój mocnych stron dziecka, aby wyrosło na pewnego siebie i szczęśliwego dorosłego.
Spis treści:
- Jakie są mocne strony dziecka?
- Mocne strony małego dziecka
- Mocne strony dziecka w wieku przedszkolnym
- Mocne strony dziecka w wieku szkolnym
- Jak rozwijać mocne strony dziecka
Jakie są mocne strony dziecka?
Mocne strony dziecka to wszystkie jego zdolności, które są ponadprzeciętne. To coś, czym dziecko wyróżnia się na tle innych dzieci.
Często na odkrycie mocnych stron dziecka trzeba trochę poczekać – czasami kilka lat. Często nie sposób stwierdzić, że dziecko jest w czymś dobre, dopóki nie znajdzie się w sytuacji, która ujawni jego zdolności. Dlatego warto chodzić z dziećmi na różne wydarzenia artystyczne, kulturalne, zapisywać na zajęcia sportowe, muzyczne, plastyczne, czytać mu książki, podsuwać mądre zabawki i programy telewizyjne. To wszystko może służyć ujawnieniu dzięcięcych mocnych stron.
Każdy rodzic powinien odkryć mocne strony swojego dziecka. Pomóc mogą w tym też obserwacje dokonywane przez opiekunki i nauczycielki w żłobkach, przedszkolach i szkołach.
Mocne strony dziecka – przykłady
Jakie mogą być mocne strony dziecka? Uzdolnienia dzieci należą do różnych obszarów, np. nauki, sztuki czy umiejętności społecznych. Jakie zatem uzdolnienia może przejawiać dziecko? Oto przykłady:
- ponadprzeciętna sprawność fizyczna (później dzieli się ja np. na: wytrzymałość, gibkość, siłę, szybkość),
- słuch absolutny, poczucie rytmu (uzdolnienie muzyczne),
- wyobraźnia przestrzenna,
- uzdolnienia matematyczne,
- uzdolnienia językowe,
- uzdolnienia plastyczne (np. rysunek, rzeźba, malarstwo),
- wyjątkowe zdolności manualne,
- zdolności aktorskie,
- łatwość nawiązywania i utrzymywania kontaktów z innymi.
Dzieci różnią się od dorosłych pod wieloma względami. W pierwszym roku życia dziecka jego mózg ma największą plastyczność, czyli jest w stanie dobrze radzić sobie z różnymi problemami związanymi z funkcjonowaniem układu nerwowego. Lekarze twierdzą, że największą plastycznością odznaczają się mózgi dzieci do drugiego roku życia. Dlatego wszelkie terapie dzieci z niepełnosprawnościami powinny rozpoczynać się jak najszybciej, aby ich efekty były najlepsze.
Mocne strony małego dziecka
Nawet u małych dzieci można już czasami zauważyć to, czym różnią się od swoich rówieśników. Jedne dzieci nauczą się szybciej mówić, inne zaczną wcześniej chodzić, biegać, jeździć na rowerze, wspinać się i skakać. Jeszcze inne mogą wyróżniać się tym, że potrafią dłużej koncentrować się na jednej czynności, a jeszcze inne bardzo łatwo będą nawiązywać kontakty z rówieśnikami i chętnie się z nimi bawić.
Wczesne dzieciństwo to ważny czas, gdy wspieranie mocnych stron dziecka będzie najbardziej procentować w przyszłości. Właśnie teraz kształtują się zdolności dziecka do nauki, zapamiętywania i opanowywania różnych umiejętności.
Mocne strony dziecka w wieku przedszkolnym
Różnorodne zajęcia, jakie prowadzone są w przedszkolach, sprzyjają odkrywaniu zdolności malucha. Zajęcia plastyczne, muzyczne, ruchowe, matematyczne, językowe, aktorskie i wiele innych – to okazja do ujawnienia mocnych stron dziecka. Właśnie zwykle w przedszkolu okazuje się, że dziecko np. ma uzdolnienia plastyczne, muzyczne czy jest wyjątkowo sprawne fizycznie.
Uwaga! Dla rodziców ważna informacją są także słabe strony dziecka w wieku przedszkolnym. Jeśli maluch wyraźnie pod jakimś względem odstaje od reszty dzieci, nie należy tego bagatelizować. Warto zwrócić na to uwagę i zachęcać dziecko do wykonywania czynności, w których jest słabsze, aby taki deficyt zmniejszyć lub zlikwidować. To ważne, żeby w przyszłości dziecko mogło się wszechstronnie rozwijać i dobrze uczyć.
Mocne strony dziecka w wieku szkolnym
Tak to już jest, że lubimy robić to, w czym jesteśmy dobrzy. Dziecko w wieku szkolnym już doskonale zdaje sobie sprawę z tego, czym wyróżnia się na plus i chętniej właśnie temu poświęca czas. Dlatego warto się tym zainteresować. Czasami jednak jest i tak, że dziecko idąc za przykładem kolegów czy koleżanek zaczyna interesować się czymś, co nie idzie w parze z jego zdolnościami. Nie szkodzi! To nie jest czas stracony. Dzieci muszą próbować robić różne rzeczy, aby się przekonać, z czym radzą sobie dobrze, a z czym słabiej.
W wieku szkolnym dziecko zwykle wykazuje już konkretne uzdolnienia. Np. lubi matematykę, bo z łatwością radzi sobie z przyswajaniem logicznej wiedzy albo uwielbia zajęcia plastyczne czy WF, a nauk ścisłych nie darzy sympatią. Warto wspomagać dziecko w rozwijaniu zdolności, zapisując je na dodatkowe zajęcia, które leżą w kręgu jego zainteresowań.
Jak rozwijać mocne strony dziecka
Po pierwsze trzeba dziecku dać możliwość robienia różnych rzeczy, czyli tworzyć okazje do tego, aby mogło próbować swoich sił w różnych obszarach. Aleksandra Piotrowska, psycholog, twierdzi, że żeby wykryć talenty dziecka, potrzebna jest jedynie uważność i obserwacja, a nie drogie zabawki czy sprzęt elektroniczny. „Wystarczy zwrócić uwagę, czy pewnymi rodzajami działań lub dziedzinami dziecko zajmuje się chętniej niż innymi”.
Po drugie, trzeba zachęcać je do podążania za tym, w czym są dobre, czyli podsuwać tematycznie związane z ich uzdolnieniami książki, programy, zajęcia dodatkowe, wydarzenia (wystawy, przedstawienia itp.).
Po trzecie, trzeba dziecko chwalić i podziwiać, jeśli poświęca swój czas i siły na zajęcia związane z tym, co lubi. To bardzo wspiera rozwój mocnych stron dziecka.
Co jeszcze wspiera odkrywanie i rozwój mocnych stron dziecka:
- wycieczki,
- mądre zabawy,
- głośne czytanie i rozmawianie,
- zabawy ruchowe,
- wspólne spędzanie czasu,
- ograniczenie ilości czasu, jakie dziecko spędza przy komputerze, telefonie, tablecie,
- włączanie dziecka w wykonywanie wspólnych zadań (gotowanie, majsterkowanie, szycie na maszynie itp.).
Przeczytaj też: