
A jak aktywność
Ruch usprawnia pracę mózgu i ma dobry wpływ na rozwój intelektualny maluszka. Dzieje się tak m.in. dlatego, że stymuluje mózg do tworzenia nowych połączeń między neuronami i do ich utrwalania. Dzięki temu informacje ze zmysłów mogą szybciej docierać do mózgu, współpraca między półkulami jest sprawniejsza.
B jak bębenek
Muzyka i rytm sprawiają przyjemność nawet niemowlakom, a co ważne – są świetnym wprowadzeniem do nauki mowy. Najpierw włączasz dziecku karuzelkę, potem pokazujesz dzwonki, pozytywki. A na pierwsze urodziny podaruj... bębenek. Smyk bardzo się ucieszy!
C jak ciastolina
Bezpieczniejsza niż plastelina i łatwiejsza do usunięcia z dywanu czy włosów. Ugniatanie, rozrywanie, zlepianie masy to gimnastyka dla dłoni roczniaka. Podaruj mu jednobarwną ciastolinę. Dwulatkowi możesz dać taką z plastikowymi elementami, np. wąsami, oczami.
D jak dmuchanie
Połóż na dłoni piórko lub lekką piłeczkę i pokaż malcowi, jak łatwo je zdmuchnąć. Taka zabawa to doskonały wstęp do... nauki mówienia. Bo smyk dmuchając pracuje całą buzią – podobnie, jak przy wymawianiu wyrazów.
Zobacz też: Zabawy dla rocznego dziecka
E jak edukacyjna mata
Zachęci malca do zabawy na brzuszku, a także do pierwszych prób obrotu na plecki. Zabawki ukryte w macie: lusterka, grzechotki, skuszą malca do samodzielnej zabawy. Mata edukacyjna pobudza spostrzegawczość, rozwija wyobraźnię dziecka. Półroczny maluch nie chce już spędzać zbyt wiele czasu w łóżeczku, dlatego mata jest idealnym miejscem do zabaw na podłodze.
F jak flamastry
Umilą każde popołudnie. Choć półtoraroczny maluch może mieć jeszcze kłopoty z utrzymaniem w rączce cienkiego flamastra, na pewno poradzi sobie z grubymi trójkątnymi pisakami przeznaczonymi specjalnie dla najmłodszych. Wybieraj te, które da się sprać z ubranka małego artysty.
K jak klocki
Półroczny malec robi z klockami mniej więcej to samo co z piłką i wszystkim innym: ogląda je i bada na różne sposoby. Chwyta klocek najpierw całą powierzchnią dłoni. Około 7. miesiąca potrafi chwycić dwa klocki (każdy jedną ręką), obracać je w dłoni, przekładać z rączki do rączki. Gdy skończy półtora roku, sam zbuduje swoją pierwszą wieżę (na razie z 2–3 klocków). To znak, że jego rączki stają się coraz sprawniejsze.