Reklama

Postaw na kreatywność

Zabawa jest spontaniczną i podstawową formą aktywności dziecka, która w ogromnym stopniu odpowiada za jego rozwój psychofizyczny. To właśnie podczas niej rozwija się i udoskonala większość procesów psychicznych tj.: wyobraźnia, pamięć, koncentracja uwagi, spostrzegawczość, doznania zmysłowe czy logiczne myślenie. Dlatego warto wspierać i zachęcać dzieci do kreatywnej zabawy.

Reklama

"Neurobiolodzy zauważyli również w badaniach laboratoryjnych, że pozbawienie małych szczurów możliwości zabawy hamuje rozwój przedczołowych płatów kory mózgowej. Odpowiadają one za wyższe funkcje poznawcze: planowanie, kontrolowanie emocji, zachowania społeczne, czyli większość cech uznanych współcześnie za kluczowe umiejętności odpowiadające za osiągnięcie sukcesu w życiu dorosłym. Fascynujące badania na ten temat prowadzi między innymi The National Institute For Play z dr. S. Brownem." Jedną z aktywności, które zapewniają dziecku prawidłowy rozwój są zabawy konstrukcyjne.

Przygoda z zabawą konstrukcyjną!

Już w okresie niemowlęctwa dziecko rozpoczyna swoją przygodę z zabawą konstrukcyjną. Poprzez manipulowanie klockami lub innymi przedmiotami, uczy się chwytania zabawek, obracania nimi, przekładania z rączki do rączki. W 2 roku życia doskonali się koordynacja wzrokowo-ruchowa, co uwidacznia się w coraz to bardziej precyzyjnych ruchach oraz w zabawie konstrukcyjnej. Dwulatek potrafi zbudować wieżę z 2-3 klocków, a w wieku 3 lat - nawet z 6 elementów. Trzylatki mogą tworzyć pierwsze konstrukcje, takie jak "bramki" z 3 lub więcej klocków. Dzieci zaczynają także stawiać pierwsze budowle z piasku, jednak nie tworzą jeszcze planu budowy swojego dzieła. W 4 roku życia maluch potrafi nazwać konstrukcję przed jej zbudowaniem, co początkuje zjawisko planowania. Dopiero, w 5-6 roku życia w zabawie konstrukcyjnej do głosu dochodzi wyobraźnia. Dzieci potrafią dobudować nowe, wymyślone przez siebie elementy konstrukcji, chętnie budują zespołowo. W tym przypadku zabawa konstrukcyjna jest zaplanowana z wielką dokładnością. W dalszych latach życia umiejętność konstruowania udoskonala się, a u niektórych dzieci dochodzi do etapu tworzenia własnych modeli i konstrukcji.

Po drugie! Ożywiamy zabawki

Samodzielne zbudowanie makiety czy pojazdu napawa dziecko ogromną dumą. Maluch, budując coś od zera, zyskuje wiarę w swoje zdolności, uczy się cierpliwości i rzetelnej pracy. Nie ma nic wspanialszego, niż własnoręcznie zbudowana zabawka ożywiona za pomocą baterii, które wprawiają ją w ruch, ożywiają dźwiękiem i kolorem błyskających diod. Ważne jest by wybrać odpowiednie baterie do konstruowanych zabawek. Jeśli zabawka jest interaktywna prawdopodobnie zużywa dużo energii. Warto w tego typu zabawkach używać baterii, którą jak na przykład Energizer Maximum z technologią PowerBoost, która sprawia, że baterie działają do 70* dłużej niż standardowe baterie alkaliczne. Wybierając takie baterie zaoszczędzisz na ich częstej wymianie, i wywrzesz pozytywny wpływ na środowisko produkując mniej odpadów.

Ciekawe zabawki konstrukcyjne na baterie do samodzielnego wykonania:

Ruchome konstrukcje metalowe

Dziecko za pomocą tych zabawek może przekształcić się w małego mechanika samochodowego i konstruktora maszyn w jednym. Zabawa polega na tym, by najpierw złożyć pojazd od podstaw z załączonych elementów, a następnie przy użyciu baterii wprawić go w ruch.

Makiety miast czy torów wyścigowych

Każdy malec marzy o stworzeniu makiety ruchomej kolejki, czy budowie makiety miasta. Dzieci lubią tworzyć swoje zabawkowe światy, w których mogą dzięki swojej wyobraźni i inwencji twórczej rozgrywać różnorodne zabawy. Baterie pomogą wprawić ten magiczny świat w ruch, uruchomić pojazdy, windy, zapadnie itp., dadzą efekty dźwiękowe i wizualne.

Zestawy do samodzielnego wykonania zabawek z eko-odpadów, np. robota z puszki po napoju.

Bardzo popularne są zabawki konstrukcyjne zgodne z nurtem eko, wykorzystujące odpady gospodarstwa domowego. Dzieci za pomocą elementów zestawu i odpadów np. puszki po napoju, plastikowej butelki, płyty CD, szczotki do czyszczenia, tworzą ruchome roboty, pływające konstrukcje i ruchome pojazdy. Tego rodzaju zabawki zachęcają dzieci do ekologicznego spojrzenia na odpady, uczą ponownego ich wykorzystywania oraz troski o środowisko w którym żyjemy.

Autor: Magdalena Kordaszewska - ekspert ds. zabawek i akcesoriów dla dzieci. Redaktor naczelna serwisu z recenzjami produktów dla dzieci www.zabawkowicz.pl testującego zabawki razem z dziećmi i rodzicami. Prowadząca cykl \"Mali eksperci testują zabawki\" dla Dzień Dobry TVN, autorka cyklu "Mama ma malucha" dla Pytania na Śniadanie TVP2. Jurorka najważniejszych konkursów branży zabawkarskiej. Prywatnie mama dwóch córek.

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama