Nie ważne, czy kupujesz pierwszy fotelik samochodowy dla dziecka czy kolejny (w kategorii 9–18 lub 15-36), na pewno chcesz wiedzieć, jaki zagwarantuje najwyższy poziom bezpieczeństwa. Ustawiany przodem do kierunku jazdy czy tyłem? Specjaliści są zgodni, że to drugie rozwiązanie nie jest tylko nową modą, która raczkuje w Polsce, ale jest najlepsze. Sprawdź, jakie argumenty za nim przemawiają.

Reklama

Foteliki samochodowe wg AAP

Przewożenie dziecka w foteliku ustawionym tyłem do kierunku jazdy zalecają specjaliści ze słynnej Amerykańskiej Akademii Pediatrii. To opiniotwórcza organizacja, z którą liczą się na całym świecie. Zalecenie to nie dotyczy jedynie niemowlaków. W foteliku samochodowym ustawionym tyłem powinno się wozić dzieci tak długo, jak to możliwe. Na szczęście w Polsce można już kupować foteliki ustawiane tyłem do kierunku jazdy również dla dzieci starszych niż niemowlęta.

Foteliki samochodowe i crash testy

Fotelik samochodowy ustawiony tyłem lepiej wypada w crash testach. To najlepszy dowód na to, że gwarantuje większe bezpieczeństwo przewożenia dzieci. Crash testy to kontrolowane wypadki z użyciem fantomów, które przypominają ciało dziecka. Przeprowadzają je niezależne organizacje konsumenckie, więc ich wyniki są wiarygodne (nie są opłacane przez producentów) – w Niemczech bezpieczeństwo fotelików bada automobilklub ADAC, w Wielkiej Brytanii AA TRUST w Austrii OEAMTC.

Foteliki samochodowe i bezpieczeństwo

W foteliku samochodowym ustawionym tyłem do kierunku jazdy dziecko jest mniej narażone na złamanie kręgosłupa szyjnego (o taki uraz zdecydowanie łatwiej u małego dziecka, które ma dużą głowę w stosunku do reszty ciała i dość słabe mięśnie, które ją utrzymują). Gdy dziecko siedzi w aucie tyłem do kierunku jazdy, podczas symulowanego wypadku obciążenie mięśni szyi jest aż pięć razy mniejsze, niż kiedy zostanie usadzone przodem. Potwierdzają to konkretne wyliczenia. Przy zderzeniu czołowym z prędkością 50 km/h:

  • w foteliku ustawionym przodem do kierunku jazdy szyja jest poddawana obciążeniu około 300 kg.
  • w foteliku ustawionym tyłem do kierunku jazdy, szyja jest poddawana obciążeniu poniżej 80 kg – siła uderzenia rozkłada się na całe ciało.

Foteliki samochodowe i wygoda

W foteliku ustawionym tyłem do kierunku jazdy przestrzeń dla nóg jest dość ograniczona. Ale dla dzieci to nie jest problemem, bo w przeciwieństwie do dorosłych mogą siedzieć długo z podkulonymi nogami lub w kucki. Co najważniejsze, fotelik samochodowy ustawiony tyłem sprawia, że nogi dziecka są mniej narażone na urazy podczas wypadku (te zdarzają się najczęściej po urazach szyi). Gdy mały pasażer siedzi przodem do kierunku ruchu, podczas wypadku jego nóżki poruszają się bezwładnie i uderzają o przednie siedzenie. Przy odwrotnym ustawieniu fotelika ruchy nóg są bardziej ograniczone.

Zobacz także

Czytaj też:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama