Zestawy edukacyjne na baterie – do samodzielnego wykonania
Sprawdź, jak wspierać i zachęcać dzieci do konstruktywnej zabawy.
Postaw na kreatywność
Zabawa jest spontaniczną i podstawową formą aktywności dziecka, która w ogromnym stopniu odpowiada za jego rozwój psychofizyczny. To właśnie podczas niej rozwija się i udoskonala większość procesów psychicznych tj.: wyobraźnia, pamięć, koncentracja uwagi, spostrzegawczość, doznania zmysłowe czy logiczne myślenie. Dlatego warto wspierać i zachęcać dzieci do kreatywnej zabawy.
"Neurobiolodzy zauważyli również w badaniach laboratoryjnych, że pozbawienie małych szczurów możliwości zabawy hamuje rozwój przedczołowych płatów kory mózgowej. Odpowiadają one za wyższe funkcje poznawcze: planowanie, kontrolowanie emocji, zachowania społeczne, czyli większość cech uznanych współcześnie za kluczowe umiejętności odpowiadające za osiągnięcie sukcesu w życiu dorosłym. Fascynujące badania na ten temat prowadzi między innymi The National Institute For Play z dr. S. Brownem." Jedną z aktywności, które zapewniają dziecku prawidłowy rozwój są zabawy konstrukcyjne.
Przygoda z zabawą konstrukcyjną!
Już w okresie niemowlęctwa dziecko rozpoczyna swoją przygodę z zabawą konstrukcyjną. Poprzez manipulowanie klockami lub innymi przedmiotami, uczy się chwytania zabawek, obracania nimi, przekładania z rączki do rączki. W 2 roku życia doskonali się koordynacja wzrokowo-ruchowa, co uwidacznia się w coraz to bardziej precyzyjnych ruchach oraz w zabawie konstrukcyjnej. Dwulatek potrafi zbudować wieżę z 2-3 klocków, a w wieku 3 lat - nawet z 6 elementów. Trzylatki mogą tworzyć pierwsze konstrukcje, takie jak "bramki" z 3 lub więcej klocków. Dzieci zaczynają także stawiać pierwsze budowle z piasku, jednak nie tworzą jeszcze planu budowy swojego dzieła. W 4 roku życia maluch potrafi nazwać konstrukcję przed jej zbudowaniem, co początkuje zjawisko planowania. Dopiero, w 5-6 roku życia w zabawie konstrukcyjnej do głosu dochodzi wyobraźnia. Dzieci potrafią dobudować nowe, wymyślone przez siebie elementy konstrukcji, chętnie budują zespołowo. W tym przypadku zabawa konstrukcyjna jest zaplanowana z wielką dokładnością. W dalszych latach życia umiejętność konstruowania udoskonala się, a u niektórych dzieci dochodzi do etapu tworzenia własnych modeli i konstrukcji.
Po drugie! Ożywiamy zabawki
Samodzielne zbudowanie makiety czy pojazdu napawa dziecko ogromną dumą. Maluch, budując coś od zera, zyskuje wiarę w swoje zdolności, uczy się cierpliwości i rzetelnej pracy. Nie ma nic wspanialszego, niż własnoręcznie zbudowana zabawka ożywiona za pomocą baterii, które wprawiają ją w ruch, ożywiają dźwiękiem i kolorem błyskających diod. Ważne jest by wybrać odpowiednie baterie do konstruowanych zabawek. Jeśli zabawka jest interaktywna prawdopodobnie zużywa dużo energii. Warto w tego typu zabawkach używać baterii, którą jak na przykład Energizer Maximum z technologią PowerBoost, która sprawia, że baterie działają do 70* dłużej niż standardowe baterie alkaliczne. Wybierając takie baterie zaoszczędzisz na ich częstej wymianie, i wywrzesz pozytywny wpływ na środowisko produkując mniej odpadów.
Ciekawe zabawki konstrukcyjne na baterie do samodzielnego wykonania:
Ruchome konstrukcje metalowe
Dziecko za pomocą tych zabawek może przekształcić się w małego mechanika samochodowego i konstruktora maszyn w jednym. Zabawa polega na tym, by najpierw złożyć pojazd od podstaw z załączonych elementów, a następnie przy użyciu baterii wprawić go w ruch.
Makiety miast czy torów wyścigowych
Każdy malec marzy o stworzeniu makiety ruchomej kolejki, czy budowie makiety miasta. Dzieci lubią tworzyć swoje zabawkowe światy, w których mogą dzięki swojej wyobraźni i inwencji twórczej rozgrywać różnorodne zabawy. Baterie pomogą wprawić ten magiczny świat w ruch, uruchomić pojazdy, windy, zapadnie itp., dadzą efekty dźwiękowe i wizualne.
Zestawy do samodzielnego wykonania zabawek z eko-odpadów, np. robota z puszki po napoju.
Bardzo popularne są zabawki konstrukcyjne zgodne z nurtem eko, wykorzystujące odpady gospodarstwa domowego. Dzieci za pomocą elementów zestawu i odpadów np. puszki po napoju, plastikowej butelki, płyty CD, szczotki do czyszczenia, tworzą ruchome roboty, pływające konstrukcje i ruchome pojazdy. Tego rodzaju zabawki zachęcają dzieci do ekologicznego spojrzenia na odpady, uczą ponownego ich wykorzystywania oraz troski o środowisko w którym żyjemy.
Autor: Magdalena Kordaszewska - ekspert ds. zabawek i akcesoriów dla dzieci. Redaktor naczelna serwisu z recenzjami produktów dla dzieci www.zabawkowicz.pl testującego zabawki razem z dziećmi i rodzicami. Prowadząca cykl \"Mali eksperci testują zabawki\" dla Dzień Dobry TVN, autorka cyklu "Mama ma malucha" dla Pytania na Śniadanie TVP2. Jurorka najważniejszych konkursów branży zabawkarskiej. Prywatnie mama dwóch córek.