
Współcześnie w wykształceniu każdego człowieka niebagatelną rolę odgrywa nauka języków obcych. Przynajmniej jeden taki język będzie potrzebny twojemu dziecku na jego edukacyjnej i zawodowej drodze. Ty jako rodzic chcesz zapewnić swojemu maluchowi jak najlepszy start w życiu, dlatego pieczołowicie wybierasz szkołę językową i jak najwcześniej zapisujesz swoją pociechę na zajęcia dodatkowe z języka obcego. Zależy ci, żeby twoje dziecko odniosło sukces w życiu, wiążesz więc z lekcjami języka obcego wiele nadziei i oczekiwań. I choć wszystko to robisz w dobrej wierze, to twoje wymagania odnośnie do postępów dziecka w nauce mogą nieco odbiegać od rzeczywistości.
Oczekiwania rodziców a nauka języka angielskiego dzieci
Rodzice posyłający swoją pociechę na dodatkowe lekcje nauki języka angielskiego często mają nierealne oczekiwania związane z postępami, jakie – ich zdaniem – mały uczeń powinien robić. Zdarza się, że wymagają, by dziecko spontanicznie wypowiadało się w nowym języku już po kilku lekcjach i są rozczarowani, gdy maluch odpowiada milczeniem na prośbę dorosłych o powiedzenie czegoś w języku obcym. "Skarbie, pochwal się cioci, czego nauczyłaś się ostatnio na angielskim?" – zachęcają, a gdy dziecko jest zawstydzone i uporczywie milczy, czują się zawiedzeni i nierzadko dochodzą do wniosku, że takie lekcje to strata czasu i pieniędzy. Nie wolno jednak zapominać, że niektóre dzieci potrzebują nieco dłuższego "okresu ciszy", w którym słuchają języka, zapamiętują jego melodię i nowe dźwięki, ale nie są jeszcze gotowe na to, by mówić. Brak widocznych postępów w nauce może zniechęcić cię do dalszego posyłania malca na lekcje, a tym samym wpłynąć na motywację dziecka.
Pamiętaj! Małe dzieci potrzebują zewnętrznej motywacji do nauki, motywacja wewnętrzna pojawi się dopiero później. Musisz także wiedzieć, że głównym celem nauczania maluchów języka obcego wcale nie jest sprawnie, by dziecko w jak najkrótszym czasie potrafiło powiedzieć jak największą liczbę zdań w języku obcym.
Co dają dzieciom lekcje języka angielskiego
Cele, jakie wyznacza sobie nauczyciel pracujący z małymi dziećmi, są nieco inne niż te, które stawia sobie, ucząc dorosłych. Poza nauką nowych słów, zwrotów itp. lekcje języka obcego powinny przede wszystkim wspomagać ogólny rozwój dziecka, kształtować umiejętności pracy w grupie oraz budować pozytywną samoocenę malca. Zadaniem nauczyciela jest uwrażliwienie uczniów na nowy język, jego melodię i akcent oraz zachęcanie do mówienia w nim. Zajęcia językowe mają więc być dla dziecka pozytywnym i ciekawym doświadczeniem, budzącym zapał do dalszego rozwijania swoich kompetencji językowych w przyszłości.
Jak dziecko uczy się języka angielskiego
Dla niektórych rodziców postępy ich pociech są zbyt małe i następują za wolno, a po kilku miesiącach czy nawet latach nauki maluch nadal nie potrafi swobodnie komunikować się w języku obcym. Sukcesów dziecka nie należy jednak mierzyć ilością materiału, które przyswoiło i potrafi odtworzyć, ani umiejętnościami językowymi, które może zaprezentować. Dzieci, nawet te najmłodsze, mogą dużo się nauczyć, np. zapamiętać wiele nowych słów, jednak trzeba pamiętać, że – przynajmniej początkowo – większość tych słów wejdzie w skład słownika biernego, a umiejętności receptywne będą przeważać nad aktywnymi. Oznacza to, że kiedy dziecko usłyszy słowo duck, będzie umiało wskazać na obrazku kaczkę, niekoniecznie jednak poprawnie odpowie, gdy zapytasz go, jak mówi się kaczka po angielsku. Mali uczniowie potrzebują także wielu powtórzeń nowego materiału, zanim na dobre go zapamiętają.