Co powinien umieć kilkulatek? Sprawdź!
Czy czterolatek powinien jeździć na dwukołowym rowerku? Czy trzylatek powinien jeść samodzielnie? Rozwiewamy wątpliwości rodziców.
1 z 8
Choćbyśmy nie wiem jak się starali, nie nauczymy przeciętnego trzylatka jazdy na dwukołowym rowerze, bo jego ciało i układ nerwowy nie są jeszcze na tyle dojrzałe, by sprostać takiemu wyzwaniu. Pięciolatek ma spore szanse na sukces, ale problemy zdarzają się też siedmiolatkom. Podobnie jest z innymi złożonymi czynnościami: jazdą na nartach, układem tanecznym, wycinaniem precyzyjnych kształtów itd. Do wszystkiego trzeba dorosnąć i trenować.
Co więc powinien umieć przedszkolak? – Różnice między dziećmi w tym samym wieku mogą być spore, dlatego wszelkie tabele rozwojowe radzę traktować z dużą ostrożnością. Bo każdy człowiek rozwija się nieco inaczej – mówi prof. dr hab. Joanna Kruk-Lasocka z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej we Wrocławiu. Trzeba obserwować rozwój własnego dziecka (również na tle rówieśników), by w razie potrzeby mu szybko pomóc. Można założyć (za E.J. Kiphardem, ojcem niemieckiej psychomotoryki), że „statystyczny”:
2 z 8
TRZYLATEK
...wskakuje obunóż na stopień; przeskakuje z rozbiegu przez przeszkodę; przebiega 25 metrów bez upadku; potrafi stać kilka minut z zamkniętymi oczami; schodzi po schodach, trzymając się poręczy; potrafi przejść trzy metry na palcach; rysuje okrągłe formy; przelewa wodę z kubka do kubka, nie rozlewając jej; potrafi złożyć kartkę na pół; nawleka koralik na sznurek.
3 z 8
TRZYIPÓŁLATEK
...bez pomocy schodzi ze schodów (stawiając nóżki na przemian); przeskakuje obunóż przez poduszkę; potrafi przejść po linii (trzy metry); przynieść wodę w kubku, nie rozlewając jej (trzy metry); odbijać przez chwilę balonik tak, by nie spadł na podłogę; jeździ na trzykołowym rowerku; prawidłowo trzyma ołówek, rysuje kółko, buduje wieżę z ośmiu klocków, potrafi rozwinąć cukierek z papierka, sam się ubiera.
4 z 8
CZTEROLATEK
...skacze z tapczanu; potrafi podskakiwać obunóż; umie raz podskoczyć na jednej nodze i stać na niej dwie sekundy; chodzi, poruszając rękoma (lewa noga, prawa ręka); odpina i zapina guziki, przecina półtoracentymetrowy pasek papieru, łączy punkty linią prostą, lepi kulkę z plasteliny, odkręca słoik, otwiera drzwi, myje i wyciera ręce.
5 z 8
CZTEROIPÓŁLATEK
...skacze z miejsca na odległość pół metra, skacze w prawo i lewo wzdłuż linii (co najmniej pięć razy), przebiega 30 metrów w 15 sekund; rysuje krzyż za pomocą szablonu, potrafi posmarować chleb masłem, układa literkę „z” z zapałek.
6 z 8
PIĘCIOLATEK
...wstaje i siada bez problemu, trzymając nad głową piłkę, na jednej nodze podskakuje dwa razy, a stoi na niej pięć sekund. Nawleka nitkę na igłę z dużym uchem, tnie nożyczkami po linii prostej, wrzuca 10 koralików do buteleczki.
7 z 8
PIĘCIOIPÓŁLATEK
...zeskakuje z wysokości 10 centymetrów, przebiega 30 metrów w 10 sekund, idzie po narysowanej linii prostej o długości jednego metra; rzuca piłkę na odległość czterech metrów, łapie piłkę rzuconą z odległości półtora metra.
8 z 8
SZEŚCIOLATEK
...stoi 10 sekund na jednej nodze, potrafi podskoczyć obunóż 10 razy; zwija w rulon dwumetrową wstążkę, rysuje prosty domek.