Rytmika w przedszkolu uczy poprzez zabawę. Właściwie poprowadzona uwrażliwia na sztukę już od najmłodszych lat, a także wspiera rozwój fizyczny i emocjonalny. Dzięki zajęciom muzycznym dziecko rozwija umiejętności słuchowe, muzyczne, motoryczne. Zabawy rytmiczne dla dzieci uczą koncentracji, wspierają pamięć i poprawiają sprawność fizyczną.
Rytmika w przedszkolu – co to jest i jak wygląda?
Rytmika to metoda wychowania muzycznego wymyślona i zapoczątkowana przez Emila Jaques-Dalcroze’a. Zajęcia z rytmiki są oparte przede wszystkim na zabawach muzyczno- ruchowych, podczas których dzieci:
- tańczą,
- śpiewają,
- grają na instrumentach.
Rytmika uczy dzieci wyczuwać i słyszeć rytm. Podczas zajęć dzieci same próbują rytmicznie grać, śpiewać i tańczyć. Zarówno muzyka, jak i taniec mają działanie terapeutyczne oraz relaksacyjne, a także pozwalają dzieciom wyrazić siebie poprzez zapoznanie się z różnymi rodzajami sztuki. Rytmika powinna zostać prowadzona w luźnej, twórczej atmosferze, bez presji, tak by każde dziecko czuło się komfortowo.
Dzieci, które regularnie uczęszczają na zajęcia z muzyki czy rytmiki, są bardziej inteligentne, co niejednokrotnie potwierdzały badania naukowe. Dodatkowo rytmika poprawia zdolność do uczenia się języków obcych. Część przedszkoli i żłóbków ma nawet w swojej ofercie muzyczne zajęcia z języków obcych.
Kto może prowadzić zajęcia i ile powinna trwać rytmika?
Idealnym kandydatem na nauczyciela rytmiki jest osoba, która posiada wykształcenie muzyczne i pedagogiczne – najlepiej, by ukończyła na studiach specjalizację Rytmika. Aby dobrze wprowadzić dziecko w świat muzyki, nauczyciel powinien znać się na muzyce i ją rozumieć, a także umieć bardzo dobrze grać na instrumentach i, co ważne, czysto śpiewać.
Jeśli zajęcia będą prowadzone przez osobę niekompetentną, nieprzeszkoloną i, co najgorsze, bez chęci i zapału do prowadzenia zajęć, wówczas dzieci mogą bardzo zniechęcić się do zajęć muzyczno-tanecznych.
Nauczycielami rytmiki w przedszkolach nie zawsze zostają jednak osoby z wykształceniem muzycznym. Według rozporządzenia z 2017 roku zajęcia z rytmiki stanowią część podstawy programowej, powinien więc je prowadzić nauczyciel wychowania przedszkolnego. Rytmiki nie wyodrębniono jako zajęć koniecznych do poprowadzenia przez osobę z wyższymi kwalifikacjami.
Zabawy rytmiczne dla dzieci
Zajęcia rytmiczne są dopasowywane do grupy wiekowej w przedszkolu, a także pory roku czy okoliczności. Prowadzący zajęcia planują bloki tematyczne z wyprzedzeniem: w okresie bożonarodzeniowym dzieci przygotowują w ramach zajęć z rytmiki jasełka, z kolei na Dzień Matki uczą się piosenek związanych z tym świętem.
Najczęściej spotykane zabawy na rytmice to:
- uczenie się piosenek i ich wspólne śpiewanie,
- tworzenie układów tanecznych do muzyki,
- poruszanie się w rytm muzyki,
- zabawy ruchowe uwzględniające rytm muzyki (np. konkretny dźwięk każe dzieciom ruszyć się albo zatrzymać),
- zabawy wymagające wydawania dźwięków przez dzieci (np. ciepło-zimno),
- quizy muzyczne typu „Jaka to melodia?”.
Co daje rytmika w przedszkolu?
Regularne uczęszczanie na rytmikę to same korzyści dla dziecka. Dziecko nie musi stać się zawodowym muzykiem, aby czerpać z niej przyjemność. Co daje rytmika? Oto najważniejsze zalety:
- wykształcenie koordynacji ruchowej,
- zdolność do rozpoznawania wielu różnych dźwięków,
- zdobycie zdolności muzycznych,
- zdobycie sprawności umysłowych,
- poprawa pamięci wzrokowej i słuchowej,
- kształtowanie samodzielności dziecka,
- obycie dziecka z występami publicznymi,
- ćwiczenie umiejętności pracy w grupie.
Zobacz też: