Ruchy do rytmu i do rymu
Skąd wzięły się określenia „giętki język”, „sprawny mówca”, „żywy przekaz”? Dlaczego cechy ruchu przenoszone są na mowę?
![Baner_stworek_kreciolek_620x300.jpg Baner_stworek_kreciolek_620x300.jpg](https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/56/2024/05/imgopt8cD-1c26c37.jpg?quality=90&resize=620,414)
Już dawno zauważono silny związek pomiędzy ruchem i mową w rozwoju dzieci oraz dwustronność tej zależności. Aktywność fizyczna i ćwiczenia manualne stymulują zarówno sprawność motoryczną, jak i rozwój mowy, a rymowane wyliczanki i rytmiczne piosenki zachęcają do wysiłku. Możemy się o tym przekonać, obserwując naturalny rozwój najmłodszych. Już niemowlaki uwielbiają to połączenie.
![imgTT7ogA-df4fc21](https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/56/2024/05/imgTT7ogA-df4fc21.jpg?quality=90&fit=480,480)
Dlatego tak lubią tzw. „zabawy paluszkowe”, gdy rodzic nucąc wyliczankę, bawi się rączkami dziecka. Tak samo entuzjastycznie reagują na „patataje”, czyli zabawy w bujanie się na kolanach rodzica połączone ze śpiewaniem lub recytowaniem wyliczanek. Przedszkolaki również chętnie sięgają po piosenki z pokazywaniem. Chwytają się za ręce, kręcą w kółko, podskakują nie tylko do rytmu, lecz także do rymu i melodii. Chętniej wykonują ruchy przy wtórze piosenki niż na zwykłe polecenie.
Wsparcie tej naturalnej tendencji łączenia ruchu i mowy przynosi ogromne korzyści rozwojowe. Niestety, nawet jeśli rodzice doceniają wagę takich zabaw, to martwią się: „jak ja nadążę za maluchem?!”. On ma niespożytą energię, a mi po kilku minutach brakuje siły na takie harce. Czy to są również Twoje obawy? Głowa do góry! Teraz chętnie pomoże Ci Śpiewający Stworek Kręciołek.
![imgEcKiog-0f31146](https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/56/2024/05/imgEcKiog-0f31146.jpg?quality=90&fit=480,480)
Jego „żarłoczna buźka” zachęca do częstego napełniania jej kulkami i szalonych pościgów, bo te niesforne piłeczki lubią wyskakiwać i toczyć się w różne strony. Obserwacja ich tanecznego ruchu podczas słuchania dynamicznych piosenek to przyjemna i rozwijająca nagroda za wysiłek przy łapaniu kulek i sprawne wrzucanie ich do otworu. Ale, ale… cóż to za niespodzianka! Stworek sam ruszył w pościg za kulkami i z ochotą dotrzymuje kroku maluchowi. A to wszystko w wesołym rytmie i przy akompaniamencie dźwięcznych słówek. Ale zabawa!
![imgXGaAGW-e020898](https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/56/2024/05/imgXGaAGW-e020898.jpg?quality=90&fit=480,480)
Po takich harcach dorosły chętnie by odpoczął, a maluszek… z radością wybrałby się na wycieczkę. Najlepiej Autobusem Szczeniaczka ze swoimi przyjaciółmi i śpiewem na ustach. I znowu – to nie przypadek, że ludzie tak lubią śpiewać podczas wycieczek. Przecież rytm i melodia dodają energii do znoszenia trudów wyprawy. Jak wiadomo: podróże kształcą, więc autobus też oferuje naukę alfabetu, cyferek, kształtów i kolorów. Po powrocie z wyprawy dorośli myślą „wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej”, natomiast dzieci chcą bawić się dalej. Pożytecznie wykorzysta ten zapał Interaktywny Magnetofonik BeBo. Najpierw wymaga trochę wysiłku – pokręcenia wałeczkiem, ustawienia figurek w odpowiednich otworkach – potem w nagrodę czeka duża porcja wesołej muzyki, zachęcającej do dynamicznego ruchu i wesołego podśpiewywania. Naciskanie figurek w różnej kolejności pozwala komponować swoje wersje piosenek i poczuć się jak twórca.
Te różnorodne doświadczenia uczą swobodnego, kreatywnego podejścia do ruchu i słowa. Dzięki temu dziecko staje się nie tylko biernym naśladowcą, lecz także twórcą ciekawych wypowiedzi. Wtedy to pozytywne określenie „giętki język” będzie się odnosiło także do niego.