Test: czy Twoje dziecko ma bujną wyobraźnię?
Wyobraźnia wpływa na rozwój intelektualny. Sprawdź, w jaki sposób używa jej Twoja pociecha.
- Edipresse
Ten test da Ci odpowiedź na pytanie, czy malec często buja w obłokach. Warto ją znać, bo wyobraźnia (lub jej brak) wpływa na rozwój intelektualny.
1. Dzieci lubią zabawy „w role”. Czy Twój maluch wymyśla zabawy, w których występuje w różnych rolach?
a) Często. 1 pkt
b) Czasami tak się bawi. 2 pkt
c) Nigdy takich zabaw nie wymyśla. 3 pkt
2. Dziecko opowiada Ci historię, którą przed chwilą usłyszało. Czy zmienia jej treść, dodaje nowe wątki itd.?
a) Nie. 3 pkt
b) Czasem ubarwia opowiadanie. 2 pkt
c) Dopowiada wątki, rozwija je. 1pkt
3. Dostało w prezencie klocki Lego. Jak się nimi bawi?
a) Nie używa instrukcji, wymyśla za każdym razem coś nowego. 1 pkt
b) Buduje zgodnie z instrukcją. 3 pkt
c) Co jakiś czas tworzy te budowle, które wcześniej już zbudowało. 2 pkt
4. Oglądasz bajkę. Prosisz dziecko, by wymyśliło zakończenie. Jak to robi?
a) Powtarza fragmenty z tego, co przed chwilą obejrzało. 3 pkt
b) Dopowiada je bez zastanowienia. 1 pkt
c) Próbuje wymyślać zakończenie, ale ma z tym spore kłopoty. 2 pkt
5. Jeśli zapytałabyś malca, jakie za sto lat będą pociągi, odpowiedziałby:
a) Nie wiem. Skąd mogę wiedzieć? 3 pkt
b) Będą podobne do dzisiejszych. 2 pkt
c) Będą zupełnie inne. 1 pkt
6. Czy podczas zabaw rozmawia z zabawkami, np. lalkami, misiami?
a) Tak, często. 1 pkt
b) Czasami. 2 pkt
c) Nigdy nie rozmawia. 3 pkt
7. Dziecko bawi się w dom. Jak wygląda jego zabawa?
a) Tylko naśladuje dorosłych. 3 pkt
b) Naśladuje innych, ale i wymyśla coś, czego w życiu nie widzi. 2 pkt
c) Jego dom w czasie zabawy nie przypomina rzeczywistego. 1 pkt
8. Jakie prezenty najchętniej dostałoby Twoje dziecko?
a) Cieszy się z niespodzianek. 1 pkt
b) Ma ulubione i takich oczekuje. 2 pkt
c) Takie, które są akurat modne. 3 pkt
9. Jak często zdarza się dziecku opowiadać niesamowite historie?
a) Nigdy. 3 pkt
b) Często. 1 pkt
c) Czasami. 2 pkt
10. Zadajesz dziecku pytanie: Co Ci się dzisiaj śniło? Jak na nie odpowiada?
a) Dużo i chętnie mówi. 1 pkt
b) Szybko kończy opowiadanie. 2 pkt
c) „Nic” i przerywa rozmowę.. 3 pkt
11. Czy chętnie naśladuje zwierzęta, postaci z bajek itp.?
a) Tak, często. 1 pkt
b) Czasami. 2 pkt
c) Nigdy. 3 pkt
12. Jaki strój wybierze na bal przebierańców?
a) Ulubionej postaci z bajki. 3 pkt
b) Może jakiegoś zwierzaka. 2 pkt
c) Wymyśli nietypowe przebranie. 1 pkt
13. Dziecko chce się z Tobą bawić. Jak będzie wyglądała ta zabawa?
a) Poprosi Cię, byś coś wymyśliła. 3 pkt
b) Zaproponuje, byście razem ją zaplanowali. 2 pkt
c) Namówi Cię do zabawy w wymyślone przez siebie zajęcie. 3 pkt
Zsumuj punkty i sprawdź wyniki.
[CMS_PAGE_BREAK]
Jeśli dziecko otrzymało:
31-39 pkt
Niechętnie fantazjuje i nie lubi marzyć. Nie potrafi oderwać się myślami od tego, co widzi i słyszy. W zabawach chętniej naśladuje, niż tworzy. Oczekuje od dorosłego instrukcji, co narysować, wyciąć, ulepić. Preferuje dokładnie sformułowane tematy. Wolne sprawiają mu kłopot. Powinnaś zadbać o rozwój wyobraźni swojego dziecka. Zachęcaj je do wymyślania zakończenia bajek, kupuj zabawki, które można wykorzystywać na różne sposoby. Częściej pozwalaj podejmować różne decyzje, bo to też będzie sprzyjać rozwojowi fantazji. Nie zapominaj, że wyobraźnia i fantazja są potrzebne do intelektualnego rozwoju.
22-30 pkt
Potrafi fantazjować, ale też nie nadużywa wyobraźni. Jest „poprawnym” marzycielem. Oby tak było zawsze. Rozróżnia świat realny od fikcji. To baczny obserwator i wiele zabaw osadzonych jest w realnym świecie. Gdy jednak ma ochotę na zabawę z własną wyobraźnią, robi to chętnie. Taki umiar sprawia, że Twoje dziecko doskonale się rozwija intelektualnie i nikt nie może mu zarzucić, że buja w obłokach.
13-21 pkt
Jest marzycielem. Ma bardzo silnie rozwiniętą wyobraźnię. Jest twórcze, otwarte i chętne do eksperymentowania. Wciąż opowiada niesamowite historie, zmyśla fakty, którym przypisuje realne istnienie. Jest ciekawe świata, zadaje dużo pytań. Czasem może Ci się wydawać, że porusza się wyłącznie w świecie fantazji, „nie schodząc na ziemię”. Nadmiar fantazji jest równie niedobry dla jego rozwoju jak ich brak. Dziecko powinno się nauczyć rozróżniać świat fikcji od rzeczywistego. Jeśli pozostanie wyłącznie w świecie fikcji, może mieć w przyszłości problemy z mówieniem prawdy, a w dorosłym życiu – z „przyziemną” rzeczywistością.
Test przygotowała Krystyna Zielińska, psycholog