Standardy okołoporodowe

O prawach małego dziecka mowa już w standardach okołoporodowych, czyli ustaleniach dotyczących postępowania w trakcie porodu i tuż po narodzinach dziecka. Jednym z pierwszych praw noworodka jest prawo do dwugodzinnego kontaktu z mamą „skóra do skóry” tuż po narodzinach. Jeżeli dziecko jest w dobrym stanie, jego pierwsze pomiary i oględziny neonatologa powinny odbyć się na brzuchu mamy – dziecko nie powinno być przenoszone do oddzielnej sali.
Więcej o standardach okołoporodowych.

Reklama

Prawo do bezpłatnego leczenia

Wszystkie dzieci w Polsce mają prawo do bezpłatnego leczenia, nawet jeżeli nie są ubezpieczone (poznaj wyjątki od tej reguły - link). Nie musisz martwić się, że będziesz musiała zapłacić za nieuzasadnione wezwanie karetki albo nocną wizytę na ostrym dyżurze, masz prawo też do tego, by dziecko zostało przyjęte do szpitala, nawet jeżeli nie możesz przedstawić informacji o tym, że jest ubezpieczone.
Sprawdź także: Prawo do leczenia w praktyce.

Zobacz także

Prawa dziecka w szpitalu

Także podczas pobytu w szpitalu, lekarze muszą przestrzegać praw małego pacjenta i jego rodziców, w tym prawa do całodobowej opieki rodzica nad dzieckiem. Nikt nie ma prawa wyprosić cię od łóżka dziecka! Zobacz, jakie inne ważne prawa przysługują dziecku w szpitalu.

W razie złamania praw pacjenta możesz złożyć skargę do:

  • dyrekcji szpitala
  • właściciela szpitala (urzędu gminy, starosty lub wojewody albo Ministra Zdrowia – zależnie od placówki)
  • Centrali NFZ
  • Rzecznika Praw Pacjenta (www.bpp.gov.pl)
    adres: Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
    ul. Młynarska 46
    01-171 Warszawa
    fax.: (22) 833 - 08 - 86
  • Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej przy Okręgowej Izbie Lekarskiej (www.nil.org.pl w sytuacji zastrzeżeń do sposobu leczenia albo zachowania lekarzy)
  • Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej przy Okręgowej Izbie Pielęgniarek i Położnych (www.izbapiel.org.pl – jeżeli masz zastrzeżenia do postępowania albo zachowania pielęgniarki lub położnej).

Skargę możesz złożyć osobiście, pisemnie lub ustnie (wtedy musi zostać sporządzony protokół), a także pocztą tradycyjną albo poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą w ramach Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Przedmiotem skargi może być np.

  • złamanie tajemnicy lekarskiej
  • złamanie prawa do intymności i godności
  • złamanie prawa do informacji
  • złamanie prawa do świadczeń medycznych.

Skarga musi zostać rozpatrzona w ciągu 1 miesiąca. Składając skargę, możesz żądać potwierdzenia jej złożenia. Uwaga! Skarga musi zawierać nie tylko opis wydarzenia i nazwiska osób w nim uczestniczących, ale też musi być podpisana przez składającego. Skargi anonimowe nie są rozpatrywane.

Możesz też złożyć pozew sądowy przeciw szpitalowi o odszkodowanie lub zadośćuczynienie do Wydziału Cywilnego Sądu Rejonowego lub Okręgowego.

Reklama

Przeczytaj: Prof. Alicja Chybicka mówi o opiece lekarskiej nad dziećmi w Polsce.

Reklama
Reklama
Reklama