
Przedszkole Montessori oferuje bardzo spójny model wychowania i edukacji dzieci. Metoda wychowania przedszkolnego według włoskiej lekarki i pedagog Marii Montessori znacznie różni się od oferty tradycyjnych przedszkoli. W Polsce jest kilkadziesiąt placówek jej imienia, w tym szkoły i żłobki działające według zasad Montessori. Ta metoda ma zwolenników na całym świecie. Podpowiadamy dlaczego!
Przedszkole Montessori - zasady:
- Nacisk na swobodny rozwój przedszkolaków
- Miejsce, gdzie szanuje się dzieci
- Dziecko samo decyduje, nad czym będzie pracować
- Dobra organizacja przestrzeni to podstawa
- Rola nauczyciela w przedszkolu Montessori
- Nietypowe zabawki w przedszkolu Montessori
- Samodzielność – podstawowa zasada przedszkola Montessori
- Zajęcia odbywające się w rytmie dziecka
- Zwierzątko w przedszkolu Montessori
- Język Porozumienia bez Przemocy
1. Nacisk na swobodny rozwój przedszkolaków
Maria Montessori – autorka słynnej metody przedszkolnego wychowania dzieci – uważała, że głównym zadaniem pedagogiki jest wspieranie spontaniczności i twórczości dziecka. Dlatego w 1907 roku stworzyła Casa dei Bambini (z wł. dom dzieci), żeby umożliwić im wszechstronny rozwój – fizyczny, duchowy, kulturowy i społeczny. Idee zapoczątkowane przez nią są kultywowane do dziś – we współczesnych przedszkolach Montessori.
2. Miejsce, gdzie szanuje się dzieci
Montessori była przekonana o niezwykłych możliwościach poznawczych dzieci. Uważała, że jeżeli tylko zapewni się im odpowiednie warunki, będą uczyć się same z siebie, bez konieczności stosowania przymusu. Nauczyciel niczego dziecku nie narzuca – nie zmusza go do jedzenia, spania itd. Dziecko ma swobodny wybór, czym będzie się zajmować. Opiekun przedszkolny mu w tym asystuje.
3. Dziecko samo decyduje, nad czym będzie pracować
Dziecko ma do dyspozycji strefy poświęcone różnym aspektom życia, w których dostępne są materiały rozwojowe ułożone od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Każdy z nich służy do nauki tylko jednej czynności lub pojęcia i jest wyeksponowany na tacy, lub w koszyczku. Nauczyciel jest pośrednikiem między dzieckiem a otoczeniem, z którego ono samo wybiera to, czym chce się zająć.
4. Dobra organizacja przestrzeni to podstawa
Porządek to bardzo ważna kwestia w przedszkolu Montessori. Dziecko, które ma bardzo jasno wyłożone zasady zachowania i zorganizowaną przestrzeń, czuje się pewnie, nie gubi się i łatwiej się koncentruje na swoich zadaniach. W przedszkolu Montessori wszystkie meble i sprzęty są na wysokości dziecka. Może ono ze wszystkiego skorzystać, nie musząc prosić dorosłego o pomoc w ich podaniu. Sala podzielona jest na 6 stref, w których dziecko rozwija swoje umiejętności i wiedzę w takich dziedzinach, jak:
- życie codzienne,
- kultura i sztuka,
- język,
- matematyka,
- nauka i natura,
- sensoryka (rozwój zmysłów).
5. Rola nauczyciela w przedszkolu Montessori
Nauczyciel pełni rolę pośrednika, między dzieckiem a otoczeniem, podążając za jego potrzebami. Jeżeli dziecko chce malować farbami, nauczyciel może mu pomóc nałożyć fartuszek, ustawić sztalugę, przynieść wodę z łazienki itp.
6. Nietypowe zabawki w przedszkolu Montessori
Nie ma zabawek, jakie spotyka się w tradycyjnych przedszkolach: miśków, kolorowanek, lalek, samochodów. Dzieci mają za to do dyspozycji specjalnie dla nich przygotowane przedmioty użytku codziennego oraz materiały rozwojowe dostępne w poszczególnych strefach. Każdy przedmiot (poza naczyniami) jest tylko w jednym egzemplarzu.
7. Samodzielność to priorytet
Nauka samodzielności to bardzo ważna zasada w przedszkolu Montessori. Dzieci wykonują w nim praktycznie wszystkie czynności same – nakrywają do stołu, pomagają przygotowywać posiłki, później zmywają naczynia itd. Sprzęty, z których dzieci korzystają, są na odpowiedniej wysokości i właściwie dobrane, aby nie zrobiły sobie krzywdy.
8. Zajęcia odbywają się w rytmie dziecka
Dzieci uczą się pisać, czytać i liczyć, ale nauczyciel nie organizuje zajęć tak, jak w tradycyjnym przedszkolu. Dziecko samo decyduje, czy akurat chce pracować nad którąś z tych rzeczy, czy może woli zająć się na przykład uprawą ogródka. Grupa zbiera się razem rano, na powitanie, do którego siada na „elipsie” namalowanej na podłodze w sali oraz podczas posiłków. Ale nawet wówczas dziecko nie ma przymusu uczestniczenia w spotkaniu.
9. Zwierzątko w przedszkolu Montessori
W przedszkolach Montessori tradycyjnie jest zwierzątko – rybki, żółw, pies. Jakie konkretnie, to zależy od miejsca i preferencji. Dzieci, opiekując się nim, uczą się odpowiedzialności i empatii.
10. Język Porozumienia bez Przemocy
W przedszkolu Montessori stosuje się Porozumienie bez Przemocy – model komunikacji NVC (Nonviolent Communication) autorstwa amerykańskiego psychologa i terapeuty Marshalla Rosenberga na skuteczną, pozbawioną agresji komunikację z innymi. Jest nazywany językiem serca lub językiem empatii. Polega na obserwacji i rozpoznawaniu potrzeb i uczuć – swoich oraz drugiej osoby – oraz na otwartym ich wyrażaniu. Komunikowanie się z dziećmi językiem serca pomaga im kształtować samoświadomość, wrażliwość oraz umiejętności wyrażania słowami emocji, co służy budowaniu relacji i porozumienia z innymi ludźmi.
Zobacz także:

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px Helvetica; -webkit-text-stroke: #000000} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px Helvetica; -webkit-text-stroke: #000000; min-height: 13.0px} li.li1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px Helvetica; -webkit-text-stroke: #000000} span.s1 {font-kerning: none} span.s2 {font: 12.0px Helvetica} Jeśli dziecko po 12. miesiącu życia nie wypowiedziało jeszcze pierwszego słowa, przede wszystkim upewnij się, czy dobrze słyszy. Zaburzenia słuchu to najczęstsza przyczyna powolnego rozwoju mowy. Wcześnie wykryte, łatwiej skorygować. Najprostszy test słuchu, który mogą przeprowadzić rodzice to obserwacja, czy dziecko reaguje na dźwięki. Udaj się do laryngologa, jeśli: dziecko nie reaguje na swoje imię lub polecenia wypowiadane do niego dziecko nie odwraca główki w kierunku źródła dźwięku nie reaguje na głośne dźwięki w pobliżu nie interesuje się historyjkami, które mu opowiadasz ani książeczkami, które mu czytasz nie powtarza po Tobie sylab, nie próbuje z Tobą rozmawiać (po swojemu) nie gaworzy Mów do mnie, mamo Jeżeli masz już pewność, że dziecko dobrze słyszy, możesz stymulować jego rozwój mowy. Nie chodzi o to, aby je ‚popędzać’. Raczej wspomóc naturalną umiejętność, która i tak by się rozwinęła. Dobrze, aby dziecko potrafiło się komunikować, zanim pójdzie do przedszkola . Większość 3-latków potrafi wypowiadać proste zdania, a niektóre posługują się już piękną polszczyzną. Dzieci, które mają z tym trudności, często czują się wykluczone. Bywa, że z tego powodu zaczynają zachowywać się agresywnie. Mogą też stawiać opór przed chodzeniem do przedszkola. Jak stymulować rozwój mowy Zapomnij o edukacyjnych płytach i bajkach. Mowa to żywy organizm i dziecko musi ją ćwiczyć z żywym człowiekiem. Czyli z Tobą,...

1. Noworodki nie mają rzepek kolanowych W każdym razie nie takie, jak starsze dzieci czy dorośli. Pod skórą mają chrząstkę, która wygląda, jak miniaturowa rzepka. Ale nie martw się, właściwe rzepki uformują się z czasem. 2. li.li1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px Helvetica; -webkit-text-stroke: #000000} span.s1 {font: 12.0px Helvetica; -webkit-text-stroke: 0px #000000} span.s2 {font-kerning: none} ol.ol1 {list-style-type: decimal} Noworodkom zdarza się przestać oddychać, gdy śpią. Trwa to tylko parę chwil i jest całkowicie normalne. Jest na to specjalna nazwa - oddychanie okresowe. Stresujące dla rodziców przerwy w oddychaniu biorą się stąd, że noworodek oddycha znacznie szybciej niż małe dziecko czy dorosły. Po serii szybkich oddechów robi sobie coś w rodzaju odpoczynku. Z tego też z czasem wyrośnie 3. Noworodki nie widzą dalej niż na odległość 30 cm. Tyle im wystarcza, żeby zobaczyć twarz mamy lub taty. Z czasem wzrok im się wyostrza i ok. 1. roku życia ich widzenie nie różni się specjalnie od widzenia osoby dorosłej. li.li1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px Helvetica; -webkit-text-stroke: #000000} span.s1 {font: 12.0px Helvetica; -webkit-text-stroke: 0px #000000} span.s2 {font-kerning: none} ol.ol1 {list-style-type: decimal} 4. Noworodki nie potrzebują wody aż do 6. miesiąca życia! Do tego czasu za całe nawodnienie wystarcza im mleko - z piersi lub butelki. 5. li.li1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px Helvetica; -webkit-text-stroke: #000000} span.s1 {font: 12.0px Helvetica; -webkit-text-stroke: 0px #000000} span.s2 {font-kerning: none} ol.ol1 {list-style-type: decimal} Noworodki nie przepadają za solą. Co więcej, do ok. 4. miesiąca życia nie potrafią rozpoznać jej smaku. Na szczęście, nie jest im ona do niczego potrzebna na tym etapie życia....